Belgische bedrijven verliezen gemiddeld 200.000 euro door fraude

Op één jaar tijd 10% minder fraudegevallen in België, maar verliezen liggen 30% hoger

Belgische ondernemingen verliezen in 2019 gemiddeld 200.000 euro aan frauduleuze praktijken. Dat is ruim een kwart meer dan een jaar geleden. Opvallend: ondanks een daling van het aantal getroffen bedrijven in België (-10%) lopen de verliezen door fraude op met 30%. Dat blijkt uit een studie van advieskantoor BDO bij 200 Belgische bedrijven. Cybercriminaliteit is de meest populaire vorm van fraude. Maar het is het eigen personeel dat met het meeste geld aan de haal gaat: gemiddeld 370.000 euro of een zesvoud van de gangbare verliezen door fraude.

Eén op de vijf Belgische ondernemingen werd de voorbije vijf jaar minstens eenmaal het slachtoffer van fraudepraktijken. Dat is zo’n 10% minder dan een jaar eerder. Dat het aantal fraudegevallen in ons land daalt, is toe te schrijven aan een grotere bewustwording bij onze bedrijven. Maar dat betekent niet dat de schade die fraude bij onze bedrijven veroorzaakt is gedaald. Integendeel: in 2018 rapporteerden bedrijven een gemiddeld financieel verlies van 150.000 euro. Dat bedrag ligt in 2019 zo’n 50.000 euro of ongeveer 30% hoger, gemiddeld 200.000 euro. 

"Steeds meer bedrijven zijn zich bewust van het gevaar van fraude. Ze nemen meer maatregelen en slagen er duidelijk in om meer pogingen te verijdelen. De bewustwording zorgt er bovendien voor dat fraudeurs minder snel hun kans wagen. Ze gaan pas over tot actie als ze denken een ‘grote slag’ te kunnen slaan." 
Wim Verbelen, Senior Manager Forensic & Litigation Support bij BDO België

Zes keer hoger bedrag bij ‘interne job’

Hoewel cybercriminaliteit de populairste vorm is van fraude in België (29% van alle fraudegevallen), levert het fraudeurs niet de grootste buit op. Die eer is weggelegd voor interne medewerkers die frauderen. Het bedrag van interne fraude ligt maar liefst zes keer hoger dan wanneer de fraude gebeurt door iemand buiten de onderneming. De schade door interne fraude loopt op tot 370.000 euro, terwijl bedrijven gemiddeld 70.000 euro verliezen door externe fraude. Interne fraude is in België goed voor bijna de helft (45%) van de gevallen. 

"Als de fraude van buiten het bedrijf wordt gepleegd, zoals bij cybercrime vaak het geval is, merkt het bedrijf dat vaak sneller op. Interne medewerkers kunnen echter jaren hun gang gaan - en dus veel meer geld opstrijken - voordat de fraude wordt vastgesteld. Bijna de helft van de fraudegevallen wordt toevallig ontdekt of na aangifte.  Daarom is het belangrijk dat bedrijven een gemakkelijk toegankelijk meldingsmechanisme ter beschikking stellen. Zo kunnen medewerkers, al dan niet anoniem, een vermoeden van fraude melden."
Wim Verbelen van BDO

Grote bedrijven dubbel zo vaak slachtoffer van fraude

Vooral grote bedrijven, met een omzet groter dan 100 miljoen euro, moeten opletten voor fraudeurs. Zij worden twee keer zo vaak getroffen door fraude dan bedrijven met een kleinere omzet. Dat is opmerkelijk, aangezien kleinere ondernemingen een eenvoudiger doelwit zijn door het gebrek aan controlemechanismen om fraude op te sporen.

"In kleine ondernemingen zijn management en de aandeelhouders veel nauwer betrokken bij de dagelijkse werking. Daardoor kunnen ze fraude veel sneller opmerken. In grotere bedrijven vervagen de verantwoordelijkheden meer doordat er een versnippering is van het operationele werk. Met andere woorden: mensen zijn minder op de hoogte van wie wat aan het doen is en of ze dat juist doen."
Wim Verbelen van BDO België

Over de studie
BDO verzamelde de antwoorden van 200 bedrijven in België actief in 33 verschillende sectoren in België. Het gaat om bedrijven met een omzet tussen 5 miljoen euro en meer dan 500 miljoen euro. BDO liet de studie door een extern onderzoeksbureau uitvoeren omwille van de vertrouwelijke en gevoelige aard van het onderzoek. Het bureau Expansion ondervroeg ruim 2.300 ondernemingen in België in mei 20198.
De volledige studie is te downloaden via de volgende link.


Over BDO
BDO is een internationaal opererende adviesorganisatie, met een solide reputatie in financiële dienstverlening (Audit, Corporate Finance, Accounting, Tax & Legal) en ander gespecialiseerd advies, waaronder Strategy & Organisation, People, Interim Management, Digital en Risk.  Het advieskantoor begeleidt een brede klanten-basis van grote, internationale bedrijven, (familiale) KMO’s tot privépersonen.

De BDO aanpak is integer, hands-on en pragmatisch, resultaats-gericht én met een juiste focus op de noden van de klant.  Ondernemingen hebben steeds één direct aanspreekpunt, en BDO's kantoor bevindt zich in de directe nabijheid.

In België heeft BDO 700 Partners en medewerkers verspreid over het hele land. BDO werkt vanuit 11 vestigingen in Antwerpen, Brussel Airport, Brussel Centrum (2),  Gent, Hasselt, La Hulpe, Liège, Mechelen, Namur-Charleroi en Roeselare.

BDO maakt deel uit van een sterk internationaal netwerk dat met een ploeg van meer dan 75.000 Partners en medewerkers actief is in 162 landen.

www.bdo.be

Bert Bouserie

PR Consultant , Bepublic

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be