Belgische “Google voor bedrijfsdata” haalt meer dan driekwart miljoen euro op
Tweede kapitaalsverhoging in minder dan 9 maanden zet Bizzy op weg om Europa te veroveren
20 oktober 2022
Bizzy, een start-up die de markt van handelsinformatie innoveert, heeft een kapitaalsverhoging van ruim driekwart miljoen euro (800.000 euro) succesvol afgerond. Het is de tweede kapitaalsverhoging op minder dan 9 maanden tijd voor de jonge start-up die onder de vleugels van ex-Netlogondernemers Lorenz Bogaert, Toon Coppens en Nicolas Van Eenaeme groeit. De nieuwe investering zorgt ervoor dat Bizzy dit jaar zo’n 2 miljoen euro ophaalde bij gerenommeerde investeerders en klaar is om zich in de internationale wedloop rond bedrijfsdataplatformen te mengen. Eerste stap voor Bizzy is om in 2023 door te breken in onze buurlanden. Dit jaar zet Bizzy nog voet aan wal in het Verenigd Koninkrijk.
Het gaat snel voor Bizzy, dat begin 2022 het levenslicht zag. Het platform van de jonge ondernemers Hendrik Keeris en Steve Declercq brengt bedrijfsdata en -inzichten van op dit moment al meer dan 9 miljoen Belgische en Engelse bedrijven in kaart. Ze verrijken hiervoor officiële data met inzichten uit bedrijfswebsites, nieuwssites of andere bronnen van bedrijfsdata en maken gebruik van artificiële intelligentie die alle ongestructureerde data verzamelt, opkuist en op een inzichtelijke manier verwerkt. 150.000 ondernemers, verkopers, marketeers en businessanalisten maken al dankbaar gebruik van die inzichten. De weg voor expansie ligt dan ook open. Daarvoor kan Bizzy rekenen op de investeringen van bekende namen, zoals Pieter Casneuf (oprichter van ADAM Software), Stéphane Ronse (oprichter FoodBag) en Jonas Deprez (oprichter Daltix). Zij geloven dat het platform veel potentieel heeft om internationaal furore te maken.
“We leven in een wereld waarin we het gewoon zijn om in een handomdraai toegang te hebben tot alle mogelijke data. Alleen is het voor handelsinformatie vaak nog een tijdsintensieve zoektocht die enkel weggelegd lijkt voor experten en mensen met een financiële achtergrond. De realiteit is echter dat elk stuk bedrijfsdata uitermate belangrijk is voor bedrijfsleiders, accountmanagers of iedereen die strategische deals wil onderhandelen. Hier komt Bizzy met de oplossing. Je kan ze vergelijken met Google, maar dan specifiek gericht op bedrijfsdata en -inzichten. Hun AI-gedreven en gebruiksvriendelijk platform biedt veel mogelijkheden om ook in het buitenland een vaste waarde te worden voor iedereen die zoekt naar informatie en inzichten over bedrijven.”
-Pieter Casneuf, Investeerder
Eerste stappen in Verenigd Koninkrijk
Enkele weken geleden zette Bizzy zijn eerste stappen al op buitenlandse bodem, in het Verenigd Koninkrijk. Daar laten ze hun artificieel intelligente programma’s los om informatie van Engelse bedrijven in kaart te brengen. De lessen die de start-up trekt uit die eerste buitenlandse stap moet hen helpen om in 2023 door te breken in onze andere buurlanden. Op termijn droomt Bizzy ervan om uit te groeien tot een vaste waarde in heel Europa.
“Ondernemers, verkopers, marketeers en businessanalisten… Ze zijn allemaal al lang niet meer uitsluitend actief binnen de eigen landsgrenzen. Om zaken te doen zijn bedrijfsdata en -inzichten van een ontzettend groot belang. Alleen bestaan er niet veel platformen die data van bedrijven uit verschillende landen overzichtelijk presenteren en analyseren. Er is dan ook een grote wedloop tussen platformen aan de gang om dat gat in de markt op te vullen. Daar willen wij ons in mengen. Wat Zoominfo is in Amerika, willen wij in Europa zijn.”
- Hendrik Keeris, co-oprichter van Bizzy
Bijna 2 miljoen euro in 9 maanden
Bizzy werd begin 2022 opgericht in de schoot van StarApps, de startup studio van serie-ondernemers Lorenz Bogaert, Toon Coppens en Nicolas Van Eenaeme. Die stonden ooit aan de wieg van Netlog, Twoo, Realo en Delta. Met StarApps bieden ze nu ademruimte om ideeën voor digitale producten te realiseren. Naast de steun van StarApps en VLAIO kon Bizzy tijdens een eerste kapitaalronde al rekenen op investeringen van Dries Henau en Yuri Vandenbogaerde (oprichters van Wasbar) en start-upfinancierder Pitchdrive. Met de nieuwe kapitaalronde - goed voor 800.000 euro - werd er al bijna 2 miljoen euro geïnvesteerd in Bizzy.