Belgische voetbalwereld tackelt racisme en discriminatie met straffe bewustwordingscampagne

KBVB, ACFF, Voetbal Vlaanderen en Pro League maken balans op na 2 jaar Come Together:

  • Meer dan dubbel zo veel meldingen van discriminatie op en langs Belgische velden: 590 incidentmeldingen in 2022 vs. 237 in 2021
  • 85% van de meldingen gaat over racisme, daarnaast worden vooral homofobie en seksisme gemeld
  • 1 op de 3 jeugdvoetballers werd het slachtoffer van discriminatie


Twee jaar na de start van Come Together, het actieplan voor inclusief voetbal lanceren de KBVB, ACFF, Voetbal Vlaanderen en Pro League een nieuwe opmerkelijke video- en bewustwordingscampagne om racisme en discriminatie in het Belgisch voetbal aan de kaak te stellen. In de campagne worden racisme, homofobie en seksisme vergeleken met een tattoo. Ieder voorval, van welke aard dan ook, laat sporen na. Deze actie moet iedereen wijzen op de desastreuze gevolgen van discriminatie én roept iedereen op om niet te zwijgen maar bij elk voorval aan de alarmbel te trekken.  

De KBVB, ACFF, Voetbal Vlaanderen en Pro League blikken vandaag terug op hun gezamenlijke actieplan tegen discriminatie en hun initiatieven voor meer inclusie naar aanleiding van de tweede verjaardag van Come Together. Met het actieplan wil het Belgisch voetbal discriminatie een halt toeroepen en daarom lanceren ze nu een straffe bewustwordingscampagne om getuigen en slachtoffers aan te sporen alles wat niet door de beugel kan op en langs de velden te melden. ​ 

Racisme = tattoo

Het Belgisch voetbal ervaart namelijk dat nog veel incidenten niet gemeld worden en dat de impact van discriminerend gedrag vaak onderschat wordt. Daarom worden in deze campagne de gevolgen hiervan echt zichtbaar gemaakt via de vergelijking met een tattoo. Zo’n tattoo symboliseert perfect hoe iemand letterlijk voor de rest van zijn of haar leven getekend kan worden door discriminatie, een vaak weerkerend element in de verhalen van slachtoffers. In de campagne wordt heel bewust gekozen voor een kind als hoofdrolspeler, omdat racisme en discriminatie vaak al op jonge leeftijd begint. ​ ​ 

De campagne focust op drie van de meest voorkomende vormen van discriminatie: racisme, homofobie en seksisme. Iedere vorm draait rond een veel gebruikt scheldwoord – makak, vuile homo en kutwijf - dat vervolgens vereeuwigd wordt in de vorm van een tattoo op het gezicht van het slachtoffer. ​ 

“We willen de mensen een spiegel voorhouden. Discriminatie blijft jammer genoeg wekelijks meermaals gebeuren langs de Belgische voetbalvelden. Pas door elk voorval te melden, massaal te veroordelen én vervolgens gericht aan te pakken, kunnen we discriminatie in de Belgische voetbalwereld een halt toeroepen.” ​
Samia Ahrouch, inclusiemanager KBVB

Uit het leven gegrepen

De scheldwoorden die aan bod komen, zijn uit het leven gegrepen en afkomstig uit echte meldingen van de afgelopen twee jaar. Zo zal scheidsrechter Nathalie De Volder via een paginagrote advertentie oproepen om elk incident te melden. Zelf werd ze tijdens één van haar wedstrijden het slachtoffer van seksisme waarbij ze uitlatingen zoals ‘kutwijf', 'ga met de barbies spelen', 'uw plaats is in de keuken” moest aanhoren. Ook Cristiano Ferri krijgt een prominente rol in de campagne. Hij werd tijdens zijn spelerscarrière regelmatig het slachtoffer van homofobie en richtte daarom een eigen voetbalploeg op “Brussels Gay Sports” voor lotgenoten. ​ 

“Iedere vorm van discriminatie laat diepe sporen na, daarom is het ook belangrijk om het altijd te melden. Aan de zijlijn toekijken is niet aan mij besteed, daarom ben ik blij mijn schouders te kunnen zetten onder deze campagne.” - Nathalie De Volder, scheidsrechter

Meer meldingen

De constante alertheid voor discriminatie in al haar vormen blijkt broodnodig. Uit onderzoek van de KBVB en KU Leuven bleek dat 37% van de jeugdvoetballers de afgelopen twee jaar het slachtoffer van discriminatie werd. Bij meisjes gaat het zelfs om de helft van alle jeugdspeelsters. In 2022 waren er 590 meldingen van discriminatie op de Belgische voetbalvelden. Omgerekend zijn dat maandelijks* zo’n 59 meldingen. Van alle meldingen gingen het 500 keer of in zo’n 85 procent van de gevallen over racisme. De overige 15% valt toe te schrijven aan discriminatie op basis van seksuele oriëntatie, seksisme, bodyshaming en religie. ​ 

Alle meldingen die binnenlopen via de KBVB, ACFF, Voetbal Vlaanderen en Pro League worden gescreend. Lichtere vergrijpen worden via clubondersteuners, ACFF en Voetbal Vlaanderen in een eerste fase benaderd. Zwaardere vergrijpen worden behandeld door het Parket, en indien aangewezen overgedragen naar de Nationale Kamer in de strijd tegen Discriminatie en Racisme (NKDR). Het voorbije jaar deed die Nationale Kamer 139 uitspraken, met sancties gaande van geldboetes en het spelen van wedstrijden achter gesloten deuren voor clubs tot schorsingen. ​ 

Because We Care-conferentie

De KBVB, ACFF, Voetbal Vlaanderen en Pro League gaan zelf ook het terrein op om discriminatie te tackelen. In 2022 organiseerden de bevoegde instanties 75 workshops rond discriminatie en racisme. Ook dit jaar staan er workshops op de agenda. De KBVB maakte ook verder werk van alternatieve maatregelen waaronder een bezoek aan Kazerne Dossin, samen met de Pro League, of het Afrika Museum en partnerships met Play4Peace en Rainbowhouse. Hiervoor kreeg het subsidies via de bevoegde ministers Bart Somers voor Vlaanderen en Valérie Glatigny voor de Federatie Wallonië-Brussel. ​

“Als organisatie werken we elke dag aan meer inclusie en complementariteit om een betere afspiegeling te zijn van de maatschappij. Zo is er intussen een man-vrouwverhouding van 60/40 bij het eigen personeel, maar hebben we er ook voor gezorgd dat verscheidene commissies, disciplinaire organen een meer divers team hebben. ” - Sylvie Marissal, HR en Inclusie Directeur bij de KBVB

Op 15 maart organiseert de voetbalbond in het kader van Come Together de Because We Care-conferentie met getuigenissen van drie slachtoffers van racisme en discriminatie met Faris Haroun als moderator en Pierre Kompany als keynote-spreker. Deze conferentie is het startschot van een jaar vol bewustmaking. De campagne wordt later dit jaar herhaald, onder meer in mei, tijdens de Pride Month en in september, de maand van het vrouwenvoetbal. Alle acties en updates rond Come Together worden gebundeld op de website van de KBVB. 

*Berekening gebaseerd op 10 effectieve voetbalmaanden, door de winterstop (december-januari) en de zomerbreak (juni-juli).

Pierre Cornez

Press Officer RBFA

Ken Standaert

Ken Standaert

Team Lead/Senior PR Consultant Bepublic Group

Jules Fremaut

PR Consultant, Bepublic Group

 

 

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be