Bestuurster Duvel Moortgat richt nieuw modeconcern op

Tegen eind 2018 wil het modebedrijf een omzet van tien miljoen euro halen

Veerle Baert-Moortgat, bestuurster van Duvel Moortgat, komt aan het hoofd van een gloednieuw modeconcern. Het krijgt de naam: Flanders Fashion Design International. Veerle Baert-Moortgat richtte al in 2013 samen met haar dochter het modelabel FURORE op en startte ook een eigen kledingzaak. Nu gaan ze een joint venture aan met Mortreu Fashion Design uit Nevele. Beiden hebben de ambitie om een stukje  Belgische mode beter in de markt te zetten door onder meer te exporteren. Ze hopen in 2018 een omzet te halen van tien miljoen euro.

De Belgische modewereld op eigenzinnige wijze nieuw leven inblazen, dat is de missie van Veerle Baert-Moortgat. “Want wie dromen heeft, moet die verwezenlijken”, vindt de kleindochter van Albert Moortgat, ‘s lands bekendste bierbrouwer. Sinds 1995 zetelt Veerle Baert als vierde generatie naast haar drie neven Michel, Philippe en Bernard, in de raad van bestuur van Duvel Moortgat en beschikt ze via haar holding Hop!nvest over 13,78 procent van de aandelen.

“Tijd om te schakelen”

Het was echter dochter Elke, mode-ontwerpster van opleiding, die haar moeder in de modewereld introduceerde. Vijf jaar geleden stampten ze samen het modelabel FURORE en een kledingzaak in Sint-Martens-Latem uit de grond.

Het label en de winkel draaien heel goed, maar in de modebusiness draait alles om schaalgrootte en marketing. Daarom vonden we het tijd om te schakelen, want als je in iets wil investeren, doe het dan in iets wat je door en door kent. Dat leerde ik van mijn grootvader."

Veerle Baert-Moortgat, CEO Flanders Fashion Design International

Ook Guy Mortreu van Mortreu Fashion Design uit het Oost-Vlaamse Nevele, was op zoek naar een partner. Hij zit al meer dan veertig jaar in de textielsector en tien jaar geleden stapte ook zijn echtgenote Dorine Tanghe mee in het verhaal. Samen hebben ze drie goeddraaiende modelabels - met JuliaJune als meest recente merk en Giovane en AMaNIA Mo als initiële gangmakers, dertig medewerkers en export naar Nederland en Luxemburg.

“Nog ruimte voor luxemerken”

Beide bedrijven sloten een joint venture waarbij de vier merken in de nieuwe maatschappij Flanders Fashion Design International (FFD Intl.) worden ondergebracht. Veerle Baert-Moortgat is met de investeringsholding Hop!nvest meerderheidsaandeelhouder en wordt ook CEO van het nieuwe modeconcern. Alle partners blijven wel hun uitvoerende functie behouden.

De modesector is zeker niet de makkelijkste en het is helemaal geen evidentie om vandaag een nieuw modelabel in de markt te zetten. Het aanbod is bijzonder groot, maar toch zijn we ervan overtuigd dat er nog ruimte is voor luxemerken met een bijzonder verhaal."

Veerle Baert-Moortgat

FFD Intl. herbergt zo vier damesmerken in het midden- tot hogere prijssegment (FURORE, JuliaJune, Giovane en AMaNIA Mo), die je in 250 verkooppunten en tien eigen winkels kan kopen. Tegen eind 2018 willen ze een omzet van tien miljoen euro per jaar draaien.

Het nieuwe modeconcern wil zich onderscheiden met traditioneel vakmanschap en door hoogwaardige en authentieke producten te gebruiken. De collecties worden vanuit België ontwikkeld, met strikt geselecteerde stoffen uit Europa en ook de productie gebeurt in Europa.

Internationale ambities

Door de krachten te bundelen, willen beide families zich verder professionaliseren door de juiste mensen aan te trekken en groeien door te diversifiëren in eigen merken. Ze willen zich ook stilaan meer op buitenlandse markten gaan richten.

We moeten net zo fier worden op onze mode als op ons bier. Hoewel we het niet altijd beseffen, heeft Vlaanderen een uitmuntende visie op mode en design; en wordt onze mode wel degelijk gewaardeerd in het buitenland. Dat ook wij met deze nieuwe modegroep ons ambitieus willen opstellen en internationaal willen doorbreken, is evident."

Veerle Baert-Moortgat

 

Lisa Kaspers

Bepublic - Bereal

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be