“Beter te veel dan te weinig”: 3 op 4 Belgen kampen met ‘BBQ-overvloed’-syndroom

Lidl kaart “restjesproblematiek” aan: bij 4 op de 10 belanden restjes in de vuilnisbak

Donderdag 28 juli 2022. Het zomerse weer lokt heel wat Belgen naar de winkel om hun barbecuevoorraad in te slaan. Lidl zag de verkoop van de barbecue-producten de afgelopen dagen al met 50% stijgen. De typische Belgische barbecue betekent nog steeds: veel verschillende soorten vlees, vis en/of vleesvervangers per persoon. Bij 74% van de barbecueënde Belgen blijft er achteraf daardoor meestal of iedere keer heel wat eten onaangeroerd liggen. Dat blijkt uit een bevraging die Indiville uitvoerde in opdracht van Lidl bij meer dan 1.000 Belgen. Bij vier op de tien belanden die restjes uiteindelijk in de vuilnisbak. Lidl geeft daarom vijf tips om barbecue-overschotten te voorkomen en restjes alsnog goed te besteden.

De zomer is onlosmakelijk verbonden met de geur van barbecue in de lucht. Eén op de drie Belgen (31%) barbecuet tijdens de zomer één tot drie keer per maand. 5% van de Belgen doet dat zelfs minstens één keer per week. Vooral jongeren, grote gezinnen en mensen met een ruimer inkomen steken het vaakst de barbecue aan.

Drie stukken vlees per persoon

En wanneer we barbecueën, doen we dat het liefst uitgebreid. Gemiddeld rekenen we zo’n drie stukken vlees per persoon. Slechts 12% van de Belgen die barbecueën, voorziet voor een barbecue evenveel als voor een “normale” maaltijd met één stuk vlees, vis of vleesvervanger. De Belg wil duidelijk geen enkel risico lopen om te weinig eten aan te bieden aan zijn gasten.

“De algemene redenering bij Belgen is duidelijk ‘beter te veel dan te weinig’. 85% van de Belgen was het in ons onderzoek eens met deze stelling. Belgen schamen zich als ze hun gasten met hongerige magen terug naar huis moeten sturen. Dat schaamte-effect beïnvloedt duidelijk het koopgedrag. Bij barbecues komt daar nog eens het gegeven bij dat je voldoende variatie wil aanbieden. Het is dus deel van de barbecue-beleving geworden dat je verschillende stukken vlees eet. Opvallend, gezien we bij een ‘normale’ of doordeweekse maaltijd voldoende hebben aan één stuk." ​ Isabelle Colbrandt, woordvoerster van Lidl

Ogen groter dan de maag

Dat de ogen groter zijn dan de maag zorgt voor veel barbecue-overschotten. Twee op de drie barbecueënde Belgen hebben goede intenties en houden deze restjes bij om ze later op te eten of om ze te verwerken in een nieuw gerecht. Toch worden die goede intenties niet steeds in de praktijk omgezet. Zo geven in het onderzoek vier op de tien Belgen die overschotten bewaren aan dat deze uiteindelijk toch geregeld in de vuilnisbak belanden. Supermarktketen Lidl wil daarom meer bewustzijn creëren rond barbecue-overschotten en roept op om verstandig om te springen met de aankopen.

Dat Belgen hun barbecues willen spijzen met een uitgebreid aanbod aan stukken vlees en slaatjes, begrijpen we. Maar dat betekent niet dat dat eten verloren mag gaan als het niet meteen wordt bereid. Er zijn tal van mogelijkheden om verspilling tegen te gaan, zowel in de voorbereiding naar de barbecue toe als achteraf.” Isabelle Colbrandt, woordvoerster van Lidl

Lidl geeft daarom 5 tips wat je kan doen met je BBQ-overschotten:

Organiseer een Restjes-BBQ

“Bij een restjes-barbecue vertrek je vanuit ingrediënten die nog in je voorraadkast, koelkast of diepvries liggen”, legt Isabelle Colbrandt van Lidl uit. “Dat kunnen restjes van een vorige barbecue zijn, maar evengoed van andere gerechten. Je zou je verbazen wat er nog allemaal ‘in voorraad’ ligt thuis. Over een voldoende gevarieerd aanbod – zoals het een typische Belgische BBQ betaamt – hoef je je dus geen zorgen te maken.”

Verdeel en heers

“Vlees wordt meestal in grote verpakkingen gekocht. Financieel is dat interessanter, maar als je een aanbod van verschillende barbecue-vleesjes aanbiedt, zullen je gasten nooit alle stukken volledig verorberen”, weet Isabelle Colbrandt van Lidl, “Ga er voor de gemakkelijkheid maar vanuit dat je de helft van het aangekochte vlees niet meteen opeet. Bak daarom niet meteen alles af en vries de helft van je vlees ​ in. Van de in totaal 4 hamburgers, 6 worsten en 8 kippenboutjes, belanden er dus respectievelijk twee, drie en vier in de diepvries. De overige stukken snij je vervolgens in de helft of misschien zelfs in kwartjes. Zo heeft iedereen toch van alles kunnen proeven, zonder dat ze volledige stukken laten liggen.”

Plan je “after-BBQ-gerechten” in

“Denk op voorhand na wat je nog meer kan doen met de ingrediënten voor je barbecue”, geeft Isabelle nog als tip mee. “Welke gerechten zie je graag op tafel verschijnen de drie opeenvolgende dagen na je barbecue? Van de overige stukjes kip kan je wellicht nog een Caesar Salade maken. En ook die gegrilde aubergines kan je mogelijk serveren bij een zomerse rijstschotel. En zou je die stukken steak ook niet gewoon kunnen eten met een aardappeltje en de overige sla van de barbecue? Uit ons onderzoek weten we dat mensen die hun eten wekelijks plannen en daarbij rekening houden met mogelijke overschotjes, uiteindelijk veel minder voedsel verloren laten gaan én meer bespaard hebben.”

Hou het koel

“Hoe langer je je vlees, vis en vleesvervangers koel kunt houden, hoe langer ze goed blijven”, stelt de experte van Lidl. “Voorzie daarom best een koelbox waar je je eten in kan steken. Niet alleen om je barbecueproducten uit de winkel te vervoeren, maar ook tijdens het barbecueën is het aan te raden om een koelbox naast de barbecue te zetten. Vermijdt dus zo lang mogelijk dat je voedsel met kamertemperatuur in contact komt. Waarom? Micro-organismen vermeerderen zich heel snel bij kamertemperatuur. Als het voedsel bewaard wordt bij temperaturen lager dan 4° C of hoger dan 60° C wordt de groei ervan vertraagd of gestopt.”

Buiten = bakken

“Blijven er dan uiteindelijk toch nog rauwe stukken vlees of vis over die buiten hebben gelegen? Gooi ze dan ineens op de barbecue. Ook ongebruikte groenten kan je best eerst even verwerken. Op die manier vermijd je dat je aangetaste producten in je koelkast stopt. Rauw vlees kan bijvoorbeeld gemakkelijk kruisbesmetting veroorzaken naar andere producten. Bereide vis en vlees kan je tot drie dagen bewaren in de koelkast. Bereide groenten kan je tot vier dagen bewaren. Zo verzeker je dat je de rest van de week nog kan genieten van je overschotjes”, geeft Isabelle als laatste tip mee.

 

Perscontact:

Isabelle Colbrandt (hoofd communicatie & PR)

 

Over het onderzoek

Onderzoeksbureau Indiville voerde het onderzoek in opdracht van Lidl uit tussen 1 en 16 juni 2022. 1044 meerderjarige Belgen werden bevraagd via een online enquête. De resultaten zijn representatief naar leeftijd, geslacht, regio, activiteitsgraad en opleidingsniveau. De maximale steekproeffout bedraagt +/- 3,03%.

 

 

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be