Bol bespaart 27% karton per pakket door slimmere manier van verpakken
Elke drie dagen "een voetbalveld aan karton" bespaard
8 april 2025

Bol bouwt zijn inpakmachines voor bestellingen van één artikel om, waardoor ze veel minder karton en lijm verbruiken. Dankzij de verbeterde techniek wordt 27% minder karton en 60% minder lijm gebruikt, en 28% CO2-uitstoot per pakket bespaard. Zo’n 25% van alle pakketten die dagelijks worden verwerkt in het bol fulfilment center (BFC) in Waalwijk, worden ingepakt door deze zogenoemde mono-inpakmachines. Bol is de eerste e-commercepartij in Europa die deze nieuwe ombouwtechnologie in samenwerking met fabrikant CMC toepast op de bestaande inpakmachines.
De geoptimaliseerde verpakkingsmachines verbruiken 27% minder karton en 60% minder lijm dan voorheen, wat resulteert in de CO2-reductie van 28% per pakket. Door een aanpassing in het ontwerp van de doos worden overlappende kartondelen weggelaten.
Jelte Nijholt, Manager Asset Improvement bij bol: “We werken continu aan de verbetering van onze logistieke processen. Dankzij deze vernieuwde technologie maken we een grote verduurzamingsslag in ons verpakkingsproces, zonder dat het nodig is om in nieuwe apparatuur te investeren. Zo dragen innovaties als deze op meerdere manieren bij aan onze duurzaamheidsambitie.”

Succesvolle pilot tijdens drukste periode
In het najaar van 2024 zijn twee mono-inpakmachines omgebouwd als pilot. Deze werden in het fulfilment center getest tijdens de feestdagen, voor bol de drukste periode van het jaar. Na de succesvolle pilot gaat bol de komende twee jaar de andere tien machines ook ombouwen.
Duurzamere logistiek in de praktijk
Het verduurzamen van de eigen logistieke operatie past binnen de bredere ambitie van bol om zijn impact op het milieu zo veel mogelijk terug te dringen. Dit doet het bedrijf op verschillende manieren. Zo introduceerde bol in 2021 als eerste ter wereld de multi-inpakmachine voor het op maat verpakken van meerdere producten in één doos. Ook verzendt het bedrijf inmiddels miljoenen bestelling zónder omdoos, ruim 9 miljoen in 2024, waardoor er minder verpakkingsmateriaal nodig is. Sinds een paar jaar gebruikt bol op vrijwel alle locaties groene energie. Ongeveer 20% van de elektriciteit wordt zelf opgewekt met 13.000 zonnepanelen op het dak van het BFC. Raadpleeg voor alle duurzame stappen die bol zet het jaarlijks terugkerende duurzaamheidsverslag.
De verpakkingsstromen bij bol
In het bol fulfilment center worden pakketten verpakt van bol zelf en van verkooppartners die hun logistiek via bol regelen. Dit gebeurt in het BFC op drie manieren:
- via geautomatiseerde mono-inpakmachines (machines voor bestellingen met één artikel)
- via geautomatiseerde multi-inpakmachines (machines voor bestellingen met meerdere artikelen)
- middels handmatige verpakking, dit gebeurt zo goed mogelijk op maat met veel verschillende doosformaten.
Bol verzorgt het gehele logistieke proces (logistiek via bol) voor steeds meer verkooppartners.
Bol ondersteunt verkooppartners die hun eigen logistiek verzorgen of deels door bol laten uitvoeren om dit zo duurzaam mogelijk te doen.
Lees hier ook het achtergronddossier over kartonverspilling.

Over bol
In 1999 werd bol als online boekwinkel opgericht vanuit een bouwkeet in Vianen (NL). Tegenwoordig is bol één van de grootste e-commerce platformen van Nederland en België met een assortiment van 41 miljoen artikelen. Bol werkt samen met 47.000 lokale ondernemers die via het platform verkopen aan 13,7 miljoen klanten in Nederland en België. Er werken ruim 2.800 collega's bij bol op het hoofdkantoor in Utrecht (Nederland) en in Antwerpen (België). Sinds 2012 is bol onderdeel van Ahold Delhaize.
Sinds 2023 zijn we een B Corp, waarmee we voldoen aan hoge, geverifieerde normen op het gebied van onze impact op sociale en milieuaspecten. We verpakken en bezorgen onze pakketten steeds zuiniger: zo verstuurden we in 2024 9 miljoen bestellingen zonder bol-omdoos. We maken gebruik van 100% wind- en zonne-energie in de fulfilment centra en het hoofdkantoor om de CO2-uitstoot verder terug te dringen. En met ons duurzamere assortiment willen we klanten helpen een bewuste keuze te maken. Als ‘winkel van ons allemaal’ is iedereen welkom bij bol. Zo zetten we ons in voor diversiteit, gelijkheid en inclusie onder collega's en klanten. En met ons bollebozen-initiatief zetten we ons in voor de ontwikkeling van lees- en digitale vaardigheden van kinderen in Nederland en België.
Kijk voor meer informatie & nieuws over bol op pers.bol.com