Bol breidt aanbod uit met refurbished elektronica
Refurbished apparaten als volwaardig alternatief voor nieuw
13 november 2024
— onder embargo tot woensdag 13 november - 6u00 —
Vanaf 13 november kan je bij e-commerceplatform bol terecht voor refurbished smartphones, tablets, laptops en smartwatches. Alle toestellen worden op meer dan 50 punten gecontroleerd, geüpdatet, grondig gereinigd en, indien nodig, hersteld door erkende bedrijven. Door samen te werken met vier gespecialiseerde verkooppartners Fixje, Forza, Leapp en Renewd waarborgt bol een hoge kwaliteit en betrouwbaarheid van het aanbod. Refurbished is een veelbelovende oplossing voor het groeiende probleem van elektronisch afval en de noodzaak van duurzamere consumptiepatronen. Door refurbished toestellen te integreren in het volledige aanbod, geeft bol haar klanten vanaf nu altijd een concreet alternatief voor nieuw. Het e-commercebedrijf heeft de ambitie om met refurbished binnen drie jaar een stevige positie te hebben in de refurbished markt.
Wereldwijd wordt jaarlijks meer dan 50 miljoen ton elektronisch afval (e-waste) geproduceerd. Door het hergebruiken van apparaten hoeven er minder nieuwe te worden geproduceerd. Zo zet bol met het aanbieden van refurbished elektronica bol steeds meer concrete stappen in haar duurzaamheidsambities. Bovendien wordt het refurbished assortiment geïntegreerd in het volledige aanbod, waardoor bol haar klanten in hun zoektocht naar elektronica naast nieuw altijd een volwaardig alternatief biedt.
Meer dan 50 kwaliteitschecks
Bol werkt exclusief samen met vier zorgvuldig geselecteerde, gecertificeerde partners die voldoen aan de eisen van het 'Keurmerk Refurbished' van Techniek Nederland. Elke refurbished apparaat ondergaat meer dan 50 kwaliteitschecks, waarbij onder meer batterij, camera en scherm grondig worden getest. Deze toestellen worden geleverd met een nieuwe oplaadkabel en vallen onder een garantie van twee jaar, net als bij nieuwe producten.
“Bij bol werken we aan het verminderen van onder andere de CO2-uitstoot, waterverspilling en elektronisch afval. Het aanbieden van refurbished elektronica is daar een onmisbaar onderdeel van”, vertelt Oscar Hundman, Chief E-commerce Officer bij bol. “Jaarlijks bereiken we meer dan 13,6 miljoen consumenten in Nederland en België. We geloven dat we een wezenlijk verschil kunnen maken als we hen een alternatief voor nieuw aanbieden en deze producten en de voordelen ervan breder bekend maken. Door nu alleen producten van streng geselecteerde partners toe te laten, garanderen we dat klanten kwalitatieve, goed geprijsde toestellen ontvangen, die grondig getest zijn en onder garantie vallen.”
De groei van refurbished
Met het aanbieden van refurbished producten speelt bol in op een groeiende vraag. Consumenten kiezen steeds vaker voor “goed voor de planeet én de portemonnee” en zien refurbished als een ideale oplossing. Bijvoorbeeld de ouders van Gen Z, die een toestel willen van een bepaald merk en met een goede camera, zien refurbished vaak als een uitstekende oplossing. Europese studies voorspellen refurbished elektronica de komende jaren een steeds groter marktaandeel zal veroveren. Volgens een rapport van Cross Border Commerce Europe1 zal naar verwachting tegen 2025 wereldwijd 1 op 10 van alle online gekochte consumentenelektronica, refurbished zijn. Tegen 2030 zal 1 op de 6 smartphones een refurbished variant zijn.
Uitbreiding naar groter refurbished aanbod
Het is de bedoeling om het aanbod later uit te breiden met andere refurbished producten. “In een ideale wereld bieden we straks voor allerlei productcategorieën een refurbished optie aan. We gaan testen en leren: ik stel me zo voor dat we straks spelconsoles, elektronische keuken- en huishoudelijke apparaten en op termijn ook refurbished kinderwagens kunnen gaan aanbieden, steeds met een grondige kwaliteitscheck” zegt Hundman nog.
1 Cross-Border Commerce Europe, 2024
Wegwijs in het refurbished aanbod
Hoe weet ik in welke staat het refurbished toestel is?
Ook de prijsverschillen zijn altijd duidelijk zichtbaar.
Wat is de batterijcapaciteit? De batterijcapaciteit van alle artikelen is minimaal 85%.
Wat wordt er meegeleverd? Dat verschilt per categorie. Bij een smartphone ontvang je altijd een nieuwe USB-C- kabel (of Lightning-kabel voor iPhones) en een simkaartpin om het simkaartslot eenvoudig te openen.
Hoe werkt retourneren? Als je om wat voor reden dan ook niet tevreden bent met je artikel, mag je het binnen 30 dagen gratis terugsturen. Je retour meld je eenvoudig aan via je besteloverzicht in je account, net zoals je gewend bent van je andere aankopen.
Heb ik ook garantie op een refurbished toestel?
Hoe weet ik van welke modellen er een refurbished exemplaar beschikbaar is?
Wat is het verschil met een tweedehands toestel?
Met welke vier verkooppartners werken jullie samen?
|
1 Cross-Border Commerce Europe, 2024
Contact
Linda van de Veen
Woordvoerder & adviseur Media Relations – Afdeling ESG & Corporate Communications
+31 6 20 06 3122