Bol bundelt krachten met leveranciers om uitstoot CO2 te verminderen

Klimaathub helpt leveranciers om te starten met reductietraject

Utrecht, 14 maart 2024 – Bol draagt, als onderdeel van Ahold Delhaize, bij aan de klimaatdoelstellingen van het moederbedrijf. Deze doelstellingen zijn op basis van de richtlijnen van het Science Based Target initiative (SBTi) opgesteld, om ervoor te zorgen dat de uitstoot van CO2 in haar toeleveringsketen teruggedrongen wordt in lijn met het anderhalvegraadscenario. Om dit te bereiken is samenwerking in de keten onmisbaar. Bol roept haar leveranciers op om zich hier ook voor in te zetten. Om hen daarbij te helpen lanceert bol de Klimaathub.

Op de Klimaathub vinden leveranciers alle benodigde informatie - zoals handige instructievideo’s en tips - die hen helpt bij de eerste stappen op weg naar het reduceren van CO2-uitstoot of het versnellen van CO2-reductie.

Oscar Hundman, Chief eCommerce Officer bij bol: “De detailhandel is verantwoordelijk voor een aanzienlijk percentage van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen, zoals CO2. Bij bol willen we duurzamer winkelen bevorderen en de impact van onze activiteiten op de planeet zo veel mogelijk reduceren. Dat kunnen we niet alleen. Om uitstoot te verminderen, moeten we onze krachten bundelen en samen werken aan het tegengaan van klimaatverandering. Aangezien het meten en reduceren van de uitstoot van broeikasgassen voor veel ondernemers een nieuw onderwerp is dat zich snel ontwikkelt, ondersteunen we onze leveranciers daarbij met de Klimaathub.”

Bol vraagt al haar leveranciers om zich vóór eind 2024 te committeren aan de net zero-doelstellingen van het SBTi. Dit commitment is een belangrijke stap naar het opstellen van eigen targets van leveranciers en om deze vervolgens binnen 24 maanden na commitment door SBTi te laten valideren. Daarnaast vraagt bol de leveranciers met (naar verwachting) de hoogste CO2 uitstoot om hun uitstoot over 2023 nog in 2024 te rapporteren. Vanaf 2025 breidt bol deze vraag stapsgewijs uit naar de overige leveranciers. Deze rapportage wordt vervolgens onderdeel van een jaarlijks proces, waarbij leveranciers rapporteren over het voorgaande jaar. De leveranciers worden uitgenodigd om te rapporteren via de internationale klimaatbenchmark CDP.

 

 

Over bol

In 1999 werd bol als online boekwinkel opgericht vanuit een bouwkeet in Vianen (NL). Tegenwoordig is bol één van de grootste e-commerce platformen van Nederland en België met een assortiment van 37 miljoen artikelen. Bol werkt samen met 50.000 lokale ondernemers die via het platform verkopen aan 13,5 miljoen klanten in Nederland en België. Er werken ruim 2.800 collega's bij bol op het hoofdkantoor in Utrecht (Nederland) en in Antwerpen (België). Sinds 2012 is bol onderdeel van Ahold Delhaize.

Sinds 2023 zijn we een B Corp, waarmee we voldoen aan hoge, geverifieerde normen op het gebied van onze impact op sociale en milieuaspecten. We verpakken en bezorgen onze pakketten steeds zuiniger: zo verstuurden we in 2023 5,1 miljoen bestellingen zonder bol-omdoos. Een stijging van maar liefst 20 procent van deze ‘No Pack-bestellingen’ ten opzichte van 2022. We maken gebruik van 100% wind- en zonne-energie in de fulfilment centra en het hoofdkantoor om de CO2-uitstoot verder terug te dringen. En met ons duurzamere assortiment willen we klanten helpen een bewuste keuze te maken. Als ‘winkel van ons allemaal’ is iedereen welkom bij bol. Zo zetten we ons in voor diversiteit, gelijkheid en inclusie onder collega's en klanten. En met ons bollebozen-initiatief zetten we ons in voor de ontwikkeling van lees- en digitale vaardigheden van kinderen in Nederland en België.

 

Noot voor redactie, niet voor publicatie

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met onderstaande contactpersoon:

Marre de Visser
T: +31 6 42508888 ​
E: ​ mdevisser@bol.com
W: https://pers.bol.com

 

 

 

 

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be