De speelgoedtrends van 2025 bij bol: favoriete (film)figuren tot alles kawaii in de hoofdrol

 

Nog inspiratie nodig voor de verlanglijstjes? De speelgoedexperts van bol voorspellen traditiegetrouw dé speelgoedtrends van het moment, gebaseerd op eigen data, ontwikkelingen in de speelgoedmarkt en wat er speelt op social media. Dit jaar zetten deze trends de toon: nostalgisch verzamelen maakt een comeback, bekende (film) karakters zijn werkelijk overal en alles Kawaii (Japans voor schattig), is leuk. Educatief speelgoed wint terrein en klassiekers als bekende bordspellen krijgen een nieuwe twist.

 

De belangrijkste speelgoedtrends van 2025 draaien om herkenning, beleving én een vleugje nostalgie.

Het is elk jaar weer bijzonder om te zien hoe snel de speelgoedwereld zich ontwikkelt”, zegt Martijn Uittenbogaard, speelgoedexpert en verantwoordelijk voor Het Grote Speelgoedboek en de App bij bol. ​ “In 2025 zien we dat bekende karakters, Aziatische schattigheid en verzamelhypes het speelgoedlandschap domineren. Er is voor iedere leeftijd en interesse wel iets nieuws te ontdekken, van klassiekers in een modern jasje tot innovatieve manieren van spelen. De trends tonen dat speelgoed generaties samenbrengt, communities creëert, en kinderen helpt hun passie te ontdekken. Zo zorgen cadeaus niet alleen voor plezier, maar ook voor betekenisvolle momenten die mensen dichter bij elkaar brengen. Daarom draaien de feestdagen bij bol om cadeaus die ertoe doen.

 

 

1. (film)figuren

Je kan het zo gek niet verzinnen of er is speelgoed met jouw favoriete figuur uit een film, serie of game. Zo is Stitch, een personage uit de Disney films Lilo & Stitch, op dit moment ongekend populair: fans kunnen hun hele kamer omtoveren tot een schattig Stitch-paradijs, van speelgoed en knuffels tot dekbedovertrek. Bekende helden op broodtrommels, tassen en puzzels is weliswaar een bekend fenomeen, maar het assortiment wordt steeds uitgebreider en interactiever. Zo verschijnen uitvindingen zoals een hyperrealistisch Jurassic Park-dino-ei dat automatisch uitkomt of een Harry Potter Bitzee: een interactieve ‘pod’ waarin je 20 van je favoriete Harry Potter-tovenaars, -heksen én -wezens kan verzamelen om mee te spelen.


 

 

2. Hitspellen blijven scoren dankzij limited editions, season specials en nieuwe varianten

Wie dacht dat gezelschapspellen als Hitster en UNO inmiddels wel in ieders kast liggen en daarmee nog amper over de toonbank gaan, heeft het mis. Dankzij de vele varianten blijven deze spellen steeds iets nieuws brengen. Denk aan limited editions zoals Hitster Celebration of seizoen special als Hitster Christmas. UNO liefhebbers kunnen hun lol op met de genadeloze No Mercy variant, of de schattige Lilo & Stitch uitvoering. En, als je dacht dat een klassiek spel als Monopoly passé was, maak dan kennis met nieuwe varianten zoals Monopoly Stitch (ja hoor, daar is hij weer), Harry Potter of Pokémon.

 

 

 


3. STEM-speelgoed

Met STEM-speelgoed (Science, Technology, Engineering en Mathematics) ontdekken kinderen spelenderwijs de wondere wereld van techniek en scheikunde. Van bouwen en coderen tot slimme logica-opdrachten van Smart Games, bol ziet steeds meer interactief speelgoed dat nieuwsgierigheid en creativiteit prikkelt. De ene ontdekker zet een houten bouwpakket in elkaar, de ander gaat op zoek naar verborgen schatten met de Freek Vonk x Bresser metaaldetector of brengt het zonnestelsel tot leven met een planetenmodel mét zonnepaneel. Met COBLO magnetische tegels bouwen kinderen hun eigen droomhuis en via een kindersmartphone geven ze een virtuele rondleiding.

 

 

 

4. Verzamelen anno 2025: collect, share, repeat

Van jong tot oud: verzamelen is nog nooit zo populair geweest. De gemiddelde Tik Tok-tijdlijn staat dan ook vol met verzamel-content, unboxing videos en hele miniversums: met piepkleine sets zoals Miniverse en Mini Brands bouwen fans hun eigen unieke wereld vol mini-huishoudens en herkenbare merkproducten. Zelfs het straatbeeld ontkomt er niet aan: verzamelitems zijn inmiddels zelfs een fashion statement. Denk aan Labubu’s die aan tassen bungelen, of F1-LEGO-collectables waar verzamelaars vakkundig sleutelhangers en zelfs oorbellen of diademen van maken. Niet alleen nieuwe items zijn ongekend populair, ook nostalgische collectables uit de jaren 90 worden weer helemaal hot & happening. Trading cards als Pokémon en Magic the Gathering kaarten zijn terug van weggeweest. Ook sportkaarten als Topps en Panini gaan als warme broodjes over de toonbank.

 

 

 

5. Kawaii: Aziatische schattigheid

Kawaii, oftewel schattig in het Japans, is dé trend van het moment. De pluche monstertjes met grote ogen en scherpe tandjes: de hype rond verzamelbeestjes als Labubu’s en Fugglers (Funny Ugly Monsters) bewijst dat schattig ook best een lelijk randje mag hebben. Op het schoolplein brengt de Azië-trend ook een vleugje nostalgie: de nieuwe Bitzee Hamster bal waar je digitaal mee speelt en verzorgt, laat kinderen de tamagotchi trend uit de jaren 90 herleven. Ook Manga en Anime blijven wereldwijd aan terrein winnen. De merchandise uit de Japanse strip- en seriecultuur zien we terug in allerlei vormen. Van de iconische Hello Kitty tot de tijdloze Pokémon: deze karakters bewijzen zich keer op keer als echte cultuuriconen. Ook de Netflix-serie One Piece, gebaseerd op de Japanse mangaserie, is momenteel trending en brengt de rage van One Piece tradingcards met zich mee.

 

 

6. Verrassend aftellen

De trend waarvan we dachten dat hij zijn hoogtepunt wel had bereikt, groeit verrassend snel verder. Bol ziet de zoektocht naar adventskalenders al oplopen in de zomer. De kalenders anno 2025 zijn cadeaus op zich: van kleine FUNKO poppetjes tot Pickwick-theezakjes in allerlei smaken. Maar ook puzzelstukjes van Jan van Haasteren of LEGO-bouwsteentjes, waarmee je aan het einde van de maand een complete puzzel of bouwset maakt. Er zijn zelfs adventskalenders te koop die je kan personaliseren door zelf leuke cadeautjes in de vakjes te stoppen.

 

 

 

 

Media contact

 

Laura Muscas

Corporate Communicatie, bol

Isabelle Geeraerts

Senior PR Consultant, Bepublic Group

 

Delen

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be

Neem contact op met

+32 (0)2 422 05 34

hello@bepublic.be

bepublic.be