Bol.com behaalt B Corp certificering 

Certificering als erkenning voor stappen voorwaarts 

Utrecht, 18 juli 2023 – Bol.com mag zich vanaf vandaag B Corp, noemen. Met deze certificering laat bol.com zien dat het op de goede weg is naar een duurzamere en socialere bedrijfsvoering. Op het platform van bol.com vinden 13 miljoen klanten en 52.000 lokale verkooppartners elkaar; bol.com is er trots op als e-commerce platform van deze omvang de certificering te behalen. Een B Corp moet voldoen aan hoge, geverifieerde normen op het gebied van sociale- en milieu-impact, accountability en transparantie. Gedurende het certificeringstraject is bol.com beoordeeld op alle aspecten van het bedrijf; van werknemers tot leveranciers en klanten.  

Boukje Taphoorn, Chief Marketing & Sustainability Officer bij bol.com, benadrukt dat de B Corp certificering naast een gevoel van trots ook zorgt voor een nieuwe standaard voor de toekomst:

“Natuurlijk is het fantastisch dat we op deze manier erkenning krijgen voor onze duurzamere keuzes en de sociale stappen die we tot nu toe al hebben gezet. Maar wij zien de certificering niet als een doel op zich. Met de B Corp certificering gaan we een commitment aan voor de toekomst om onze positieve impact op de maatschappij steeds verder te vergroten. Daarnaast beseffen we door het certificeringsproces nóg beter wat onze impact op de aarde is. Als één van de grootste webwinkels van België en Nederland willen we onze verantwoordelijkheid nemen door duurzamere keuzes te maken en om duurzamere opties te vergemakkelijken voor iedereen in de keten. Dat stopt niet bij het milieu. We willen we dit ook doen op het gebied van bedrijfscultuur, transparantie en sociale impact.” 
Boukje Taphoorn, Chief Marketing & Sustainability Officer bij bol.com
Boukje Taphoorn, Chief Marketing & Sustainability Officer bij bol.com

Proces richting B Corp

Jaarlijks rapporteert bol.com de vooruitgang op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen en de verduurzaming van de eigen processen. Bol.com presenteert vandaag ook het duurzaamheidsverslag over 2022. De gemaakte duurzame en sociale stappen die terug te lezen zijn in deze rapportages vormen deels de basis van het traject naar de B Corp certificering. ​ 

Tessa van Soest, Executive Director B Lab Benelux: "Met het behalen van de B Corp certificering heeft bol.com een belangrijke mijlpaal bereikt. Wij ondersteunen bol.com’s inspanningen om klanten steeds meer duurzame keuzes te laten maken en om hun verkooppartners te helpen bij het verduurzamen. We verwelkomen bol.com in de community en kijken uit naar bol.com’s toekomstige stappen in hun duurzaamheidsreis.” 

Gedurende het B Corp traject, dat meer dan twee jaar heeft geduurd, heeft bol.com continu gewerkt aan verbeteringen voor een duurzamer en socialer bol.com. Het proces bestaat uit meerdere stappen: een risicoanalyse, impactbeoordeling en verbetering en de verificatie van de resultaten door B-Lab, de onafhankelijke non-profit achter de certificering. Het resultaat is de publicatie van de beoordeling die volledige transparantie biedt over de duurzaamheidsprestaties van bol.com. Bekijk hier het volledige B Corp assessment van bol.com. De certificering is behaald met 81.2 punten. ​ ​ 

Duurzamere keuzes, bollebozen en goed werkgeverschap 

De afgelopen jaren heeft bol.com gewerkt aan concrete stappen op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Een aantal voorbeelden: 

  • Bol.com is in april 2022 als eerste e-commercebedrijf in België en Nederland gecertificeerd volgens de Climate Neutral Standard, en heeft het certificaat opnieuw ontvangen in 2023. De certificering en jaarlijkse controle geeft bol.com handvaten om te kijken of het op de goede weg is met het verlagen van de voetafdruk; 
  • Het bol.com fulfilment center, het logistieke centrum van bol.com, draait sinds 2020 op 100 procent groene elektriciteit, opgewekt door het zonnedak met 13.000 zonnepanelen en de windmolens naast het gebouw; 
  • 23 geavanceerde inpakmachines in het bol.com fulfilment center verpakken slimmer en op maat kleine artikelen samen, waardoor er minder verpakkingsmateriaal nodig is en de ruimte in de dozen optimaal wordt gebruikt; 
  • Op de website helpt bol.com haar klanten duurzamere keuzes te maken door producten te labelen als ‘Duurzamere keuze’. Samen met Milieu Centraal wordt onderzocht hoe het bedrijf consumenten beter kan begeleiden bij het maken van duurzamere keuzes; ​ 
  • Als werkgever biedt bol.com een vitaliteitsprogramma, de optie tot feestdagenruil en een bonusregeling. ​ 
  • Via het bollebozen programma ijvert bol.com voor gelijke kansen voor kinderen op vlak van leesontwikkeling en digitale vaardigheden. Zo bereikte bol.com in 2022 meer dan 250.000 kinderen met verschillende activiteiten, zoals het ontwikkelen van Letterpretpakketten om de leesdip tijdens de vakanties tegen te gaan; ​ 

B Corp certificering: hoe werkt dat? 

Iedere B Corp doorloopt een evaluatie van de bedrijfsvoering op vijf onderdelen: bestuur, werknemers, gemeenschap, milieu en klanten. De meeste bedrijven behalen bij deze evaluatie rond de 50 punten. Om te certificeren moet je minimaal 80 punten scoren. Bol.com is, vergeleken met veel andere B Corps, een relatief groot bedrijf. Elke B Corp moet elke drie jaar een strenge beoordeling doorlopen om de certificering te behouden. 

Duurzaamheidsverslag 2022.pdf

PDF - 8.2 Mb

Over bol.com ​

In 1999 werd bol.com in Nederland opgericht vanuit een bouwkeet in Vianen. Ruim 20 jaar later is bol.com één van de grootste online e-commerce platformen van België en Nederland met een assortiment van 35 miljoen artikelen in tientallen productcategorieën, met focus op non-food. Bol.com wil haar klanten altijd gemak, betrouwbaarheid en keuze bieden, waar en wanneer dan ook. Dat doet het platform samen met 52.000 lokale ondernemers die via bol.com verkopen aan 13 miljoen Nederlandse en Belgische klanten. Bol.com gelooft in de kracht van samenwerken, want alleen samen met verkooppartners kan bol.com haar klanten de beste winkel(ervaring) bieden. Als ‘winkel van ons allemaal’ moet iedereen bij bol.com terecht kunnen. ​

Bol.com wil het elke dag beter doen: van zo zuinig mogelijk verpakken en bezorgen tot het gebruik van 100 procent wind- en zonne-energie in de gebouwen. Samen met een netwerk van leveranciers, verkooppartners, collega’s en miljoenen klanten wil bol.com duurzamer leven makkelijker maken. Met het duurzame assortiment wil bol.com klanten helpen een bewuste keuze te maken en wil het platform de CO2 -uitstoot per pakket zoveel mogelijk reduceren. De uitstoot die overblijft, wordt gecompenseerd. Voor de 52.000 verkooppartners die via het platform verkopen, compenseert bol.com ook de operationele uitstoot. Vanaf 2022 is bol.com gecertificeerd volgens de Climate Neutral Certification-standaard. ​ ​
​ ​ ​
Bol.com heeft ruim 2.800 medewerkers in dienst, zij werken op het hoofdkantoor in Utrecht, Nederland en Antwerpen, België. Sinds 2012 is bol.com onderdeel van Ahold Delhaize. ​

Tamara Vlootman

Woordvoerder, bol.com

Lies Dobbelaere

PR Consultant, Bepublic Group

 

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be