Bol.com klimaatneutraal volgens de Climate Neutral Certification-standaard

Bol.com draagt vanaf vandaag als eerste e-commercebedrijf in België en Nederland het Climate Neutral Certification-keurmerk. Hiermee voldoet het platform aan de criteria die zijn opgesteld door de Climate Neutral Group (CNG om klimaatneutraal te zijn. Samen met dit internationale adviesbureau voor duurzaamheid heeft bol.com de volledige CO2-uitstoot van haar processen in kaart gebracht en reductiedoelen opgesteld volgens de regels en richtlijnen van het Parijsakkoord. Voor bol.com betekent dit dat de uitstoot berekend wordt vanaf het moment dat artikelen bij bol.com in een fulfilment center binnenkomen tot de bezorging aan de voordeur van de klant, en alles daar tussenin. Bol.com probeert zoveel mogelijk CO2-uitstoot te reduceren en wat overblijft compenseert bol.com volgens de criteria van CNG. Voor de 49.000 verkooppartners die via het platform verkopen is de operationele uitstoot berekend, die bol.com ook compenseert.

“Om onze eigen CO2-uitstoot te reduceren hebben we al stappen gezet met de verduurzaming van onder meer onze gebouwen, verpakkingen, bezorging en retouren. De komende jaren ligt onze focus op verdere reductie, in lijn met de condities van CNG. We ondersteunen ook onze verkooppartners bij het verminderen van hun uitstoot, bijvoorbeeld door kennis te delen en logistieke diensten aan te bieden die hun processen verduurzamen. Daarnaast compenseren we nu ook hun operationele uitstoot. Want samen met al onze verkooppartners kunnen we écht impact maken.”

Jori Ebskamp, lead MVO & duurzaamheid bij bol.com

“Bol.com is met het ontvangen van het keurmerk de eerste e-commerce-partij in Nederland en België die klimaatneutraal gecertificeerd is volgens de Climate Neutral Certification-standaard. Daarmee zijn ze een inspirerend voorbeeld voor de rest van de industrie. We hopen dat dit ook andere organisaties aanmoedigt om hun klimaatimpact te gaan verminderen.”

Jouke Roelfzema, CO2-specialist E-commerce bij Climate Neutral Group

Uitstoot partners ook meegenomen in de berekening

Om het keurmerk te ontvangen moet een organisatie inzicht hebben in de CO2-uitstoot over al haar processen. In het geval van bol.com betekent dit dat de uitstoot berekend wordt vanaf het moment dat artikelen bij bol.com in een fulfilment center binnenkomen tot de bezorging aan de voordeur van de klant, en alles daar tussenin. Hierbij wordt rekening gehouden met de verkopen van bol.com zelf én van verkooppartners die via het platform verkopen. De berekening voor bol.com is inclusief de impact van fulfilment centers, kantoren en serverlocaties, en ook het energieverbruik, verpakkingen en bezorging zijn hier een onderdeel van. Voor verkooppartners die via het platform verkopen bestaat de berekende uitstoot uit een inschatting van de impact van hun energieverbruik, verpakkingen en bezorging. De productie van artikelen door leveranciers en fabrikanten wordt niet in de scope meegenomen.

Reductiemaatregelen

De afgelopen jaren heeft bol.com verschillende maatregelen genomen om de eigen uitstoot verder terug te brengen. Bijvoorbeeld door over te stappen op 100 procent wind- en zonne-energie voor alle gebouwen, maar ook door artikelen steeds beter op maat in te pakken met minder verpakkingsmateriaal dankzij de groeiende inzet van slimme inpakmachines.

Controle op Climate Neutral Certification-label door onafhankelijke auditor

De reductiemaatregelen en de compensatie worden gecontroleerd door een onafhankelijke auditor. Die toetst vanaf nu elk jaar of bol.com haar reductiedoelstellingen haalt en nog steeds aan de klimaatneutraalstandaard van Climate Neutral Group voldoet. Op deze manier wordt er jaarlijks beoordeeld of bol.com het Climate Neutral Certified-keurmerk mag blijven dragen.

EINDE BERICHT

Over duurzaamheid bij bol.com

Bol.com is een online retailplatform van België en Nederland, met ruime keuze in assortiment en bezorgopties, een snelgroeiend netwerk van 13 miljoen klanten, 2.600 Nederlandse en Belgische collega’s en meer dan 49.000 lokale ondernemers die via het platform verkopen. We staan midden in de samenleving en hebben de kans om daar een positieve bijdrage aan te leveren.

We willen het elke dag beter doen: van zo zuinig mogelijk verpakken en bezorgen tot het gebruik van 100 procent wind- en zonne-energie in onze gebouwen. Met ons duurzame assortiment willen we klanten helpen een bewuste keuze te maken en we proberen onze CO2-uitstoot per pakket zoveel mogelijk te reduceren. De uitstoot die overblijft, compenseren we. Voor de 49.000 verkooppartners die via het platform verkopen, compenseert bol.com ook de operationele uitstoot. Vanaf 2022 is bol.com klimaatneutraal volgens de Climate Neutral Certification-standaard.

Samen met ons netwerk van leveranciers, verkooppartners, collega’s en miljoenen klanten willen we duurzamer leven makkelijker maken. Voor meer informatie over bol.com en verantwoord ondernemen: duurzaamheid.bol.com

Over de Climate Neutral Certification-standaard

Deze standaard biedt bedrijven een gestructureerde methode om hun CO2-reductie te versnellen naar Net Zero CO2 in 2050, in lijn met het Klimaatakkoord van Parijs. Alle stappen die worden genomen om de CO2-uitstoot te berekenen, en de stappen om deze ieder jaar te verminderen en de rest te compenseren, worden getoetst aan strikte criteria door onafhankelijke derde partijen. Afhankelijk van de certificeringsscope kan het Climate Neutral Certified-label worden gebruikt voor organisaties, producten en diensten.

Climate Neutral Group heeft de standaard ontwikkeld onder de Code of Good Practice van ISEAL. Het is het eerste klimaatneutraliteitsprogramma dat door ISEAL is erkend. Dit vertegenwoordigt een hoge mate van geloofwaardigheid, integriteit en transparantie. Wat nog belangrijker is: het laat zien hoe de standaard echt ambitieuze en meetbare klimaatimpact creëert voor bedrijven, hun producten en diensten.

https://www.climateneutralcertification.com/

 

Joost Morel

Woordvoerder, bol.com

Tiffany Mestdagh

Communicatie, Bepublic

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be