Bol.com zet extra in op Wallonië en Brussel met lancering Franstalige website

Het bekende Belgisch-Nederlandse winkelplatform bol.com lanceert vandaag zijn Franstalige website. Zo schakelt de Ahold Delhaize-dochter nu ook in Franstalig België een versnelling hoger. Via de website krijgen Walen en Franstalige Brusselaars in hun eigen taal volledig toegang tot een miljoenenaanbod aan artikelen: van elektronica over huishoudmiddelen tot luxeproducten zoals parfums. Het assortiment op bol.com wordt onder meer aangeboden door lokale Belgische ondernemers, die alvast tevreden blijken met de lancering. Zo ook de Waalse KMO Doomoo, verkoper van babyproducten.

Sinds 2010 is bol.com al actief in Vlaanderen en dat is een echte successtory gebleken. Inmiddels kennen miljoenen Vlamingen vlotjes hun weg naar het online winkelplatform. “Een logische, volgende stap is bijgevolg om ons uitgebreide online winkelaanbod ook voor Franstalige Belgen gemakkelijk beschikbaar te maken”, aldus Boukje Taphoorn, Directeur Marketing (CMO) van bol.com. “In 2020 lanceerden we al een Franstalige app. Die heeft heel wat losgemaakt. Inmiddels kent één op de drie Franstalige Belgen ons1 en is de app al ruim 200.000 keer gedownload2. Toch zien we dat momenteel nog zo’n 50 procent van onze Franstalige klanten vooral naar de Nederlandstalige website surft. Daarom hebben we besloten om een tandje bij te steken voor de lancering van de volledig Franstalige website, zodat iedereen nu in z’n eigen taal kan winkelen. Zo willen we het dagelijks leven ook voor onze Franstalige klanten makkelijker maken.” 

Uit een analyse van de aankopen blijkt dat Franstaligen bij bol.com vandaag vooral op zoek zijn naar elektronica, huis-, tuin- en doe-het-zelfartikelen en luxeproducten, zoals parfum. Dat ligt in lijn met de vraag in Vlaanderen.

Lokale verankering

Het blijft overigens niet alleen bij de lancering van een volledig Franstalige website. Het winkelplatform wil ook op zoek naar meer lokale Waalse en Brusselse verkooppartners om hun producten via bol.com aan te bieden. “Lokaal handelen staat dan ook zeer hoog op onze agenda”, zegt Taphoorn. “Wij geloven dat Belgische en Nederlandse bedrijven samen sterker staan. Bovendien betekent lokaal handelen vaak ook duurzamer en klimaatvriendelijker handelen. Ook in 2021 hebben we gezien dat de online aankopen verder zijn toegenomen, deels gedreven door de gevolgen van de covid-pandemie. Dat heeft ook tot meer samenwerking met lokale, zelfstandige ondernemers geleid in de Benelux. Terwijl twee jaar geleden nog zo’n 20.000 verkooppartners actief waren op bol.com, zijn er dat vandaag al 47.0003. Eind vorig jaar waren ze goed voor zo’n 60 procent van de verkoop op ons platform. Lokaal handelen loont dus zeker, niet alleen voor ons, maar vooral ook voor hen.”

Bol.com maakt daarnaast verder werk van fysieke afhaalpunten in Wallonië en Brussel. Zo krijgen klanten hun pakjes niet alleen aan huis geleverd, maar kunnen ze deze bijvoorbeeld ook in Delhaize-supermarkten ophalen. 

De Waalse KMO Doomoo, die babyproducten verkoopt, is aangesloten bij bol.com en blijkt alvast tevreden met de lancering. "Al onze collecties zijn nu op elk moment online beschikbaar. Initieel hebben we ons bij hen aangesloten om de Nederlandse markt te kunnen bereiken, maar het feit dat Franstalige klanten ons nu ook gemakkelijker kunnen vinden, is uiteraard een bonus. Wij zijn aanwezig op veel e-commerce platforms, omdat het belangrijk is voor onze bedrijfsstrategie. Maar bij bol.com krijgen we veel vrijheid in de manier waarop we onze producten presenteren én kunnen we zelf de prijs bepalen. Bovendien verloopt het contact ook heel vlot: wij krijgen altijd binnen de twee uur een antwoord op onze vragen”, zegt Philippe Teurlings, CEO van Doomoo.

Een kijkje nemen op de Franstalige website van bol.com kan hier: https://www.bol.com/be/fr/ 

 

 

Over bol.com

In 1999 wordt bol.com in Nederland opgericht vanuit een bouwkeet in Vianen. We waren de eerste online boekenwinkel van Europa. Ruim 20 jaar later zijn we het grootste online retail-platform van de Benelux en hebben we ons assortiment boeken uitgebreid naar een miljoenen assortiment in tientallen productcategorieën, met focus op non-food. De ambitie om retail elke dag te verbeteren hebben we al vanaf het begin. Inmiddels doen we dat samen met 47.0004 lokale ondernemers die via bol.com verkopen aan onze klanten, 12 miljoen Nederlanders en Belgen5. Wij geloven in de kracht van samenwerken, want alleen samen met onze partners kunnen wij onze klanten de beste winkel(ervaring) bieden. Als ‘winkel van ons allemaal’ moet iedereen bij ons terecht kunnen. We snappen onze klanten en zijn er voor hen, waar en wanneer dan ook. We bieden altijd gemak, betrouwbaarheid en keuze. Zo veranderen we samen retail om het dagelijks leven makkelijker te maken.   

Bol.com heeft ruim 2.500 medewerkers6 in dienst, zij werken op het hoofdkantoor in Utrecht, Nederland, en op kantoor in Antwerpen, België. Sinds 2012 is bol.com onderdeel van Ahold Delhaize.  

 

1 Data Aided Brand Awareness uit MeMo2 Brandtracker 

2 Afgelopen 1,5 jaar zijn er 215.000 app-installaties gegenereerd 

3, 4, 5, 6 Data van november 2021 

Joost Morel

Woordvoerder, bol.com

Joachim Deman

Communicatie, Bepublic

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be