Brussels Philharmonic en basgitarist Thomas Fiorini spelen allereerste Belgisch concerto voor elektrische basgitaar

Het is een primeur in ons land: op vrijdag 22 april brengen het symfonisch orkest Brussels Philharmonic en de Amerikaans-Belgische basgitarist Thomas Fiorini in Flagey het allereerste klassieke concerto voor elektrische basgitaar in België. Nooit eerder kreeg de basgitaar, die vooral populair is in de rock- en popmuziek, zo’n prominente plaats als solo-instrument tijdens een klassiek concert. De partituur is geschreven door de Mechelse componist Robert Groslot. Thomas Fiorini, die als basgitarist onder andere met Niels Destadsbader en Natalia op de planken stond, oefende intussen twee jaar lang om de baspartij onder de knie te krijgen.

Een klassiek concert met een hoofdrol voor de elektrische basgitaar: het lijkt pure science fiction. Nog nooit stond de basgitaar – een instrument dat je vooral associeert met riffs uit nummers van Guns N’ Roses, Motörhead of de Red Hot Chilli Peppers – centraal in een volwaardig klassiek ‘concerto’ in ons land. Vrijdag brengen het Brussels Philharmonic en de Amerikaanse Antwerpenaar Thomas Fiorini daar verandering in tijdens de première van het ‘Concerto for E-Bass Guitar and Orchestra’ in Flagey.

“Het idee voor dit project is ontstaan in 2019. Toen heb ik onze muzikanten gevraagd om met zotte ideeën op de proppen te komen om het orkest verder uit te dagen. Onze contrabassist Thomas Fiorini kwam al snel met het voorstel om een concerto voor elektrische basgitaar te laten componeren, want dat was nog nooit gebeurd in ons land. Ik was meteen verkocht.” – Gunther Broucke, intendant Brussels Philharmonic.

Twee jaar oefenen

Thomas Fiorini is geboren in New York, maar woont intussen al 20 jaar in Antwerpen. Hij is de belangrijkste muzikant tijdens het concert. Naast contrabassist bij Brussels Philharmonic is Fiorini ook basgitarist in een rockband en stond hij al op de planken met internationale en Belgische sterren als Bjork, Natalia en Niels Destadsbader.

Ik droom er al mijn hele leven van om als basgitarist voor een symfonisch orkest te staan met een klassieke compositie. Als tiener speelde ik al Bach en Beethoven op mijn elektrische basgitaar. Toen wist ik al dat het niet alleen een geweldig popinstrument is, maar ook een volwaardig klassiek instrument kan zijn. Met de compositie van Robert Groslot is de basgitaar nu echt klaar voor de volgende stap. Ik vind Roberts muziek geniaal, maar eenvoudig is ze niet: ik heb de afgelopen twee jaar hard geoefend om de baspartij onder de knie te krijgen. Ik kan niet wachten om de muziek live te spelen voor een publiek en te tonen hoe virtuoos de elektrische basgitaar is. Ik ben heel dankbaar dat ik mijn grote droom kan realiseren met de muziek van mijn favoriete componist, samen met mijn favoriete orkest.” – Thomas Fiorini, basgitarist

Metamorfose van de basgitaar

Het allereerste concerto voor elektrische basgitaar in ons land werd gecomponeerd door de Belgische componist Robert Groslot, Fiorini’s favoriete componist. De Mechelaar staat bekend als klassiek componist en moest voor dit concerto ver buiten zijn comfortzone treden. Omdat Robert Groslot vertrok vanuit zijn klassieke achtergrond, hield hij geen rekening met de beperkingen van de basgitaar in een klassiek stuk. Ook voor een professionele basgitarist als Thomas Fiorini is het niet evident om deze aartsmoeilijke notenpartij te spelen.

“Om eerlijk te zijn liep ik niet meteen warm om muziek te componeren voor orkest en elektrische basgitaar. Zou dat wel goed klinken? Maar tijdens de lockdown heeft Thomas mij een paar video’s doorgestuurd waarop hij basgitaar speelde, en zo raakte ik overtuigd. Ik ken het instrument eigenlijk helemaal niet goed en wist niet hoe ver ik het kon pushen tijdens een klassiek concert. Om muziek te schrijven voor een instrument waar je nog nooit eerder iets voor geschreven hebt, moet je alle schema’s en principes overboord gooien. Ik denk dat we daarom best wel iets unieks gemaakt hebben, waarin de basgitaar een hele metamorfose doormaakt.” – Robert Groslot, componist.

Het ‘Concerto for E-Bass Guitar and Orchestra’ van Robert Groslot, gebracht door Brussels Philharmonic en Thomas Fiorini, gaat in première op vrijdagavond 22 april in Flagey, om 20u15. Meer info en tickets vind je hier.

Brussels Philharmonic en Thomas Fiorini maakten intussen ook al een opname van het concerto. De digitale release vond plaats op 25 maart en de vinyl komt uit op 6 mei. Tijdens de opnames werd er een korte documentaire gedraaid, waarvan je de eerste aflevering hier kan bekijken.

 

***

Over Brussels Philharmonic

Brussels Philharmonic werd in 1935 opgericht door de Belgische openbare omroep (NIR), onder de naam Groot Symfonie-Orkest. Het orkest had als belangrijkste taak om het ‘ernstige’ repertoire naar het Belgische volk te brengen: Belgische en Vlaamse muziek, onontgonnen partituren uit het verleden, gekend 19de -eeuws werk en nieuwe, hedendaagse muziek. Vandaag de dag brengt Brussels Philharmonic, onder leiding van muziekdirecteur Stéphane Denève, een veelzijdig en divers repertoire. Op internationaal vlak heeft Brussels Philharmonic een eigen plaats veroverd, met vaste afspraken in de grote Europese hoofdsteden en tournees in onder andere Japan en de Verenigde Staten. Brussels Philharmonic profileert zich ook met het uitvoeren en opnemen van soundtracks voor films, series en games, met als highlights onder meer de opnames voor The Aviator en de ​ Oscar-winnende muziek voor de film The Artist. Brussels Philharmonic is, samen met het Vlaams Radiokoor, een instelling van deVlaamse Gemeenschap.

 

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be