Brussels Philharmonic opent nieuw concertseizoen met technisch hoogstandje Singin’ in the Rain

80-koppig orkest onder leiding van Dirk Brossé houdt gelijke tred met beeld én zang tijdens muzikale evergreen

Een aanstekelijke musical, wervelende danspasjes én live orkestmuziek: daarmee opent het Brussels Philharmonic dit weekend zijn nieuwe concertseizoen. Met een live optreden op zaterdag en een op zondag tijdens de feelgood musical Singin’ in the Rain maakt het symfonisch orkest het zichzelf niet gemakkelijk. Het is een technisch huzarenstukje om de muziek van het 80-koppige orkest synchroon te laten lopen met de film op het scherm en het bandje met de zang. Dirigent Dirk Brossé leidt de voorstelling in goede banen. “Bijna de hele film zit in mijn hoofd, anders lukt het niet om dit tot een goed einde te brengen”, aldus Brossé.

De wereldberoemde musicalfilm Singin’ in the Rain van Gene Kelly en Stanley Donen kwam exact zeventig jaar geleden uit en prijkt al decennialang op de lijstjes van de beste films ooit gemaakt. Geen toeval dus dat het symfonisch orkest Brussels Philharmonic de muzikale evergreen precies dit jaar opnieuw op het grote scherm brengt én voorziet van live muziek.

Live muziek bij Hollywoodklassiekers als stokpaardje

Live muziek spelen bij filmklassiekers is een van de stokpaardjes van Brussels Philharmonic. Het is al de zevende keer dat het symfonisch orkest zijn seizoen aftrapt met een filmklassieker. De afgelopen jaren deed Brussels Philharmonic het onder andere al met kaskrakers als ​ E.T., Jaws en The Circus. Ook dit keer is Dirk Brossé de dirigent van dienst. Hij moet ervoor zorgen dat muziek, beeld en zang de hele film lang perfect synchroon lopen.

Om zo’n technisch huzarenstukje tot een goed einde te brengen, bestaan er twee beproefde methodes: de klassieke click track en de visuele clicks. Bij de klassieke click track krijgen de muzikanten een oortje in waarin een soort hoorbare metronoom het tempo van de muziek aangeeft. Bij visuele clicks ligt een sleutelrol bij de dirigent. Die ziet de film op een klein schermpje voor zich. Flitsen over het beeld geven de start aan van nieuwe passages. Verticale strepen in verschillende kleuren met elk een andere betekenis, én een visuele klok zijn ook extra hulpmiddelen. Maar het belangrijkste: om beeld en geluid perfect te laten samenvallen tijdens de voorstelling, leerde Brossé de film en muziek bijna volledig uit het hoofd. ​

Live orkestmuziek dirigeren bij een musicalfilm zoals Singin’ in the Rain is erg moeilijk. De musical bulkt van zang en dans. Het tempo van de muziek moet exact juist zitten. Als de muziek één seconde achter loopt op de film, krijg je een veel mindere beleving in de zaal. Ik kies bewust niet voor de klassieke click track, maar wel voor visuele clicks. Zo behoudt het orkest binnen het vastgelegde kader toch nog enige vrijheid om stukken zelf in te vullen. Dat maakt het er wel niet makkelijker op: een filmconcert als dit dirigeren is alsof je geblinddoekt met de auto een bochtig parcours rijdt vol putten. Je moet het parcours zo goed kennen dat je perfect weet wanneer je twee centimeter moet uitwijken zonder uit de bocht te vliegen. – Dirk Brossé, dirigent.

 

Populaire liedjes

Het enorme succes van Singin’ in the Rain is te verklaren door het hoge meezing-gehalte, met het titellied als uitschieter. Singin’ in the Rain brengt de verschillende elementen die mensen gelukkig maken – energie, doorzettingsvermogen, passie, openheid en samenhorigheid – samen in één film. Bijna alle liedjes uit de musical zijn overigens bewerkingen van liedjes die vaak al tientallen jaren eerder werden gelanceerd.

Singin’ in the Rain heeft dezelfde aantrekkingskracht als andere nummers die hele generaties kunnen meezingen of -neuriën. Het deuntje waarin plots een octaaf hoger gezongen wordt, doet iets met het menselijk brein waardoor je het blijft onthouden. Met Singin’ in the Rain brengen we met Brussels Philharmonic intussen voor de zevende keer op rij een filmconcert als opener van ons seizoen. Ik vind het geweldig dat we ons seizoen weer kunnen aftrappen met zo’n klassieker. Dankzij de live orkestmuziek bieden we de mensen een unieke muzikale ervaring. Dat onze vaste filmdirigent Dirk Brossé weer voor ons orkest staat, maakt het extra mooi. Onze muzikanten staan te trappelen om aan het nieuwe seizoen te beginnen. – Gunther Broucke, intendant Brussels Philharmonic

Showgehalte in de moderne filmindustrie

Singin’ in the Rain vertelt een fascinerend stukje filmgeschiedenis: de overgang van de stomme film naar de gesproken film. De ster van die show is Gene Kelly, die de film regisseerde en de mannelijke hoofdrol vertolkt.

De combinatie van muziek en dans is moeilijk in een film vast te leggen. Dansen is het vertalen van emoties met je lichaam door middel van beweging. Gene Kelly is een echte virtuoos in de dans: hij beheerst de techniek tot in de puntjes en beweegt zich spelenderwijs doorheen de film. Net dat talent maakt van Kelly een wereldster en draagt nog steeds bij aan zijn status en imago. – Sterdanser Wim Vanlessen

Wie graag zelf Singin’ in the Rain exact 70 jaar naar de lancering nog eens op het grote doek wil bekijken mét live muziek, kan terecht in Flagey op zaterdag 17 september om 20u15 en op zondag 18 september – Autoloze Zondag – om 15u.

 

***

Over Brussels Philharmonic

“De wereld heeft symfonische muziek nodig. En symfonische muziek heeft de wereld nodig.” Dat is de overtuiging van Brussels Philharmonic. Het DNA van het symfonisch orkest, dat opgericht is in 1935 onder de vleugels van de Belgische openbare omroep: de symfonische wereld maximaal en in al zijn facetten ontsluiten. Dat doet het orkest vanuit de historische Studio 4 van Flagey in Brussel, met ervaren dirigent en muziekdirecteur Kazushi Ono. De internationale uitstraling van het orkest toont zich in de opgebouwde reputatie voor het opnemen van soundtracks (waaronder de Oscar-winnende muziek voor ‘The Artist’), de vele succesvolle opnames voor labels waaronder Deutsche Grammophon, en de ambitieuze projecten op gerenommeerde podia wereldwijd (Carnegie Hall New York, Philharmonie de Paris, Musikverein Wien, Grosses Festspielhaus Salzburg, Cadogan Hall London). Brussels Philharmonic is een instelling van de Vlaamse Gemeenschap.

 

 

 

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be