Cartamundi neemt The United States Playing Card Company over

Overname om de portfolio van producten die door Cartamundi wordt aangeboden aan klanten uit te breiden

Het Belgische familiebedrijf Cartamundi tekende een akkoord om speelkaartenspecialist The United States Playing Card Company (USPC) over te nemen van moederbedrijf Newell Brands. Deze maker van luxe kaarten is vooral actief in Noord-Amerika en Spanje. Met de overname blijft Cartamundi investeren binnen de internationale entertainmentmarkt .

The United States Playing Card Company, eigenaar van iconische merken zoals Bicycle®, Bee®, Hoyle® en Fournier®, is de globale standaard binnen de wereld van speelkaarten. Het Amerikaanse kaartenbedrijf stelt meer dan 350 mensen tewerk en heeft productiefaciliteiten in de Amerikaanse stad Erlanger (Kentucky) en de Spaanse stad Vitoria (Álava). In 2018 genereerde USPC een netto omzet van ongeveer 112 miljoen Amerikaanse dollars.

“We zijn verheugd over deze opportuniteit en kijken er naaruit om The United States Playing Card Company te verwelkomen in de Cartamundi-groep. USPC is een wereldwijd gerenommeerd bedrijf en heeft net als wij een passie voor zijn producten en consumenten. De segmenten waarop USPC opereert, zijn perfect complementair aan die van Cartamundi. Deze investering helpt mee met het verwezenlijken van Cartamundi’s doel ‘sharing the magic of playing together’;  om de magie van samenspelen te delen met consumenten over de hele wereld."

Stefaan Merckx, CEO of Cartamundi

 

"We verheugen ons om binnenkort met Cartamundi samen te werken. Op deze manier versterken we de rijke geschiedenis van beide bedrijven en hun passie voor het maken van kaarten. Bovendien vullen we elkaar aan met onze wereldwijde aanwezigheid. We kijken er naar uit om samen te werken zodat we onze gedeelde ambitie kunnen bevorderen, namelijk consumenten over de hele wereld te laten genieten. "

Michael Slaughter, CEO van The United States Playing Card Company

 

Lokale betrokkenheid

Cartamundi wil zijn geografisch bereik uitbreiden via nieuwe landen en kanalen. De overname is een logische stap voorwaarts, aangezien USPC een sterke speler is in het groeiende segment van de cardistry, casino’s en speciale speelkaarten. Het gecombineerde bedrijf zal zijn totale personeelsbestand uitbreiden tot meer dan 2.500 werknemers en zal 13 ultramoderne productiefaciliteiten wereldwijd exploiteren. Op die manier behoudt Cartamundi zijn lokale betrokkenheid. Een betrokkenheid voor zijn klanten, maar ook voor de lokale economie en het milieu.

“Consumenten uit verschillende regio’s hebben verschillende behoeften. De beste manier om hen van dienst te zijn, is door te vertrouwen op de kennis en ervaring van onze lokale teams.”

Stefaan Merckx, CEO van Cartamundi

 

De transactie zal naar verwachting eind 2019 worden afgerond, onder voorbehoud van de gebruikelijke sluitingsvoorwaarden, inclusief wettelijke goedkeuring.

Alta Capital Partners trad op als financieel adviseur en Hughes Hubbard & Reed LLP trad op als juridisch adviseur voor Cartamundi bij deze transactie.


 

 

Over Cartamundi

Cartamundi is Latijn voor 'kaarten van de wereld'. Met een geschiedenis die teruggaat tot 1765 is Cartamundi 's werelds toonaangevende fabrikant van kaart- en bordspellen en digitale oplossingen. Met een netwerk van eigen verkoopkantoren, 11 ultramoderne productiefaciliteiten en meer dan 2.200 medewerkers, is Cartamundi een toonaangevende en groeiende leverancier van de wereldwijde vrijetijds- en luxe-industrie. In 2018 genereerde Cartamundi een omzet van $440 miljoen.

Legendarische spellen zoals Monopoly® en Pokémon® zijn afkomstig van de productielijnen van Cartamundi, net als verschillende soorten speelkaarten en kaartspellen voor zowel consumenten als casino's.

Met zijn sterke merken zoals Shuffle® and COPAG® en Grimaud® creëerde Cartamundi een overtuigende reeks kinderkaartspellen en familiespellen die te vinden zijn bij alle grote retailers over heel de wereld. Dit alles draagt bij tot het verwezenlijken van de Cartamundi’s doel: "Sharing the Magic of Playing Together"

Het hoofdkantoor van Cartamundi bevindt zich in Turnhout, België. Productiefaciliteiten bevinden zich in Japan, India, Polen, Duitsland, Frankrijk, België, het Verenigd Koninkrijk, Ierland, de Verenigde Staten en Brazilië.

 

Over Newell Brands

Newell Brands (NASDAQ: NWL) is een leidend globaal bedrijf in consumentengoederen met een uitgebreid portfolio van bekende merken, waaronder Paper Mate®, Sharpie®, Dymo®, EXPO®, Parker®, Elmer’s®, Coleman®, Marmot®, Oster®, Sunbeam®, FoodSaver®, Mr. Coffee®, Graco®, Baby Jogger®, NUK®, Calphalon®, Rubbermaid®, Contigo®, First Alert®, and Yankee Candle®. Voor miljoenen consumenten maakt Newell Brands het leven elke dag beter op plekken waar ze leven, leren, werken en spelen. Dit persbericht en extra informatie over Newell Brands in beschikbaar op de website van het bedrijf, ww.newellbrands.com.

Marco van Haaften

International Marketing Director, Cartamundi

Peggy Leysen

Executive Assistant, Cartamundi

Sander Vanlouwe

PR Consultant, Bepublic

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be