Child Focus vergroot bereik Child Alert dankzij samenwerking met Facebook

Vanaf vandaag is er een nieuwe manier om mee te helpen een vermist kind terug te vinden: simpelweg door op je Facebook-nieuwsoverzicht te kijken. Facebook is trots om samen te gaan werken met Child Focus en gaat de Child Alerts verspreiden naar de gebruikers van Facebook als een kind vermist is. Dit maakten de Child Focus en Facebook vandaag bekend tijdens een persconferentie in Brussel. De initiatiefnemers hopen hierdoor nog meer burgers zo snel mogelijk te kunnen informeren wanneer een kind vermist is en vermoedelijk in een levensbedreigende situatie verkeert.

Facebook zal voortaan Child Alerts helpen verspreiden in België. Dat is een uitzonderlijke methode om snel een onrustwekkende verdwijning van een kind te signaleren aan alle inwoners van België die zich bevinden in de directe omgeving van de verdwijning en op te roepen tot getuigenissen die tot een ontknoping kunnen leiden. Voordien gebeurde dit alleen via advertentieschermen, snelwegborden, SMS'en, apps en e-mail.

Heidi De Pauw, CEO van Child Focus, is verheugd over de samenwerking.

“Wanneer een kind vermist is, telt elk paar ogen. Nu we het Child Alert ook via Facebook kunnen verspreiden, kunnen we nog meer mensen betrekken bij de zoektocht. Dat verhoogt de kans significant dat we het vermiste kind veilig terug thuis kunnen brengen.”


België is voor Facebook het zeventiende land waar een waarschuwing rond vermiste kinderen kan uitgestuurd worden naar de gebruikers. De aankondiging gebeurt in aanloop naar de Internationale Dag van de Vermiste Kinderen. Emily Vacher, Facebook's Director van Trust en Safety, is trots op de samenwerking met Child Focus's Child Alert:


“De lancering van vandaag toont de vastberadenheid van onze Belgische partner om het bereik van Child Alerts
te vergroten. We weten dat het verspreiden van informatie het belangrijkste is wat we kunnen doen bij de vermissing van een kind. We hopen dat we het product nooit moeten gebruiken, maar als dat toch het geval is, dat het kan helpen om vermiste kinderen sneller met hun familie te kunnen verenigen.”

Hoe het werkt

Zodra een magistraat (procureur of onderzoeksrechter) die belast is met het verdwijningsdossier vreest dat het leven van het vermiste kind in direct gevaar is, kan hij of zij beslissen een Child Alert uit te verspreiden. Wanneer dat gebeurt, plaatst Facebook de melding in het nieuwsoverzicht van de Belgische gebruikers op Facebook. Het bericht toont een foto van het kind en alle informatie die nodig kan zijn om het kind terug te vinden, zoals een beschrijving van de auto. Bovendien kunnen mensen het Child Alert delen met Facebookvrienden, die daardoor het bereik van het Child Alert nog verder vergroten.


NOOT VOOR DE REDACTIE, NIET VOOR PUBLICATIE
Voor vragen of meer informatie, contacteer Tineke Meijerman, Facebook Benelux | [email protected]
Voor foto's van het event, contacteer Koen Baumers van Facebook | [email protected]| +32 472 87 21 68
 

20180522-110535-ela-0-_EL58992.jpg

JPG - 4.8 Mb

Amber Alert - Dutch Screens_V3.png

PNG - 1.9 Mb

Koen Baumers

Bepublic

Tineke Meijerman

Facebook Benelux

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be