Consumentenvertrouwen lokt recordaantal Belgen naar krokusvakantie

Touroperator Neckermann merkt stijging in vergelijking met krokus 2015

  • Meer boekingen dan krokusvakantie 2015

  • Spanje bij uitstek populairste bestemming

  • Egyptische badplaatsen blijven populair ondanks situatie in Sharm-el-Sheikh

Het gestegen consumentenvertrouwen doet meer Belgen beslissen om op reis te gaan tijdens de krokusvakantie. Touroperator Neckermann telt dit jaar voor de krokusvakantie méér boekingen dan voor de krokusvakantie van vorig jaar en dat zowel voor zon- als skivakanties. Wie tijdens de krokusvakantie het vliegtuig neemt, gaat ook later in het jaar nog minstens één keer op reis.

De Belg wil zijn vakantie ten volle benutten en kiest daarom steeds vaker voor een tweede vakantie in het buitenland. 

Woordvoerder Koen van den Bosch

Tenerife, Las Palmas en Lanzarote: dat zijn de favorieten bestemmingen van de Belg tijdens de Krokusvakantie. Dat blijkt uit de boekingen bij touroperator Neckermann. En het zijn steeds meer Belgen die de stap naar een tweede vakantie durven zetten. “We merken dat de Belg weer meer vertrouwen heeft en zijn geld weer durft uit te geven aan extra vakantie. We merken nu voor de krokusvakantie een stijging in vergelijking met vorig jaar”, zegt Koen Van Den Bosch.

Vakantie is kostbaar

Dat de Belg graag spaart om tijdens de zomervakantie een mooie reis te kunnen maken, is bekend. Maar die trend zet zich nu ook door bij een kortere en vroeger iets minder populaire vakantieperiode.

Mensen hebben maar een beperkt aantal dagen vakantie. We merken dat ze deze ten volle willen benutten.

Koen van den Bosch

Uit de boekingen blijkt ook dat de Belgen graag het maximum uit hun reis halen: meestal opteren ze voor vier- of vijfsterrenhotels en zelfs liefst ‘All Inclusive’, zodat ze zich tijdens hun verblijf nergens zorgen over moeten maken.

Egypte blijft populair

De Canarische eilanden vullen de volledige top drie van populaire bestemmingen. Op plaatsen vier en vijf staan Marokko en Kaapverdië. Ook de zuidkunst van Spanje doet het erg goed.

Dit kan mede te maken hebben met de recente gebeurtenissen in Egypte en Turkije, traditioneel twee geliefde vakantieplaatsen van België.

Koen van den Bosch

Toch maken de Egyptische bestemmingen niet de gevreesde duik. Integendeel: ondanks de situatie in Sharm-el-Sheikh blijven de andere Egyptische badplaatsen erg populair onder de Belgische reizigers. De boekingen voor zowel Marsa Alam als Hurghada stromen binnen.

Zonzekerheid, veel all-inclusive hotels en beperkte reistijd, zijn troeven die je nergens anders vindt en waar de Belgische reiziger veel belang aan hecht.

Koen van den Bosch

Wintersportbestemmingen druk bezet door Europese vakanties

Ook ski- en wintersportvakanties doen het tijdens de krokusvakantie erg goed. Die werden dit jaar extra vroeg geboekt, omdat de concurrentie met de buurlanden groter is.

Skiërs weten dat de krokus- en paasvakantie dit jaar overal in Europa op dezelfde datum valt. Dat wil zeggen dat er in deze periode vanuit heel Europa mensen op wintersportvakantie vertrekken.

Koen van den Bosch

Savoie, Tirol en Salzburgerland zijn daarbij in 2016 dé favoriete ski-bestemmingen.

Boekingen worden meestal gemaakt voor vier personen, het zijn vaak gezinnen of bevriende koppels die er samen op uit trekken.

Koen van den Bosch

 

Koen Van den Bosch

Corporate Communication Manager, Thomas Cook

Goele Lemmens

Communicatie adviseur , Bepublic

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be