Nieuwe lesmethode om eindtermen digitale kennis en vaardigheden in secundair onderwijs volgend schooljaar te halen

Uitgeverij Averbode maakt van leerkrachten studiecoaches met doe-het-zelf lespakketten Sync it en Swipe it

Uitgeverij Averbode lanceert twee nieuwe lesmethodes, ‘Sync It’ en ‘Swipe It’, zodat leerlingen in de tweede graad van het secundair onderwijs vanaf volgend schooljaar de nieuwe eindtermen op vlak van ICT kunnen halen. Het nieuwe lespakket laat jongeren toe om via doe-het-zelf lessen nieuwe digitale vaardigheden aan te leren. Leerkrachten krijgen de rol van studiecoaches die de jongeren ondersteunen bij vragen. De nieuwe lesmethode kan zowel in ICT-lessen gebruikt worden, maar ook bijvoorbeeld geïntegreerd worden in de lessen wiskunde, godsdienst of geschiedenis. “Vakleerkrachten zijn al experten in hun eigen domein, ze moeten ook niet nog eens ICT-expert worden”, klinkt het bij Uitgeverij Averbode.

In februari keurde het Vlaams Parlement de nieuwe eindtermen voor de tweede en derde graad goed. Eén van de nieuwigheden bij de 16 sleutelcompetenties die leerlingen vanaf volgend schooljaar moeten verwerven, is de “digitale competentie en mediawijsheid”. Uitgeverij Averbode merkt dat heel wat directies en leerkrachten met de handen in het haar zitten over hoe ze de nieuwe vaardigheden in hun lessenroosters moeten verwerken. Daarom werkte Uitgeverij Averbode een kant-en-klaar lespakket uit rond digitale competenties, waar de leerlingen uit het derde en vierde middelbaar zelf mee aan de slag kunnen tijdens de lessen. 

Uit het grote onderzoek van de Vlaamse overheid naar de tijdsbesteding van leerkrachten blijkt dat leerkrachten in het secundair gemiddeld zo’n 40u per week aan de slag zijn en dat het grootste deel - zo’n 15u - opgeslokt wordt door lesvoorbereidingen en verbetering. Als leerkrachten ook nog eens in hun vakken wiskunde, geschiedenis of aardrijkskunde extra digitale vaardigheden aan de kinderen moeten aanleren, moeten ze nog meer tijd in die voorbereidingen steken. Wij vinden dat leerkrachten zich niet moeten omscholen tot ICT-expert om de nieuwe eindtermen te kunnen halen. Met ons pakket ‘Sync IT/ Swipe IT’ is dat niet nodig.

Inge Van der Velpen, Business Director Uitgeverij Averbode

 

Doe-het-zelf lespakketten

Via de nieuwe lesmethode kunnen leerlingen zelf hun digitale vaardigheden bijspijkeren en neemt de leerkracht eerder de rol van coach dan van lesgever aan. Zowel Sync It (voor de doorstroomfinaliteit, het vroegere ASO en TSO) als Swipe IT (voor de dubbele finaliteit, het vroegere BSO) zijn doe-het-zelf lespakketten die bestaan uit dunne thematische werkboeken en een digitaal oefenplatform. De leerlingen ontdekken zelf de theorie op hun eigen tempo en kunnen die inoefenen via een duidelijk stappenplan en remediëringsoefeningen. Op het einde van het traject kunnen leerlingen de opgedane kennis meten via zelftoetsen. 

Voor de leerkrachten (zowel ICT-leerkrachten als vakleerkrachten) bevatten de lesmethodes extra ondersteuning. Een e-book en bordboek met instructievideo’s, correctiesleutels en evaluatiefiches helpen de leerkrachten om de jongeren te kunnen coachen bij hun oefeningen.

Digitale vaardigheden blok je niet zomaar uit het hoofd: jongeren kunnen die best al doende leren door er dagelijks of wekelijks mee bezig te zijn in verschillende situaties. Onze doe-het-zelf lespakketten kunnen in principe in elke les gebruikt worden. Ook de leerkrachten die die lessen moeten geven - en misschien minder kennis hebben van technologie dan de jongeren zelf - krijgen voldoende ondersteuning om met de leerstof aan de slag te gaan.

Inge Van der Velpen, Business Director Uitgeverij Averbode

 

Uitgeverij Averbode zal zijn nieuwe lesmethodes in september in de scholen lanceren. Scholen die interesse hebben in het nieuwe ICT-pakket, kunnen nu al met Uitgeverij Averbode bekijken hoe ze het in de lesroosters volgend schooljaar kunnen integreren.

***

Over Uitgeverij Averbode

Uitgeverij Averbode geeft tijdschriften, boeken en interactieve lesmethodes uit voor het kleuter-, het basis-, het secundair en het volwassenenonderwijs. De uitgeverij is al meer dan 100 jaar een begrip in België en richt zich ondertussen al geruime tijd op de Nederlandse en de Franse markt. Ze levert lesmateriaal aan meer dan 3000 lagere en bijna 1000 secundaire scholen in Vlaanderen en verkoopt meer dan 100.000 abonnementen op kindertijdschriften (en leesreeksen) en meer dan een half miljoen Vlaamse schoolboeken per jaar. Bij de ontwikkeling van al het materiaal werkt het nauw samen met specialisten uit het onderwijs. Uitgeverij Averbode is tevens distributeur van andere educatieve uitgeverijen, zoals Hachette, Didier, Edelsa en Mary Glasgow. 

Meer info op https://www.uitgeverijaverbode.be

Arno Creve

PR Consultant, Bepublic

Inge Vander Velpen

Business Director, Uitgeverij Averbode

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be