Coronavirus: aantal jobstudenten in supermarkten maal drie

Studentenuitzendkantoor Deltaworx vangt drukte in winkels op met lesvrije studenten

Vandaag werken er drie keer meer jobstudenten in onze supermarkten en distributiecentra dan gemiddeld. Dat schat studentenuitzendkantoor Deltaworx  op basis van voorlopige cijfers. De reden: een ongeziene drukte door hamsteraars en ziek winkelpersoneel. “Sinds donderdag worden we overspoeld door aanvragen van warenhuizen over het hele land. Nu de klassieke lessen geschorst zijn, kiezen studenten gemakkelijker zelf hoe ze hun tijd en werk indelen”,  stelt Jeroen Poels, CEO van Deltaworx.

De horeca- en evenementensector doen traditioneel het vaakst beroep op jobstudenten. Maar die annuleerden de voorbije week één voor één. Het coronavirus leek ook de studentenjobs te kelderen. Tot donderdag plots het tij keerde en winkelketens massaal aanklopten bij Deltaworx. Zij hebben studenten nodig om het tijdelijke extra werk aan de kassa, in het magazijn en bij het vullen van de rekken op te vangen. Het aantal studenten dat de retailsector op dit moment zo inschakelt, ligt naar voorlopige schatting minstens drie keer zo hoog als in een gemiddelde week. Jeroen Poels, CEO van studentenuitzendkantoor Deltaworx:

 “De vraag uit de retailsector was nog nooit zo hoog. Het grootste deel van onze studenten is daar nu ook werkzaam, maar we bereiden ons ook voor op andere sectoren die extra werkkrachten kunnen gebruiken. Al valt het natuurlijk moeilijk in te schatten wat de toekomst brengt.”

Liever steentje bijdragen

Jobstudenten zijn een goede manier om het tekort aan personeel als gevolg van het coronavirus op te vangen. Alle lessen in onderwijsinstellingen zijn de komende drie weken opgeschort of vervangen door digitale alternatieven. Dat geeft studenten meer ruimte om hun tijd zelf in te vullen. En die tijd besteden sommigen liever nuttig dan alleen door te brengen “op kot”. Zo ook Jeff Lens uit Antwerpen:

“Ik blijf uiteraard wel zoveel mogelijk thuis, maar wil mij tegelijkertijd ook een steentje bijdragen. Ik voel me immers gezond. Als je dan hoort dat winkels extra hulp kunnen gebruiken en je zo een centje kan bijverdienen, waarom zou je dat dan niet doen?”

Jeroen Poels van Deltaworx benadrukt wel dat het studentenuitzendkantoor de aanbevelingen van het crisiscentrum respecteert:

“We merken dat er veel studenten zeer gedreven zijn om te helpen, maar we verplichten geen enkele jobstudent om te werken. Wie zich niet goed voelt, moet van ons uiteraard ‘in zijn kot’ blijven. Wanneer het mogelijk is om een studentenjob van thuis uit te doen, vragen we aan onze klanten om dit toe te staan. De gezondheid van ons allemaal is prioritair. En daar dragen we allemaal onze verantwoordelijkheid in.”

Jeroen Poels

CEO, Deltaworx

Sander Vanlouwe

PR Consultant, Bepublic

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be