Craftzing breidt datateam uit tot 30 experts onder leiding van Maarten Vanhoof

Data, AI en machine learning staan hoog op de agenda van ambitieuze organisaties. Nieuwe Europese verordeningen als de Data Governance Act en AI act zetten daar nog meer vaart achter. Om aan de groeiende vraag en ambitie te voldoen engageerde Craftzing gerenommeerd en internationaal data-expert Dr. Maarten Vanhoof. Onder zijn leiding bouwt Craftzing zijn expertisecentrum rond data, AI en machine learning op korte termijn uit tot 30 specialisten.

Brede dienstverlening

Het datateam van Craftzing begeleidt klanten op 3 fronten: strategisch advies en management consultancy, het beter inzetbaar maken van data en het verkennen van de mogelijkheden die AI en machine learning bieden. Daarvoor bouwde Craftzing het afgelopen jaar al een ervaren team uit van onder meer data scientists, data visualisers, data engineers, data protection officers en specialisten in information security. De verschillende data-experten werken multidisciplinair samen met de businessstrategen, designers, engineers en inclusie-experten van Craftzing. De onderneming bouwt bewust een expertisecentrum uit om een brede dienstverlening rond data aan te bieden. Volgens Dr. Maarten Vanhoof is dat ook nodig.

“We moeten onze dienstverlening breed opzetten, want een data- of AI-project kentcomplexe noden. Je moet verschillende expertises in huis hebben om daar een succes van te maken: technologie, het juridische aspect, kennis van analysetechnieken, enzovoort. Cruciaal voor Craftzing is dat die teams ook nauw kunnen samenwerken met de teams aan klantzijde. De domeinkennis van de klant ondersteunen met de juiste Craftzing-experten is voor ons dé sleutel tot succes.”

-
Dr. Maarten Vanhoof

Data blijven een uitdaging

Steeds meer organisaties investeren in databronnen en -technologieën om innovatie na te jagen. De afgelopen maanden kwam daar ook generatieve AI bij, een van de vele ontwikkelingen die machine en deep learning mogelijk maken. Toch blijft het een hele uitdaging om data succesvol in te zetten.

“Een dataproject vereist een visie, een uitgekiende datastrategie en de technische kennis om die strategie uit te voeren. Dat is niet vanzelfsprekend. Bovendien is het erg moeilijk voor onze klanten om een team te vinden of uit te bouwen dat de juiste expertise en ervaring combineert. Daarom zetten we sterk in op het team-as-a-service (TaaS) model: met onze teams kunnen klanten op een heel brede expertise leunen.”

- Dr. Maarten Vanhoof

 

“Er heerst veel onzekerheid in de Belgische markt over de mogelijkheden van AI en van data. We merken dat bedrijfsleiders wel een visie rond data kunnen opbouwen, maar moeite hebben om die visie scherp te krijgen en te vertalen naar de teams die ze moeten realiseren. Dat is onder meer te wijten aan een gebrekkige strategische begeleiding en de afwezigheid van een expertisecentrum dat met de voeten in de praktijk staat. Met Craftzing Data hebben we de ambitie om daar een verschil in te maken.”

- Dr. Maarten Vanhoof.

 

Specifiek voor bedrijfsleiders en executive management geeft Craftzing ook masterclasses over big data, machine learning en GDPR en de Data Governance Act. Op die manier ontwikkelen bedrijfsleiders de nodige praktische en theoretische inzichtenom beter onderbouwde datastrategieën uit te tekenen. ​ 

Geen AI zonder IA

Artificiële intelligentie neemt op dit moment de vlucht vooruit. Organisaties kunnen op termijn twee voordelen uit AI halen: ze winnen aan productiviteit en kunnen betere beslissingen maken voor de zogenaamde ‘wicked problems’. Dat zijn problemen die zo complex zijn dat ze het menselijk denkvermogen overstijgen. Denk aan predictieve analyses, complexe audits, digital twin simulatiemodellen of hypergepersonaliseerde diensten voor gebruikers. Wat vaak nog te weinig aandacht krijgt, is dat artificiële intelligentie maar zo sterk is als de onderliggende data of informatie-architectuur (IA) waar de intelligentie op verder bouwt. Er is dus geen AI mogelijk zonder IA.

 

“Vlotte toegang hebben tot kwalitatieve data, het blijft kopzorg nummer één voor alle organisaties die met AI aan de slag willen. Steeds meer bedrijven en organisaties beseffen dat ze harder moeten inzetten op ‘digital trust’. Ze begrijpen dat een vertrouwensrelatie met hun klanten belangrijker wordt als ze voldoende toegang willen tot data, ook de vertrouwelijke en confidentiële data. Ze zien ook de ernst in van digitale veiligheid en voelen aan dat ze daar nog grote stappen te zetten hebben. Met het datateam van Craftzing hebben we alle expertise in huis om klanten daarin bij te staan en hun groei te versnellen.”

- Roeland Tegenbos, CEO van Craftzing

 

Meer info over de data-visie van Craftzing is te lezen op hun website.

 

Onderstaande artikels zijn vrij te gebruiken voor artikels:

 

Michele Stynen

Marketeer, Craftzing

Maarten Vanhoof

Managing Partner, expert in data analytics visualisation and strategy, Craftzing

 

 

 

 

 

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be