Crowdlending voor zonnepanelen bij RSC Anderlecht groot succes

Iets meer dan een maand na de oproep van voetbalclub RSC Anderlecht aan zijn fans om mee te investeren in zonnepanelen op het trainingscentrum in Neerpede, is de actie meer dan geslaagd. RSCA en energieproducent Eneco, dat de zonnepanelen installeerde, mikten op €100.000. Dat bedrag is ondertussen opgehaald. Het is de eerste keer in België dat een voetbalclub samen met de fans daarin slaagt. Zowel RSCA als Eneco zijn zeer tevreden.

De primeur werd op 29 januari gelanceerd. RSCA en Eneco kondigden toen een samenwerking aan om het trainingscentrum in Neerpede te verduurzamen. De energieleverancier legde 272 zonnepanelen op het dak om zo groene stroom te kunnen leveren voor de werking van het centrum. Tegelijk boden Eneco en RSCA de fans de mogelijkheid om mee te participeren door middel van een crowdlending. Als de fans gedurende 4 jaar een beperkt bedrag uitlenen aan Eneco, kunnen ze jaarlijks genieten van een brutorendement van 4%. Na de looptijd krijgen ze hun investering terug.

Snelle start

Dat RSC Anderlecht een club is met betrokken supporters, werd snel duidelijk. Al na enkele dagen hadden reeds honderden fans zich ingeschreven op de crowdlending. In de eerste week na de start werd snel €30.000 opgehaald. Aanvankelijk konden de fans €50 of €100 investeren, maar al vlug kwam de vraag om het maximumbedrag te verhogen. RSCA en Eneco zijn op die vraag ingegaan en trokken het bedrag op tot €500. Vandaag staat de teller op €100.000. Zowat 600 fans tekenden present. Missie geslaagd. Concreet betekent dit dat de volledige kostprijs door de fans is betaald.

“Het opzet is geslaagd. De actie bewijst ook dat een groot aantal supporters zich bewust is van de milieuproblematiek. De fans ondersteunen RSC Anderlecht om er een duurzame club van te maken en om bij te dragen aan de ambitieuze doelstelling van de hoofdstad. Brussel wil in 2050 klimaatneutraal worden door de CO2 uitstoot met 80% te laten dalen. Het initiatief draagt ook bij tot het ambitieus 30/30/30 klimaatplan van BECI. Een groot aantal Brusselse ondernemingen wil tegen 2030 de CO2 verminderen met 30% met 30 originele projecten. De maatregel is een eerste concrete stap om de duurzaamheid van de club gevoelig te verbeteren.”

                  David Steegen, woordvoerder en manager public affairs RSC Anderlecht

 

“1-0 voor het klimaat”

Voor Eneco is dit het 6de project waarbij mensen kunnen mee-investeren in een duurzaam project. De energieproducent is een echte pionier als het aankomt om de burger, de bevolking te laten participeren in wind- en zonneprojecten. Eneco bouwde al windmolens in samenwerking met coöperaties en gemeentelijke actoren in Limburg, Oost-Vlaanderen en Antwerpen. In Wallonië hebben ze al andere financiële participaties opgezet, met o.a. obligaties en crowdfunding. Ook op de sites van Volvo Car Gent en ArcelorMittal werd reeds gewerkt met een succesvolle crowdlending. In samenwerking met RSC Anderlecht werd nu dus een project met zonnepanelen opgezet.

“Crowdlending is een perfecte manier om mensen betrokken te maken. Ze investeren op een laagdrempelige manier in duurzame energie. Bovendien weten ze ook op voorhand waar ze aan toe zijn, wat looptijd en rendement betreft. Het is tegelijk kostenefficiënt omdat het platform waarop het draait reeds bestaat en zijn diensten al heeft bewezen. De crowdlending in Anderlecht is geslaagd: 1-0 voor het klimaat.”

                  Jean-Jacques Delmée, CEO Eneco Belgium

De muur

Binnenkort wordt dan ook de “Wall of Fame” onthuld. Dat was een extra beloning die aan de actie gekoppeld was. Deelnemers aan de crowdlending zien hun naam vereeuwigd op een unieke plaats in het trainingscentrum. Een leuk cadeau voor de echte fans.

 

Mark Van Hamme

Woordvoerder, Eneco

David Steegen

Woordvoerder, RSC Anderlecht

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be