“Dankzij IdeaalDuaal hebben we ons professioneel netwerk uitgebreid”

Met hun vooruitstrevende idee ‘Dualo’ wonnen Jordy Declerck (20), Paul Van Hool (20) en Roel Lemmens (21) twee jaar geleden de innovatiewedstrijd IdeaalDuaal. Vandaag heeft het drietal met die ervaring hun idee omgezet tot een applicatie die studenten en bedrijven vlotter matcht met elkaar. “Deelnemen aan IdeaalDuaal heeft ervoor gezorgd dat we de nodige begeleiding hebben gekregen om van ons idee een afgewerkt product te maken”, zegt Declerck.

Dit jaar organiseert Syntra Vlaanderen voor de derde keer de wedstrijd IdeaalDuaal. Voor deze wedstrijd roept het alle Vlaamse leerlingen en studenten op om hun vooruitstrevende ideeën rond duaal leren in te sturen. Apps, tools, digitale platforms of informaticaprogramma’s… Zolang ze leren in bedrijven voor leerlingen toegankelijker maken, maken ze kans om een coachingtraject van digitale pionier Imec te winnen. Intussen zijn al meer dan vijftig ideeën ingestuurd. 

Twee jaar geleden wonnen Jordy Declerck (20), Paul Van Hool (20) en Roel Lemmens (21) uit Heist-op-den-Berg IdeaalDuaal. Vandaag heeft het drietal hun winnende idee - mede dankzij de coaching van Microsoft en Riverrun - omgezet in een eigen bedrijf. ‘Dualo’ is een digitaal communicatieplatform waarop duale leerlingen kennismaken met het bedrijf waar ze tijdens hun opleiding aan de slag willen gaan. Via een score kunnen leerlingen zien hoe hun voorgangers hun periode bij dat bedrijf hebben ervaren. 

“Tijdens onze studies hebben we zelf ervaren dat het matchen van leerlingen met een bedrijf niet altijd even vlot verloopt. Met onze app spelen we daar op in en kunnen we voor onze medestudenten het verschil maken. IdeaalDuaal heeft ervoor gezorgd dat we de nodige begeleiding hebben gekregen om van dit idee een succesvol product te maken. Daarnaast hebben we door deel te nemen ook meer communicatieve vaardigheden aangeleerd en hebben we ons professioneel netwerk uitgebreid.”

Jordy Declerck, winnaar IdeaalDuaal 2018

IdeaalDuaal als springplank

Door de expertise en competenties van bedrijven samen te brengen met de voorstellen van de jongeren wil Syntra Vlaanderen duaal leren verder innoveren. Ze speelt met IdeaalDuaal dus maximaal in op de arbeidsmarkt van de toekomst.

“Alleen met deze innovatieve ideeën rond duaal leren kunnen we de opleidings- en bedrijfswereld beter met elkaar verbinden. Daarnaast biedt IdeaalDuaal een heuse springplank voor de deelnemers: we brengen ze in contact met de juiste personen en werken hun vooruitstrevende idee verder uit. Daardoor leren ze niet alleen meer over de bedrijfswereld, ze breiden ook hun netwerk gevoelig uit.”

Vickie Dekocker, innovatie-verantwoordelijke bij Syntra Vlaanderen

Dat duaal leren aan populariteit wint, is duidelijk. Sinds 1 november volgen maar liefst 1.777 leerlingen een duale secundaire opleiding. Dat is een record. Meer zelfs: op vier jaar tijd is het aantal duale leerlingen dat lessen op een secundaire school combineert met praktijkervaring bij bedrijven vertienvoudigd. Sinds de leervorm dit schooljaar officieel erkend is, vinden dus steeds meer leerlingen hun weg naar duaal leren. 

27 procent van alle Vlaamse duale leerlingen in het secundair, omgerekend zo’n 486 leerlingen, studeert in de provincie Antwerpen. In geen enkele andere provincie zijn er zoveel duale leerlingen. In het secundair onderwijs is duaal leren momenteel mogelijk in 79 studierichtingen. Vanaf het schooljaar 2020-2021 komen er 27 nieuwe opleidingen bij en zullen leerlingen in het beroeps- , technisch en buitengewoon secundair onderwijs keuze hebben uit 106 duale studierichtingen. 

'Unieke win-win'

Vlaams minister van Werk Hilde Crevits (CD&V) en Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) reageren positief. 

“Sinds dit schooljaar is duaal leren officieel van start gegaan na drie jaar succesvol proefdraaien. Bedrijven snakken naar goed opgeleide krachten en veel jongeren willen maar al te graag hun talent in de praktijk kunnen omzetten. Met duaal leren bieden we daar een antwoord op. Een unieke win-win waarbij leerlingen in de klas en op de werkvloer vaardigheden leren, oefenen en versterken en zo hun diploma halen. Door volgend schooljaar het duale aanbod uit te breiden, blijven we de vlam voor deze unieke leerweg aanwakkeren. Iedereen van leerling tot ouders, van school tot bedrijven moeten we overtuigen dat je het best kan leren door het in de praktijk toe te passen. Ook in het hoger onderwijs en het volwassenenonderwijs willen we de komende jaren duaal leren als sterk merk uitbouwen.”

Vlaams minister van Werk, Hilde Crevits

“We zijn altijd op zoek naar manieren om de lat hoger te leggen in ons onderwijs”, zegt Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts. “Excellent onderwijs op de schoolbanken is cruciaal, maar met duaal leren zetten we nog een stap verder. We geven onze jongeren de kans om tijdens hun opleiding ervaring op te doen op een echte werkvloer, nieuwe vaardigheden te ontwikkelen en eerste professionele contacten te leggen. Zo bieden we onze jongeren de best mogelijke leerschool.”

Vlaams minister van Onderwijs, Ben Weyts

 

Alle informatie over het verloop van de wedstrijd IdeaalDuaal en de voorgaande edities is terug te vinden op hun website. De deadline voor het indienen van ideeën is op 6 december.

Contacteer ons
Karolien Waegeman Communicatieverantwoordelijke Syntra Vlaanderen
Karolien Waegeman Communicatieverantwoordelijke Syntra Vlaanderen
Over Bepublic

Wij pakken communicatie journalistiek aan. We zorgen ervoor dat jouw organisatie relevant communiceert. Op de juiste manier, en met het juiste publiek.