De robot als manager
Ericsson lanceert 10 hot consumer trends voor 2017
6 december 2016
-
Consumenten verwachten dat de rol van artificiële intelligentie zal evolueren van een rol als assistent naar een leidinggevende functie
-
Binnen drie jaar zal het verschil tussen artificiële en fysieke realiteit niet meer te onderscheiden zijn
- Digitale privacy bestaat niet meer volgens een derde van de respondenten
Artificiële intelligentie (AI) is nog niet helemaal doorgedrongen in ons dagelijks leven. Toch geloven ervaren internetgebruikers dat 2017 de doorbraak wordt van de AI robot op de werkvloer, maar ook thuis. 35% van de respondenten verwacht dat robots een grotere rol als assistent zullen krijgen op het werk. 25% wil een robot als baas.
“De lijn tussen realiteit en virtuele wereld wordt almaar dunner. Consumenten passen de realiteit aan hun eigen ervaringen aan en laten zich steeds vaker bijstaan door virtuele en artificiële technologie. Consumenten willen daarom overal en altijd mobiel zijn. Een energiezuinige, directe en snelle internetverbinding dringt zich in 2017 op. Het is met andere woorden hoog tijd voor 5G-netwerken.
Saskia Van Uffelen, CEO Ericsson Belux
De inzichten in de trends van morgen én de toekomst komen uit onderzoek van het Ericsson Consumer Lab onderzoeksprogramma. Het representatief onderzoek werd voor de zesde keer uitgevoerd bij 27 miljoen mensen in 14 belangrijke steden in oktober 2016.
10 trends die we vanaf 2017 mogen verwachten:
-
Overal artificiële intelligentie: 35% van de ervaren internetgebruikers willen een AI assistent op het werk. Eén op vier wil zelfs een robot als manager. De helft van de respondenten vreest dat AI robots de job zullen afnemen van een groot aantal mensen.
-
Internet der dingen: consumenten gebruiken steeds vaker apps. Dat zorgt voor een versnelde doorbraak van het internet der dingen (IoT). 40% van de respondenten is ervan overtuigd dat smartphones hun gewoontes zullen aanleren en voor hen automatisch taken zullen uitvoeren.
-
Zelfrijdende wagens: autobestuurders zullen verdwijnen. 25% van de voetgangers zouden met een gerust gevoel oversteken als onze auto’s zelf zouden rijden. 65% van de respondenten zou zich graag verplaatsen met een zelfrijdende auto.
-
Gecombineerde realiteit: bijna 80% van de virtual reality gebruikers zeggen dat het verschil tussen virtuele en echte realiteit binnen 3 jaar niet meer te onderscheiden zal zijn. De helft van de respondenten willen handschoenen en schoenen waarmee ze met virtuele objecten kunnen interageren.
-
Ons lichaam in de war: zelfrijdende auto’s zullen zorgen dat er meer mensen kampen met reisziekte. 30% denkt er zelfs medicatie voor te moeten zullen nemen. Eén op drie wil ook pillen voor de virtuele realiteit.
-
Veiligheidsparadox van de smartphone: meer dan de helft van de smartphonegebruikers vertrouwen op alarmen en meldingen op hun slimme telefoon. Van de smartphonegebruikers die aangeven zich veiliger te voelen dankzij hun telefoon, geeft 60% toe dat ze meer risico’s nemen omdat ze blindelings vertrouwen op hun smartphone.
-
Sociale nieuwsbronnen: Consumenten schakelen bewust hun sociale media in als nieuwsbronnen. Eén op drie van de respondenten bevestigt dat sociale media hun primaire nieuwsbron is. 25% geeft aan hun contacten waardevoller te vinden dan politici.
-
Augmented personal reality : Meer dan 50% van de respondenten wil een VR-bril gebruiken om beter te zien in het donker en om hen mogelijke gevaren te signaleren. Eén op drie zou ook graag storende factoren rondom hen wegfilteren.
-
Privacy-dilemma: 40% van de ervaren internetgebruikers wil enkel geëncrypteerde diensten gebruiken. Ongeveer 50% is tevreden met goede privacy standaarden voor alle diensten. Eén op drie zegt dat privacy niet meer bestaat.
-
Technologie voor iedereen: Meer dan 40% van de ervaren internetgebruikers wil al zijn producten via de vijf grootste IT bedrijven. Van die 40 %, verwacht drie op vijf dat dat binnen de vijf jaar mogelijk zal zijn.
Over Ericsson
Ericsson is ‘s werelds grootste leverancier van communicatietechnologie en -diensten. De lange-termijn relaties met alle grote telecom operators ter wereld stelt mensen, bedrijven en samenlevingen in staat het potentieel te ontwikkelen en een duurzamere toekomst te creëren. Ericsson’s diensten, software en infrastructuur - vooral in mobiliteit, breedband en de cloud – stellen de telecom industrie en andere sectoren in staat beter zaken te doen, de efficiëntie te verhogen, de gebruikerservaring te verbeteren en nieuwe kansen te benutten.
Het bedrijf is met meer dan 115.000 medewerkers actief in meer dan 180 landen. Vandaag de dag gaat meer dan 40 procent van het wereldwijde mobiele verkeer over Ericsson netwerken en ondersteunt Ericsson netwerken die meer dan 2,5 miljard abonnees bedienen. Ericsson’s investeringen in research & development zorgen ervoor dat hun oplossingen en klanten voorop blijven lopen.
De netto verkoop in 2015 bedroeg SEK 246,9 miljard. Ericsson is opgericht in 1876, heeft zijn hoofdkantoor in Stockholm en is genoteerd aan de NASDAQ OMX, Stockholm en de NASDAQ New York.