De speelgoedtrends van 2024 gespot door bol: knuffelen, griezelen en quizzen

  • Azië-trend “kawaii” of “schattig speelgoed”: meer dan 1000 soorten squishmallows doen verkoop van knuffels stijgen
  • Van de parochiezaal naar de huiskamer: quizspellen zijn populair bij volwassenen. Verkoop "Hitster" ​ met meer dan 400% gestegen

 

 

27 november 2024 - Sinterklaas is weer in het land en kinderen mogen weer massaal hun schoen zetten. Het verlanglijstjesseizoen is dus ook geopend. Maar wat staat hier dit jaar op? De speelgoedexperts van e-commerceplatform bol presenteren op basis van eigen data en ontwikkelingen in de markt een overzicht van dé speelgoedtrends voor jong en oud. Dit jaar zien zij de opmars van de “Azië trend” met schattig speelgoed en knuffels. Vooral de squishmallows, marshmallowzachte knuffels beschikbaar in wel 1000 verschillende versies, sturen de verkoop van knuffels omhoog. Tegelijkertijd wordt er ook gegriezeld met bijvoorbeeld vies of slijmerig speelgoed: een toenail taco of kidney surprise, iemand? Bij de volwassenen blijven collectors items van LEGO of Barbie scoren, en zitten ook de quiz-gezelschapsspellen in de lift.

 

Voor veel kinderen is de Sinterklaasperiode de meest magische tijd van het jaar. De intocht en daarna de spannende opbouw naar pakjesavond. De zoektocht naar de leukste cadeautjes en het maken van verlanglijstjes is dan ook iets waar ze erg naar uitkijken.

Jeroen Stroeve, speelgoedexpert van bol, zocht uit wat dé speelgoedtrends van 2024 zijn. “Dit jaar zien we heel veel schattig speelgoed, zoals pluche knuffeldiertjes, squishmallows of interactieve ‘huisdiertjes’ die graag verzorgd willen worden. Vertroetelen, knuffelen en schattige kleurtjes voeren hier de boventoon. Hierbij zien we ook de opmars van de ‘Azië trend’, zoals kawaii, wat letterlijk ‘schattig speelgoed’ betekent. ​

Opvallend genoeg is ook juist ‘duister’ en vies speelgoed een nieuwe opkomende trend. Denk hierbij aan griezelige figuren zoals Wednesday, maar ook slijmerig speelgoed als Mega gross mini’s: een verrassingscapsule met stinkende miniproducten, zoals toenail tacos en een ‘kidney surprise’ kinderei.

 

 

Niet alleen de kleintjes, maar juist ook steeds meer volwassenen brengen hun vrije tijd al spelend door. Jeroen licht toe:

Het gezelschapspel Hitster is qua verkopen met meer dan 400% gegroeid ten opzichte van vorig jaar. Dit door de toevoeging van verschillende Hitster varianten en het succes van het nieuwe Hitster Bingo. Voor iedere muziekliefhebber is er wel een variant die bij hem of haar past. Ook spelen mensen thuis graag quizmaster, bijvoorbeeld met het interactieve quizspel “Outsmarted”. Samen met de kinderen doet de klassieker “rara wat ben ik” het erg goed. ​

Daarnaast boort speelgoed van bijvoorbeeld het merk LEGO of Barbie in toenemende mate de volwassenenmarkt aan. Hierbij gaat het dan vaak om duurdere, exclusieve uitgaven die vaak ook ter decoratie of als verzamelitem dienen
.”

 

 

Dit zijn dé speelgoedtrends van 2024:


1. Lief, schattig en knuffelbaar
Grote ogen, een fluffy zachte vacht en zoete kleurtjes - dit jaar wordt er heel wat afgeknuffeld. Pluche knuffels zijn niet aan te slepen: ze vlogen in alle vormen en maten over de (digitale) toonbank. Hieronder de mateloos populaire Stitch, maar ook rainbocorns, kleurrijke pluche knuffeltjes die uit een verrassingsei komen, zijn onweerstaanbaar schattig. En natuurlijk de squishmallows: de meer dan 1.000 marshmallowzachte knuffels, allemaal met hun eigen unieke persoonlijkheid en uiterlijk, deden de verkoop van knuffels stijgen het afgelopen jaar. De kids zijn voorlopig nog lang niet uitgeknuffeld.

Dit zijn de top 3 squishmallows:

1. Lopsang
2. Junie Gele Banaan
3. Draadloze Koptelefoon


2. Spooky: griezelig en vies
Naast al het lieve, schattige knuffelspeelgoed, zien we ook een trend ontstaan die precies de andere kant opgaat: speelgoed om bij weg te griezelen. Dit is mede te danken aan de toenemende populariteit van Halloween. Binnen deze trend worden de speelgoedartikelen van Wednesday, het meisje met de lange zwarte haren van de Addams Family, steeds populairder. Maar ook ‘vies’ speelgoed komt steeds vaker voorbij, zoals Mega gross mini’s: een verrassingscapsule met stinkende miniproducten, zoals toenail tacos en een ‘kidney surprise’ kinderei, en slijm. ​


3. Interactief: speelgoed dat verzorgd wil worden
Wat is er nou leuker dan met speelgoed spelen? Juist: speelgoed dat ook echt met jou meespeelt! De tamagotchi van vroeger, maar dan in een nieuw, modern jasje. Zo is Bitzee voor veel kinderen het ideale digitale huisdiertje, waar in één doosje maar liefst 15 virtuele diertjes huizen die aangeraakt en verzorgd kunnen worden. Punirunes zijn interactieve digitale huisdieren die reageren op aanraking en verzorging. Kinderen kunnen hun Punirunes voeren, in bad doen en spelletjes spelen om ze te laten groeien en gelukkig te houden. Kinderen zijn ook dol op Little Live Pets - My Baby Monkey Mango; een interactieve knuffelaap die het heerlijk vindt om vertroeteld te worden.


4. Exclusief spelen voor volwassenen: collectorsitems
Bij speelgoed denk je misschien direct aan kinderen, maar ook speelgoed voor volwassenen wordt steeds populairder. Merken als LEGO en Mattel brengen speciale edities van hun speelgoed op de markt, gericht op deze doelgroep. Dit speelgoed is duurder, exclusiever en vaak een echt collectorsitem. De LEGO Icons Serie en met name de Botanical reeks is hier een goed voorbeeld van, met onder andere de Japanse abrikoos en de Chrysant. Vanuit Barbie is er de Signature collectie, met exclusieve poppen in luxe outfits.


5. Quizmasters
We halen de quiz uit de parochiezaal naar huiselijke sferen met de omarming van het spel Hitster, waarbij de naam en artiest van liedjes geraden moeten worden en in de juiste timeline moeten worden gelegd. Inmiddels zijn er verschillende edities, zoals Hitster Guilty Pleasures en het onlangs gelanceerde Hitster Bingo. In totaal is de verkoop van Hitster via bol met maar liefst 451% gegroeid ten opzichte van vorig jaar. Ook het live quiz bordspel Outsmarted scoort goed, waaraan spelers kunnen deelnemen via hun smartphones, tablets of computers. Als de kinderen meespelen, doet een klassieker als ‘Rara wat ben ik’ het erg goed: aan de hand van ja–nee vragen raden welk concept er op je voorhoofd kleeft. ​

 

 

 

De winkel van Sinterkaas

Voor het zesde jaar op rij lanceerde bol Het Grote Speelgoedboek en de bijbehorende Grote Speelgoed App. Via QR-codes, augmented reality (AR) en video’s kunnen kinderen speelgoed tot in detail ontdekken, alsof het echt voor hen staat. Dit maakt het maken van verlanglijstjes nog leuker en praktischer, doordat kinderen bewuster hun favoriete cadeaus kunnen kiezen. Via de Grote Speelgoed App kunnen ‘hulpsinterklazen’ vervolgens inzicht krijgen in het speelgoed dat kinderen op hun digitale verlanglijstje gezet hebben. Zo weten zij over welk speelgoed het kind écht enthousiast is en kunnen ze miskopen en teleurstellingen voorkomen.

Het Grote Speelgoedboek viel medio oktober op de mat. Het meest gescande speelgoed in de Grote Speelgoed App is op dit moment MGA’s Miniverse Make It Mini Spa. Vorig jaar zagen we, mede dankzij TikTok, de Miniverse al terug in de speelgoedtrends. Van de schattige Squishmallows zien we maar liefst drie varianten terugkomen in de top vijftien van meest gescande speelgoed: de Squishmallows Lopsang, Junie Gele Banaan en Draadloze Koptelefoon. Ook zien de kinderen het wel zitten om de superzachte knuffel Snackles Heidi te vertroetelen. De interactieve Bitzee ‘huisdiertjes’ zijn zowel in de Magicals als de Disney uitgave in de top vertegenwoordigd. Maar ook het bestverkochte boek van de Kinderboekenweek 2024, ‘De Avonturen van Rutger, Thomas & Paco - De Safari’ wordt door veel kinderen op het verlanglijstje gezet.

 

 

Over bol

In 1999 werd bol als online boekwinkel opgericht vanuit een bouwkeet in Vianen (NL). Tegenwoordig is bol één van de grootste e-commerce platformen van Nederland en België met een assortiment van 38 miljoen artikelen. Bol werkt samen met 49.000 verkooppartners die via het platform verkopen aan 13,6 miljoen klanten in Nederland en België. Er werken ruim 2.900 collega's bij bol op het hoofdkantoor in Utrecht (Nederland) en in Antwerpen (België). Sinds 2012 is bol onderdeel van Ahold Delhaize. Sinds 2023 zijn we een B Corp, waarmee we voldoen aan hoge, geverifieerde normen op het gebied van onze impact op sociale en milieuaspecten. We verpakken en bezorgen onze pakketten steeds zuiniger: zo verstuurden we in 2023 5,1 miljoen bestellingen zonder bol-omdoos. Een stijging van maar liefst 20 procent van deze ‘No Pack-bestellingen’ ten opzichte van 2022. We maken gebruik van 100% wind- en zonne-energie in de fulfilment centra en het hoofdkantoor om de CO2-uitstoot verder terug te dringen. En met ons assortiment met het Goede Keuze-label willen we klanten helpen een bewuste keuze te maken. Als ‘winkel van ons allemaal’ is iedereen welkom bij bol. Zo zetten we ons in voor diversiteit, gelijkheid en inclusie onder collega's en klanten. En met ons bollebozen-initiatief zetten we ons in voor de ontwikkeling van lees- en digitale vaardigheden van kinderen in Nederland en België.

 

Isabelle Geeraerts

Senior PR Consultant, Bepublic Group

 

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be