De Tijd en L’Echo lanceren dagelijkse nieuwspodcast ‘om dag met voorsprong te beginnen’

Mediafin geeft startschot voor eigen audioproductiehuis

Op woensdag 26 januari 2022 lanceren De Tijd en L’Echo een eigen nieuwspodcast. In “De 7” (voor De Tijd) en “Le Brief” (voor L’Echo) bespreken de redacties in een tiental minuten de zeven belangrijkste nieuwspunten van de dag. Dat doen ze elke weekdag om zeven uur ’s ochtends. Moederbedrijf Mediafin geeft daarmee het startschot voor zijn eigen audioproductiehuis dat geleid wordt door Karel Dierickx, die zijn sporen al verdiende bij SBS.

In “De 7” doorloopt journalist Bert Rymen dagelijks de belangrijkste nieuwspunten van de dag, in “Le Brief” nemen afwisselend Guillaume Cordeaux en Sung-Shim Courier dezelfde opdracht voor hun rekening. Dat doen ze met de bril van De Tijd en L’Echo op door te focussen op ondernemen, beleggen en internationaal nieuws. Ook journalisten, politici, academici en andere experten kunnen aan het woord komen in de podcaststudio om extra duiding te geven bij actuele onderwerpen. Met het nieuwe format verbreden De Tijd en L’Echo hun reikwijdte en spelen ze in op de populariteit van audio bij de jongere generatie.

“We willen met ‘De 7’ en ‘Le Brief’ zo dicht mogelijk op de actualiteit zitten met dezelfde eigenheid van De Tijd en L’Echo. Op die manier onderscheiden we ons van andere nieuwspodcasts die zich vaak toespitsen op één actueel dossier dat ze vervolgens diepgaander analyseren. Onze podcasts geven een nieuwe dimensie aan onze nieuwsmerken en geven luisteraars de kans om hun dag met voorsprong te beginnen.”

- Isabel Albers, hoofdredacteur van De Tijd & L’Echo

“Vanaf mijn eerste dag bij De Tijd was ik al overtuigd van de unieke blik van de krant op bedrijven, beurzen, politiek en de wereld. Nu kan ik via mijn oude liefde, audio, die verhalen in een podcast rechtstreeks vertellen aan de luisteraar. Ik ga ‘De 7’ in alle vroegte maken zodat ik de luisteraar om zeven uur ‘s morgens kan vertellen wat ie moet weten om mee te zijn die dag. ‘De 7’ wordt zo een extra etalage voor het journalistieke werk van De Tijd, waarbij we ook achter de schermen duiken van de redactie. Naast journalisten zullen we ook mensen uit bedrijven en experts aan het woord laten die tot dat specifieke universum van De Tijd behoren.”

- Bert Rymen, podcasthost voor De 7

Ambitieus audioproductiehuis

De podcasts worden opgenomen in de gloednieuwe audiostudio’s die moederbedrijf Mediafin liet bouwen in hun kantoren op de Tour & Taxis-site in Brussel. Om alles in goede banen te leiden start het bedrijf een audioproductiehuis op met een eigen redactie die zich dagelijks inzet voor de podcastproductie. Mediafin gelooft dan ook sterk in de meerwaarde en toekomstmogelijkheden van audio voor hun nieuwsmerken. Naast eigen podcastreeksen, staat Mediafin ook open voor de podcastsuggesties van andere bedrijven en ondernemers. Karel Dierickx, voormalig programmamanager van Play4 en verantwoordelijke voor de podcastcel bij SBS, neemt de leiding van het nieuwe audioproductiehuis voor zijn rekening.

Podcasts zijn een enorm handig medium om verhalen te vertellen zonder dat ze mensen tegenhouden in hun dagelijkse bezigheden, bijvoorbeeld wanneer ze pendelen naar het werk. Het format biedt daardoor veel mogelijkheden. Met onze audio-afdeling koesteren we de ambitie om een sterke plaats te veroveren op de markt voor audioproductie.”

- Karel Dierickx, head of audio van Mediafin

“We evolueren mee met onze tijd. Naast de geschreven en digitale berichtgeving, benutten we nu ook de voordelen van audio. We geloven dat onze dagelijkse podcasts een sterke kruisbestuiving zullen genereren met onze geschreven kranten, website en app. Op die manier verbreden we ons publiek. Mensen die nog niet geabonneerd zijn op onze kranten, kunnen mogelijk wel getriggerd worden door de items die we aanhalen in de podcasts. Eerdere ad hoc podcastreeksen toonden al dat ons lezerspubliek uitermate geïnteresseerd is in auditieve berichtgeving. We weten ook dat podcasts een uitgelezen manier zijn om jongeren te bereiken. Zo kunnen De Tijd en L’Echo, waarvan nu al één op vier lezers jonger is dan 35 jaar, de groei van hun bereik bestendigen. ”

- Peter Quaghebeur, CEO van Mediafin

“De 7” en “Le Brief” zijn vanaf 26 januari te beluisteren onder andere op de apps en website van De Tijd en L’Echo. Vandaag brachten de podcasts al een eerste teaser uit. De teaser van De 7 is hier te vinden. Le Brief hoor je voor het eerst hier.

Karel Dierickx

Head of Audio, Mediafin

Sander Vanlouwe

PR Consultant, Bepublic

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be