De Tijd en L’Echo lanceren duurzaamheidsawards voor Belgische ondernemingen

‘The Changemakers’ bekroont innovatieve duurzaamheidsoplossingen

De Tijd en L’Echo lanceren als eerste nieuwsmedium hun eigen duurzaamheidsawards voor Belgische ondernemingen. Die krijgen de naam ‘The Changemakers van De Tijd en L’Echo’. Deze awards zullen jaarlijks uitgereikt worden in exclusief partnership met BNP Paribas Fortis. Onder de slagzin ‘30 voor 2030’ selecteert een professionele jury jaarlijks 30 Belgische bedrijven die innovatieve oplossingen bedenken om tegemoet te komen aan de verscheidene duurzaamheidsdoelstellingen die België en Europa tegen 2030 moeten behalen.

CO2 verminderen in cement, batterijopslag vergroten, waterverbruik drukken bij textielproductie… Ondernemingen zoeken naar tal van antwoorden op de duurzaamheidsvraagstukken van deze tijd. Als nieuwsmedia met een hart voor Belgische ondernemingen, willen De Tijd en L’Echo meer aandacht schenken aan hoe zij die vraagstukken aanpakken. ‘Oplossingsgericht ondernemen’ is daarbij het uitgangspunt waarmee ze bedrijven in de kijker zetten.

“In de hele doemberichtgeving rond klimaat en duurzaamheid willen L’Echo en De Tijd tonen hoe onze Belgische bedrijven wél volop bezig zijn met het oplossen van het immense duurzaamheidsvraagstuk. Als oplossingsgericht medium met focus op innovatie, vooruitgang en ondernemerschap willen we tonen wat ondernemende en innovatieve geesten kunnen verwezenlijken. Op die manier willen we ons publiek handvaten aanreiken om zelf met sustainability aan de slag te gaan.” - Peter De Groote, hoofdredacteur van De Tijd” - Peter De Groote, hoofdredacteur van De Tijd

Professionele jury

Naast een reeks gespecialiseerde journalisten van De Tijd en L’Echo, zetten onafhankelijke experts en academici de criteria scherp om 30 oplossingsgerichte bedrijven te selecteren. Daarbij kijken ze zowel naar beloftevolle ideeën van start-ups als meer mature projecten van grote bedrijven. Elk jaar vertrekt de jury vanuit één van de ESG-normen (Environmental, Social & Governance) om de bedrijven te beoordelen. Zo ligt de nadruk voor de eerste editie op ‘Environmental’ ofwel milieu-oplossingen. De 30 finalisten krijgen vervolgens redactionele aandacht op de sites en in de kranten van De Tijd en L’Echo.

“Enerzijds zoeken we naar businessideeën die een groot potentieel hebben om effectief iets te veranderen inzake klimaat of energie. Anderzijds kijken we verder dan een idee. We willen oplossingen zien die daadwerkelijk impact hebben op de duurzame werking van een bedrijf of zelfs de basis vormen voor een volledig nieuwe onderneming. Aan de hand van boeiende verhalen van die dertig entrepreneurs-intrapreneurs tonen we hoe het Belgisch ondernemerschap de klimaat- en milieu-issues zeer concreet aanpakt.” - Paul Gérard, hoofdredacteur van L’Echo

Awardshow

Dit najaar trappen beide kranten de zoektocht naar de innovatieve duurzaamheidsoplossers af met een kick-off event. In het voorjaar van 2024 maken ze de 30 finalisten bekend met redactionele aandacht én een heuse awardshow. Tijdens die show bekronen ze jaarlijks twee ‘Changemakers van De Tijd en L’Echo’ met een award: één voor het meest beloftevolle project (van start-ups of kleine ondernemingen) en één voor het meest impactvolle project (van meer gevestigde bedrijven). BNP Paribas Fortis ondersteunt de awards als exclusieve partner.

"BNP Paribas Fortis is klaar om het voortouw te nemen en samen met onze klanten de duurzame toekomst uit te bouwen en te versnellen. Het exclusieve partnership met ‘The Changemakers van De Tijd en L’Echo’ past dan ook perfect binnen onze strategie. Samen met De Tijd en L’Echo erkennen we de visionaire Belgische bedrijven die vandaag werken aan een betere economie morgen en moedigen we innovatie en impact aan.” - Michael Anseeuw, CEO van BNP Paribas Fortis

Meer informatie via thechangemakers.be.

Contact: events@mediafin.be.

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be