Delta pioniert via AI met gepersonaliseerde investeringspodcast

Delta,de in Gent ontwikkelde app om investeringsportefeuilles te tracken, brengt een nieuwe manier naar buiten om (toekomstige) persoonlijke beleggingen in de gaten te houden: een dagelijkse podcast. Opvallend: de podcast is uitsluitend door AI gemaakt en daardoor volledig gepersonaliseerd op maat van de investeringsportefeuille van de app-gebruiker. Geen enkele belegger luistert dus naar exact dezelfde podcast. Op een maand tijd verwacht Delta daardoor zo’n 10 miljoen unieke podcasts te genereren. De ontwikkeling is een internationale primeur binnen de beleggingswereld.

Zo’n 5 miljoen beleggers uit 174 landen gebruiken de Gentse Delta-app om in één oogopslag een duidelijk overzicht te krijgen van hun complete portefeuille. De app stelt gebruikers in staat om de totale waarde van hun crypto's, aandelen, NFT's en fondsen op één plek op te volgen, waardoor beleggers kort op de bal kunnen spelen om nieuwe investeringen te doen. De grote troef van Delta was tot nu toe vooral het visuele overzicht en gepersonaliseerde content. Daar voegt de app nu een audio-aspect aan toe door een op maat gemaakte podcast te integreren in de app.

Delta ontwikkelde zelf een AI-tool die een analyse maakt van eigen data en afstemt op de persoonlijke interesses van de app-gebruikers. Op basis van die input genereert de tool via tekst-to-speech en large language modellen een korte podcast: de “Daily Recap”. De podcast wordt daardoor volledig door AI gemaakt. Zelfs voor de ingesproken stem en de montage is er geen menselijke tussenkomst meer. Zo kunnen beleggers elke ochtend vanaf 7 uur naar een podcast luisteren die zich uitsluitend focust op hun persoonlijke beleggingen en interesses. Op 2 minuten tijd krijgen ze zo een overzicht van de belangrijkste krantenkoppen en inzichten voor hun persoonlijke portefeuille.

“Podcasts zijn een ontzettend toegankelijke manier om op de hoogte te blijven van dat wat investeerders interesseert. Niet alleen voor wie ’s ochtends in de wagen graag snel een update krijgt, maar ook voor mensen met een visuele beperking. Natuurlijk is niet al het beleggingsnieuws is voor iedereen even relevant. Daar vonden we via AI de ideale oplossing voor. De podcast is zo een ideale combinatie van de toegankelijkheid van podcasts met persoonlijke noden. We zijn dan ook heel trots op deze innovatieve ontwikkeling.”

-Nicolas Van Hoorde, CEO van Delta

Even simpel als scrollen op Instagram

Naast de podcast geeft Delta ook een update aan zijn visuelebeleving. Zo lanceren ze de “home feed”. Die nieuwe landingspagina maakt het checken van financiële informatie volgens Delta “even simpel als scrollen op Instagram”. Alle holdings, belangrijke verschuivingen en redenen daarachter worden zo eenvoudig gebundeld en gevisualiseerd, opnieuw op maat van elke individuele gebruiker.

De podcast en vernieuwde app zijn toegankelijk vanaf 13 augustus. In eerste instantie zal de podcast te beluisteren zijn in het Engels, maar later dit jaar wil Delta de podcast toegankelijk maken in meerdere talen, waaronder Nederlands.

Delta werd ontwikkeld door de Gentse ondernemers Nicolas Van Hoorde en Nicolas Van Eenaeme. Sinds 2019 maakt Delta deel uit van het internationale beleggingsplatform eToro.

Een voorbeeld van de Daily Recap is hier te vinden:

https://static.delta.app/etoro-ai-podcast-poc/2024-06-19/26017071_2.mp3

 

De nieuwe home feed van Delta
De nieuwe home feed van Delta

Nicolas Van Hoorde

CEO, Delta Investment Tracker

Sander Vanlouwe

PR Consultant, Bepublic

 

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be