#DEVILTIME: KBVB lanceert als eerste nationale voetbalfederatie eigen Roblox-gamewereld voor jeugdige fans

Supporters kunnen via RBFA-app opnieuw op zoek naar QR-codes voor Duivelse goodies

De Koninklijke Belgische Voetbalbond en ING hebben een eigen universum, onder de naam “#DEVILTIME”, gecreëerd voor het immens populaire Roblox, een gratis online game dat wereldwijd zo’n 220 miljoen spelers telt. Vanaf woensdag hoopt de KBVB via de game zowel jonge voetballiefhebbers als jeugdige sportleken warm te maken voor het Belgische voetbal. Tegelijkertijd start opnieuw de landelijke zoektocht naar #DEVILTIME QR-codes waarmee iedereen met behulp van de RBFA app prijzen zoals onder meer een PlayStation 5-console, vliegtuigtickets, een gesigneerde wedstrijdbal van één van de WK-wedstrijden en tickets voor een concert van Oscar and the Wolf kan verzamelen.

Een groot voetbalstadion, een concerthal en verscheidene kleinere sportterreintjes waar je met je digitale evenknie kan rondlopen en challenges kan aangaan. Zo kan je de Roblox-gamewereld die de Koninklijke Belgische Voetbalbond, samen met digitale partner ING, liet creëren door de experten van het Belgische Yondr in één zin omschrijven. Met de sportieve uitdagingen in het digitale universum kan elke speler punten – in de vorm van vlammetjes en drietanden - verzamelen, die in het spel ingeruild kunnen worden om je spelkarakter een Duivelse outfit aan te meten of om je virtuele personage extra krachten te geven om een moeilijk niveau uit te spelen. Daarnaast kan elke speler in het #DEVILTIME-universum een virtueel concert meepikken van Oscar and the Wolf, die het WK-lied voor deze WK-campagne heeft gemaakt.

Via een eigen RBFA wereld in Roblox willen we vanuit DEVILTIME de jongere generaties op een andere, vernieuwende manier bereiken. Sommigen zijn misschien diehard Rode Duivelsfans, maar ook zij die het Belgisch voetbal misschien niet zo nauw volgen, willen we op deze manier toch onderdompelen in de wereld van onze Rode Duivels. Het is voor ons een experiment, onontgonnen terrein, maar we hopen op deze manier een nieuwe generatie te inspireren om fan te worden.”
Manu Leroy, directeur Marketing en Communicatie KBVB

Populair van 8 tot 16 jaar
Roblox, waar dagelijks zo’n 58 miljoen spelers op actief zijn en zo’n 220 miljoen accounts telt, bestaat al sinds 2006, maar groeide wereldwijd fors tijdens de lockdowns die gepaard gingen met de COVID-19-pandemie. Het merendeel van de spelers is tussen 8 en 16 jaar oud. Binnen het Roblox-universum kan elke speler kiezen welke ‘werelden’ speelbaar zijn, met voortaan ook eentje gewijd aan #DEVILTIME en de Rode Duivels naar aanleiding van het WK in Qatar. Die #DEVILTIME-wereld telt maximaal 32 spelers, maar kan afhankelijk van het aantal spelers oneindig gereproduceerd worden. De populairste Roblox-wereld werd tot nu maar liefst 28,6 miljard keer bezocht. De Koninklijke Belgische Voetbalbond is de eerste nationale federatie die een eigen Roblox-beleving creëert, maar ook wereldvoetbalbond FIFA lanceerde recent een eigen Roblox-game, net als internationale topclubs Manchester City en FC Barcelona.

"Toen ING België haar samenwerking met de KBVB hernieuwde, hebben we de nadruk gelegd op de digitale evolutie van ons partnerschap met de Belgische voetbalbond. Het digitale aspect is essentieel voor ING België in haar ambitie om bankieren eenvoudiger en efficiënter te maken. We beloofden dat we samen de fanervaring in onze gezamenlijke digitale kanalen zouden versterken. De creatie van de virtuele wereld gewijd aan Belgisch voetbal in de Roblox-metaverse is hiervan een voorbeeld voor een bijzonder jong publiek en we zijn er bijzonder trots op te hebben bijgedragen aan de realisatie ervan."
Laurent Winnock, hoofd Communicatie & Merkbeleving bij ING België

QR-codes jagen en goodies verzamelen
Een tweede digitale manier om in de sfeer van het WK in Qatar te komen is de nationale zoektocht naar duizenden QR-codes, die de KBVB en haar partners zowel fysiek over het hele land, op en rond het Fan Village in Vilvoorde alsook online zal verspreiden. Via de RBFA app kan iedereen deze codes scannen en op die manier punten verzamelen. Die ingezamelde punten kan je daarna inruilen voor een hele resem Duivelse goodies, waaronder verschillende top items. Zo zijn er onder meer smartphones van Samsung, een PlayStation 5-console, duovliegtickets voor een Europese bestemming via Brussels Airlines, een door de Rode Duivels gesigneerde matchbal van tijdens het WK in Qatar net als door de Rode Duivels gesigneerde thuisshirts, maar bijvoorbeeld ook duotickets voor een concert van Oscar and the Wolf of een heuse koffiemachines van Rombouts te verzamelen. Tijdens het EK van de Red Flames organiseerde de KBVB al een soortgelijke spaaractie voor QR-codes, wat maar liefst zo’n 40.000 gescande QR-codes betekende, goed voor meer dan 3.000 uitgedeelde items. Wie de RBFA app nog niet op zijn mobiel toestel heeft staan, kan hier alle informatie en downloadlinks terugvinden.


Pierre Cornez

Press Officer RBFA

Renaud Dechamps

Spokesman & Media Relations Manager ING Belgium

Ken Standaert

Ken Standaert

Team Lead/Senior PR Consultant Bepublic Group

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be