Digitaal platform luistert hoe medewerkers BDO zich echt voelen

Advieskantoor schakelt start-up Wenite in om initiatieven rond werkgeluk persoonlijker te maken

Advieskantoor BDO verwijst de jaarlijkse welzijns- en engagementsenquêtes naar de prullenmand. Het bedrijf luistert voortaan continu hoe de 850 medewerkers zich voelen en of de initiatieven die het neemt om het werkgeluk te verbeteren echt effect hebben. Daarvoor doet BDO beroep op het digitaal platform van de Gentse start-up Wenite. De antwoorden op eenvoudige vragen naar hoe de werknemers zich voelen, leveren objectieve data op. Zo kan BDO gerichte oplossingen voorstellen om het welzijn van het personeel op te krikken waar nodig. “Wenite zorgt ervoor dat we niet op ons buikgevoel moeten afgaan om te weten hoe goed onze mensen in hun vel zitten. Op basis van harde data kunnen we samen met elke medewerker een wellbeingtraject op maat uitstippelen”.

Hoe betrokken voel je je bij de bedrijfsstrategie? Heb je voldoende afwisseling in je werk? Kan je jezelf zijn in je team? Heb je voldoende inspraak en kan je jezelf ontwikkelen? Durf je zeggen wat je nodig hebt? Heb je goed geslapen? Heb je voldoende fysieke activiteit gehad? Deze en nog veel andere vragen beantwoorden de medewerkers van BDO op regelmatige basis via hun individuele account op het platform van Wenite. De samenwerking kadert in een ruimer HR-beleid waarbij BDO op individueel niveau het werkgeluk van zijn medewerkers wil verhogen.

“Je kan het vergelijken met een persoonlijke en digitale wellbeing-hub in je broekzak. Het beantwoorden van de vragen duurt maximum 1 minuut. Dat hebben we bewust gekozen om de motivatie zo hoog mogelijk te houden. Omdat we wel enkele keren per maand polsen, krijgen we een veel beter zicht op het welzijn van onze mensen dan wanneer je slechts één keer per jaar een onderzoek zou afnemen. Tegelijk verwerven onze medewerkers een beter zelfinzicht.”
Elke Verstraeten, Employee Experience & Change Manager bij BDO België

BDO definieert ‘welzijn’ op een erg brede manier. Het gaat niet louter om genoeg beweging en voldoende nachtrust. Ook de relatie met het management en de zelfontplooiing van de medewerkers worden minutieus in kaart gebracht.

Medewerker zit aan het stuur van eigen wellbeingtraject

Op basis van zelflerende algoritmes gaat het laagdrempelige platform van Wenite vervolgens extra vragen voorleggen en proactief oplossingen voorstellen aan de gebruiker. Dat kan gaan van het aanbieden van specifieke blogs of video’s tot een gratis follow-up bij een externe psycholoog. Iemand die bijvoorbeeld kampt met slaaptekort krijgt tips aangereikt voor een betere nachtrust. De medewerkers krijgen zowel de welzijnsinformatie als de oplossingen in hun persoonlijk dashboard waardoor hun zelfinzicht vergroot. Dit gebeurt zonder tussenkomst van BDO. Medewerkers kunnen vervolgens op basis van een menukaart zelf hun eigen traject uitstippelen. Een traject - op basis van data - dat concreet en meetbaar is, zowel voor de werkgever als voor de medewerker. De feedback met de leidinggevende verloopt in twee richtingen, cruciaal voor een doelgericht welzijnsbeleid.

Tegelijk werkt het platform met incentives om de medewerking van de gebruikers te stimuleren. Hoe vaker ze deelnemen, hoe meer punten ze verzamelen. Die punten kunnen ze op de marktplaats van het platform omruilen voor echte producten of diensten, bijvoorbeeld kortingen op Moonbird (toestel voor ademhalingsoefeningen), bij JustBite (leverancier van gezonde snacks voor op het werk) of bij Mealhero (leverancier van gezonde maaltijdboxen). Het aanbod op de marktplaats gaat de komende weken en maanden nog verder uitbreiden, klinkt het bij BDO.

Data maken komaf met buikgevoel

Veel werkgevers hebben vandaag weinig relevante data van hoe medewerkers zich echt voelen en wat bedrijven of organisaties goed doen en wat ze beter zouden kunnen doen. Na zes maanden zijn veel data immers niet meer up-to-date om er nog waardevolle inzichten uit te halen. Beslissingen nemen op buikgevoel neemt dan de overhand. Om op een structurele manier verder te kunnen bouwen aan een goede werkomgeving werkt BDO voortaan samen met Wenite, een start-up uit Gent die twee jaar geleden werd opgericht door Jasper Dezwaef en Robin Vannieuwenhuijse.

“Toen we zelf nog in een groot bedrijf werkten zagen we frustraties, zowel bij de medewerkers als bij het management. De medewerkers hadden het gevoel dat er geen rekening werd gehouden met de input die zij gaven bij het jaarlijkse wellbeing onderzoek. En het management was gefrustreerd omdat het geen tools had om het welzijn te meten. Met het platform dat wij zelf ontwikkelden, kan BDO continu op een objectieve manier naar het welzijn peilen, de resultaten van de acties meten en bijsturen indien nodig.” ​
Jasper Dezwaef, co-founder Wenite

Werken op basis van geobjectiveerde data is sinds de coronacrisis nog veel belangrijker geworden. Want nu het hybride werken in veel bedrijven de norm is, vervaagt de grens tussen werk en privé. Er is helemaal geen sprake meer van “welzijn op het werk” en “welzijn thuis”. Dat maakt het voor de werkgever extra moeilijk om te weten wat er leeft op de werkvloer.

“Het HR-beleid wordt steeds complexer en daar wil BDO mee in evolueren. We moeten de verbondenheid tussen werkgever en medewerkers en tussen medewerkers onderling op een creatieve en innovatieve manier sterk houden. Een platform dat permanent de pols voelt en real time objectieve informatie biedt, vormt een onmisbare hefboom voor ons wellbeingbeleid. We willen onze medewerkers te allen tijde ondersteunen, ongeacht of de oorzaak van het probleem met het werk of met de privésituatie te maken heeft.” ​
Elke Verstraeten

Platform conform alle GDPR-regels

Het platform dat BDO in gebruik neemt, is volledig conform alle GDPR-wetgeving. Alle data worden strikt vertrouwelijk verwerkt en behandeld. Zo krijgen de gebruikers elk individueel inzicht in hun eigen persoonlijke gegevens, maar BDO krijgt enkel toegang tot de geaggregeerde groepsinzichten en kan enkel tot op teamniveau trends detecteren. Maar ook dat is al een hele stap voorwaarts. Zo is het zeker niet uitgesloten dat BDO, met de hulp van Wenite platform, op termijn evoluties in de toekomst kan voorspellen op basis van de geanonimiseerde data. Als een bepaalde groep zich wat meer zorgen maakt over de financiële situatie of een algemeen gevoel van stress heeft, kan BDO voor die specifieke teams aparte initiatieven opzetten.


Over BDO 

BDO is een internationaal opererende adviesorganisatie, met een solide reputatie in financiële dienstverlening (Audit, Corporate Finance, Accounting, Tax & Legal) en ander gespecialiseerd advies, waaronder Strategy & Organisation, People, Flexible Resources, Digital en Risk. ​ Het advieskantoor begeleidt een brede klantenbasis van grote internationale bedrijven, (familiale) KMO’s tot privépersonen. De BDO aanpak is integer, hands-on en pragmatisch, resultaats-gericht én met een juiste focus op de noden van de klant. ​ Ondernemingen hebben steeds één direct aanspreekpunt, en BDO's kantoor bevindt zich in de directe nabijheid. In België heeft BDO 850 Partners en medewerkers verspreid over het hele land. BDO werkt vanuit 11 vestigingen in Antwerpen, Antwerpen-Noord, Zaventem, Brussel, ​ Gent, Hasselt, Ter Hulpen, Luik, Moeskroen, Namen-Charleroi en Roeselare. BDO maakt deel uit van een sterk internationaal netwerk dat met een ploeg van meer dan 91.000 Partners en medewerkers actief is in 167 landen. Voor meer info: www.bdo.be

Over Wenite

Wenite is een HR tech start-up met internationale ambities die vanuit Gent de manier waarop HR teams hun welzijnstrategie ‘up and running’ krijgen grondig wil veranderen. Ze ontwikkelen daartoe een Software-as-a-Service oplossing die bestaat uit een platform dat aan de hand van slimme algoritmes het welzijn binnen een bedrijf in realtime in kaart brengt. Daardoor kan het platform zowel het management als de medewerkers op een persoonlijke manier ondersteunen. Twee jaar geleden werd het bedrijf opgericht door Robin Vannieuwenhuijse en Jasper Dezwaef, ondertussen telt Wenite zes medewerkers en een vijfentwintigtal klanten. Begin 2022 ontving Wenite een eerste investering via het fonds van imec.istart. De start-up maakt zo deel uit van het ecosysteem rond de accelerator waar ook internationele kleppers zoals Deliverect en DataCamp toebehoren.Voor meer info www.wenite.io

Elke Verstraeten

Employee Experience & Change Expert, BDO

 

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be