Digital Trust Index 2024: 94% Belgische websites niet toegankelijk voor mensen met beperking

1 jaar voor European Accessibility Act: Belgisch digitaal adviesbureau test 260.000 Europese websites

94% van de Belgische websites voldoet niet aan verplichte regels rond toegankelijkheid voor mensen met een beperking. Dat blijkt uit de allereerste Europese “Digital Trust Index”, waarbij het Belgische digitaal adviesbureau Craftzing de toegankelijkheid van meer dan 260.000 websites uit 18 Europese landen testte. Daaronder zaten ook 7.408 populaire Belgische websites. ​ Eén jaar voor de European Accessibility Act in werking treedt, beschouwt Craftzing deze resultaten als “niet acceptabel”. Bovendien haalt het adviesbureau aan dat bedrijven er zelf bij te winnen hebben: “Rekening houden met 25% van de mensen die met een beperking kampt, kan bedrijven 25% meer klanten en dus ook meer inkomsten opleveren.”

Vanaf 28 juni 2025 vereist de European Accessibility Act (EAA) dat essentiële diensten en producten van Europese bedrijven en organisaties voldoen aan een aantal minimumcriteria waardoor ze toegankelijk zijn voor iedereen, ongeacht eventuele beperkingen. Uit cijfers van Eurostat blijkt immers dat 1 op 4 volwassenen in Europa een beperking heeft. Craftzing besloot daarom om de homepages van Europese websites te testen op de criteria die de EAA hen oplegt. Gemiddeld faalde maar liefst 94% van de 7.408 gescreende Belgische homepages.

“In een samenleving die steeds meer digitaal werkt, sluiten ontoegankelijke websites een groot deel van die samenleving uit. Die ontoegankelijke websites zorgen ervoor dat mensen met een visuele beperking, zoals slechtzienden, moeite hebben met het lezen van tekst. Kleurenblinden ondervinden dan weer moeilijkheden met het correct interpreteren van bijvoorbeeld grafieken. Mensen met een beperking aan hun handen kunnen moeilijk navigeren op een website en mensen met een cognitieve beperking hebben moeite om complexe websitestructuren te begrijpen.” Het is belangrijk dat bedrijven en overheden zich hiervan bewust zijn. De digitale samenleving hoort voor iedereen te werken.” ​

-
Roeland Tegenbos, CEO van Craftzing

Mensen met visuele beperking grootste slachtoffer

Belgische – maar ook andere Europese - websites zondigen het vaakst tegen twee belangrijke criteria om hun info leesbaar te maken voor mensen met een visuele beperking. Het vaakst voorkomende probleem is dat 71% van de websites het kleurcontrast tussen tekst en achtergrond fout afstelt. Daardoor is het bijvoorbeeld moeilijk voor mensen met kleurenblindheid om informatie op de website te lezen. Daarnaast ontbreken op heel wat websites omschrijvingen voor links (bij 63% van de sites), afbeeldingen (33%) en knoppen (18%). Die omschrijvingen helpen slechtzienden om via spraak- en voorleestechnologie te navigeren op een website en inhoud beter te begrijpen.

Bedrijven gaan vaak pas aan de slag met digitale toegankelijkheid nadat ze hun digitaal project gelanceerd hebben. Een vaak gehoord excuus is dan dat “het moeilijk” is om met “alle” beperkingen rekening te houden en het te veel tijd, energie en geld kost om hier nog iets aan te doen. Het goede nieuws is dat de vaakst voorkomende problemen relatief gemakkelijk op te lossen zijn. Als organisaties rekening houden met toegankelijkheid aan de start van een digitaal project in plaats van aan het einde, scheelt dat heel wat tijd en moeite. Bovendien verbreed je hierdoor je bereik. Rekening houden met 25% van de mensen die met een beperking kampt, kan bedrijven 25% meer klanten en dus ook meer inkomsten opleveren.”

- Roeland Tegenbos, CEO van Craftzing

België op plaats 7 bij “minst slecht” presterende landen

In vergelijking met 17 andere Europese landen belandt België op de 7de plaats op vlak van aantal websites dat faalde voor een toegankelijkheidstest: 94,2%. Hongarije zet de slechtste score neer met 96,3% van de websites die faalt. Noorwegen is met 87,7% de beste van de klas. Al merkt Craftzing op dat “beste” met een Europees gemiddelde van 94% nog steeds niet goed is.

Er kan niet gesproken worden over ‘best presterende’ landen, alleen over de ‘minst slechte’, want eigenlijk heeft geen enkel Europees land een acceptabel toegankelijkheidsniveau. Organisaties in Europese landen zijn verre van klaar als de European Accessibility Act volgend jaar van kracht gaat. Vanuit Craftzing durven we dan ook te pleiten voor een strenge maatregel: beboet bedrijven voor digitale uitsluiting. Dit is volgens ons nodig om bedrijven aan te moedigen om het juiste te doen: bouwen aan een digitale samenleving waaraan iedereen kan deelnemen.”

- Roeland Tegenbos, CEO van Craftzing

 

Bekijk alle resultaten van het onderzoek op www.digitaltrustindex.eu

 

Over de Digital Trust Index

De Digital Trust Index is een onderzoeksinitiatief uitgevoerd door het digitale adviesbureau Craftzing om de betrouwbaarheid van digitale platforms te meten. Elk kwartaal richt de index zich op één aspect van digitaal vertrouwen. Deze editie richt zich op toegankelijkheid.

Voor deze test maakte Craftzing gebruik van geautomatiseerde test die werden uitgevoerd op een representatieve steekproef van 260.079 Europese domeinnamen, uit de Tranco-lijst van top websites. Met test- en scrapingtools bouwde Craftzing een onderzoekstoepassing die honderdduizenden homepages van EU-websites kan testen op de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) versie 2.1, niveau A en AA. Daarvoor gebruikten ze de Deque’s axe API.

In totaal werden 18 Europese landen geanalyseerd. Craftzing analyseerde geen landen die minder dan 4.000 websites in hun steekproef hadden om te testen. Dit zou immers een groot verschil met andere landen geven wat de vergelijking tussen andere EU-landen zou bemoeilijken. Daarom zijn niet alle Europese landen in de steekproef opgenomen. In België werden op deze manier 7.408 websites geanalyseerd.

Roeland Tegenbos

CEO & founder, Craftzing

Michele Stynen

Marketeer, Craftzing

Sander Vanlouwe

PR Consultant, Bepublic

 

 

 

 

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be