Digitale strateeg Craftzing neemt sectorgenoot Wieni over en versterkt positie als one-stop-shop voor bedrijfstransformaties

Craftzing, gespecialiseerd in bedrijfstransformaties, neemt de digital product studio Wieni over. Dankzij de overname van Wieni telt Craftzing vandaag 140 digitale experten, breidt ze haar digitale product development-poot uit en verstevigt haar positie in de media- en telecomsector. Craftzing wordt daarmee één van de grootste Belgische bureaus voor digitaal advies en ontwikkeling. Wieni-oprichters Jelle Van den Bergh en Hans Vanderstraeten komen als partner aan boord bij Craftzing.

Wieni is een begrip in de digitale wereld. Zo vertaalden ze voor UZ Leuven de complexe database van de hele ziekenhuiswerking in een toegankelijk online portaal, ontwikkelden ze het e-commerce platform van RainPharma, creëerden ze voor PlayMedia het videoplatform van GoPlay, maakten ze het content ecosysteem van Dagelijkse Kost voor VRT en ontwikkelden ze het nieuwsplatform voor van BRUZZ. Doorheen hun carrière kwamen Craftzing en Wieni regelmatig in contact en werkten ze zelfs op verschillende projecten samen. De ervaringen van Wieni in de telecom- en mediasector overtuigden Craftzing om die samenwerking te intensifiëren. Beide partners zijn er namelijk van overtuigd dat media- en telecombedrijven de komende jaren heel wat grote transformaties zullen doormaken. Door hun kennis en ervaring samen te brengen onder één dak willen ze een antwoord bieden op de uitdagingen van de sector.

"Het razendsnel veranderend mediagebruik, extra regelgevingen rond privacy en toegankelijkheid, verdere consolidatie in de mediawereld, impactvolle technologieën zoals kunstmatige intelligentie... Het zijn stuk voor stuk grote mindchangers binnen de telecom- en mediasector. Met onze gecombineerde krachten blijven we voorop lopen in duurzame innovatie, zodat we bedrijven kunnen helpen om succesvol te blijven in een steeds veranderend digitaal landschap.”

- ​ ​ ​ ​ Jelle Van den Bergh, oprichter van Wieni en nu ook partner van Craftzing

Digitale bouwmeester 

De overname van Wieni kadert binnen een bredere strategie waarbij Craftzing een steeds sterkere positie claimt als dé Belgische referentie om private én publieke bedrijven te helpen in hun (digitale) transformatie en de praktische uitvoering daarvan. Ze specialiseren zich daarvoor op verschillende domeinen. Waar Craftzing in 2011 ooit begon als zuiver digitaal adviesbureau, hebben ze zich de afgelopen vijf jaar ook verbreed tot het bouwen en uitrollen van digitale transformatietrajecten. Craftzing Group - de holding boven Craftzing - biedt met bedrijven zoals Ants Connect ook een bredere dienstverlening aan op vlak van digitale marketing. Daarnaast trokken ze onlangs data-expert Maarten Vanhoof aan om hun expertisecentrum rond data, AI en machine learning uit te breiden. Voor de verdere uitbouw van hun expertisecentrum rond digitale inclusie en toegankelijkheid ging Craftzing de samenwerking met accessibility specialist Gijs Veyfeyken aan. Wieni moet nu de al bestaande expertise in digitale productontwikkeling verder versterken.

“Wieni is ijzersterk als digital product studio en we zijn dan ook heel blij dat we hun 20 top-experten aan boord kunnen halen. We delen dezelfde visie dat kwaliteit de hoeksteen is van elke succesvolle digitale oplossing en dat het een proces is dat voortvloeit uit een bredere langetermijnvisie. Dankzij deze overname versterken we onze werking om bedrijven te helpen in hun digitale aanpak, van strategie tot efficiënte diensten en producten. We gaan daarbij verder waar bijvoorbeeld McKinsey en PWC stoppen. We willen een digitale bouwmeester zijn voor onze klanten, iemand die hen onafhankelijk adviseert en stuurt om zo alles te overzien in het digitale landschap."

- ​ ​ ​ ​ Roeland Tegenbos, CEO en oprichter van Craftzing

Kwaliteitsstempel

De afgelopen 12 jaar werkte Craftzing aan al meer dan 300 projecten voor meer dan 50 bedrijven en organisaties met hun digitale transformatie. Craftzing zet daarbij vooral in op samenwerkingen op lange termijn. 90% van hun klanten is al meer dan 3 jaar klant. 60% al meer dan 10 jaar. Zo drukten ze – vaak onder de radar - hun stempel op tal van producten en dienstverlening die we in ons dagelijks leven tegenkomen. Denk maar aan Mijn Burgerprofiel van de Vlaamse overheid, maar ook aan de werking van verschillende Telenet-platformen zoals Tadaam of het business portal van itsme. Craftzing is ook betrokken bij het Vlaamse datanutsbedrijf athumi. Met zijn expertise voegt Wieni een extra laag toe aan die kwaliteitsstempel van Craftzing. Bovendien krijgt Craftzing met Wieni er een nieuwe uitvalsbasis bij in Leuven, naast hun kantoren in Antwerpen en Gent.

Craftzing en Wieni
Craftzing en Wieni

 

Michele Stynen

Marketeer, Craftzing

Roeland Tegenbos

CEO & founder, Craftzing

Sander Vanlouwe

PR Consultant, Bepublic

 

 

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be