Digitale vaardighedenkloof vergroot de groeiende ongelijkheid tussen landen met een hoog inkomen en de rest van de wereld

The Adecco Group wil tegen 2030 vijf miljoen mensen bijscholen en herscholen

Een gebrek aan digitale vaardigheden vergroot de kloof tussen landen met een hoog inkomen en de rest van de wereld, zo blijkt uit onderzoek van the Adecco Group, 's werelds toonaangevende onderneming op het gebied van HR-oplossingen, in samenwerking met INSEAD en Google. België lijkt in dat opzicht wel mogelijkheden voor talentontwikkeling te bieden. Volgens het rapport scoort ons land sterk op het laten groeien van talenten. Toch dalen we voor het tweede jaar op rij een plaats, voornamelijk omwille van genderongelijkheid.

  • Het rapport constateert dat de kloof tussen talentrijke landen met hoge inkomens en de rest van de wereld vergroot. Meer dan de helft van de bevolking in de ontwikkelingslanden heeft geen digitale basisvaardigheden.

  • Zwitserland noteert dit jaar met de eerste plaats zijn hoogste positie tot nu toe. De Verenigde Staten volgen op de voet als tweede. Singapore is het derde hoogst genoteerde land op vlak van competitie voor talent.

  • AI-talent is bijzonder schaars en ongelijk verdeeld over industrieën, sectoren en landen. 

  • Er is dringend behoefte aan herscholing om 'fusion skills' te ontwikkelen die mensen en machines in staat stellen effectief en efficiënt te interageren binnen hybride activiteiten. 

  • The Adecco Group belooft tegen 2030 vijf miljoen mensen over de hele wereld bij te scholen en te herscholen.

  • België daalt dit jaar van de zeventiende naar de achttiende plaats, voornamelijk omwille van genderongelijkheid. We behoren wel tot de top tien landen die talenten voldoende kansen geven om te groeien. 

De Global Talent Competitiveness Index (GTCI) geeft elk jaar een rangschikking van 132 landen op vlak van hoe ze talenten inzetten, aantrekken, doen groeien en behouden, maar ook hoe ze vakspecifieke, technische vaardigheden en globale kennis onderhouden. De voorstelling van het nieuwe rapport tijdens het World Economic Forum in Davos maakt duidelijk dat Zwitserland nog steeds de wereldleider is op het gebied van concurrentievermogen omtrent talent. De VS stijgt van de derde naar de tweede plaats, waardoor Singapore één plaats lager ligt dan in 2019.  

Hoewel België het niet slecht doet, zakken we toch voor het tweede jaar op rij, naar de achttiende plaats. Waar het vorig jaar nog te wijten was aan de politieke instabiliteit, is dit jaar genderongelijkheid de voornaamste reden. Zo zou er volgens het rapport nog steeds een kloof zijn tussen de kansen die Belgische mannen en vrouwen krijgen om hun talenten te ontwikkelen (België noteert slechts de 60ste plaats in dit geval). Bovendien zouden vrouwen minder opportuniteiten krijgen in leidinggevende posities (47ste plaats). Daarnaast spelen ook technische vaardigheden en kennis ons parten. Doordat veel Belgen zich niet enkel beperken tot een secundair (technisch) diploma (50ste plaats), beschikken we ook minder over werkkrachten die met dit soort diploma technische en vakspecifieke vaardigheden leren (56ste plaats). Verder zijn er ook minder wetenschappers en ingenieurs in ons land aanwezig (48ste plaats), wat onze globale kennisvaardigheden doen dalen.

AI en digitale vaardigheden belangrijk

Over het algemeen domineren landen met een hoog inkomen de top 25 binnen de GTCI. Bovendien laat de index zien dat de deze talentrijke landen zich steeds verder weg bewegen van de rest van de wereld. Deze kloof wordt groter door de opkomst van artificiële intelligentie (AI) en de daarmee samenhangende verdeeldheid in digitale vaardigheden die ontstaat tussen industrieën, sectoren en naties. Vooral ontwikkelingslanden raken daardoor steeds verder achterop. Volgens het rapport heeft meer dan de helft van de bevolking in de ontwikkelingslanden namelijk geen digitale basisvaardigheden. De onderzoekers duiden daarom ook aan dat het belangrijk is dat deze mismatch wordt erkend en dat er meer wordt geïnvesteerd in menselijk kapitaal. 

België lijkt daarvoor alvast een goede omgeving. Zo staan we op de 10de plaats op vlak van talenten mogelijkheden geven om te groeien. Dat doen we goed door middel van ons formeel onderwijssysteem, de mogelijkheden om levenslang te leren (bv. door kwaliteitsvolle managementscholen) en de toegang tot verschillende groei-opportuniteiten (zoals de mogelijkheid om professionele netwerken uit te bouwen). 

Maar voor die investering in menselijk kapitaal wil ook the Adecco Group zich inzetten. Zo belooft het bedrijf om tegen 2030 vijf miljoen mensen bij te scholen en te herscholen. De herscholing wordt geleid door de opleidings- en ontwikkelingsafdeling van de groep, de General Assembly. Die afdeling is gespecialiseerd in het uitrusten van individuen en teams met de meest gevraagde digitale vaardigheden, waaronder datawetenschap, codering en machinale leermogelijkheden.

In zijn commentaar op de 2020-index stelt Alain Dehaze, de Chief Executive Officer van the Adecco Group:

"Aangezien machines en algoritmen een veelheid aan taken en verantwoordelijkheden blijven beïnvloeden en bijna elke job opnieuw wordt uitgevonden, is het nog nooit zo belangrijk geweest om het juiste talent in huis te hebben. Vandaag hebben robots en algoritmen de fabrieksvloer overgestoken en functioneren ze ‘at front of house’, in de backoffice en het hoofdkantoor van het bedrijf. Op alle niveaus hebben werknemers behoefte aan training om hun ‘menselijke vaardigheden’ - aanpassingsvermogen, sociale intelligentie, communicatie, probleemoplossing en leiderschap - aan te scherpen. Deze vaardigheden vormen immers een aanvulling op de technologie. Dit decennium zal worden gekenmerkt door een herscholingsrevolutie met een focus op 'fusion skills' - waardoor mensen en machines in harmonie kunnen werken in een hybride model. Met dit in gedachten zet the Adecco Group zich in om individuen bij te scholen en te herscholen en hen zo uit te rusten met toekomstige vaardigheden die hen in staat stellen om te gedijen in het tijdperk van AI".

Hieronder vindt u links naar:

 

Sander Vanlouwe

PR Consultant, Bepublic

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be