Drie op de vier bedrijven communiceren niet efficiënt

Meeste persberichten scoren ondermaats, blijkt uit onderzoek bij 2000 Vlamingen

  • Drie op de vier persberichten hebben nauwelijks impact.

  • Amper vier op de tien persberichten halen een voldoende op taal, nieuwswaarde en relevantie.

  • Onderzoek toont aan dat een persbericht lang niet altijd het ideale medium is.

Parijs/Leuven, 13 november 2015 - Van alle persberichten die Belgische bedrijven versturen, heeft amper één op de vier effect. Dat blijkt uit een onderzoek van het PR-agentschap Bepublic, in samenwerking met onderzoeksbureau iVOX en persagentschap Belga, waarbij tweeduizend Vlamingen persberichten beoordeelden op hun nieuwswaarde, relevantie en geloofwaardigheid. Het onderzoek wordt vandaag voorgesteld aan 180 bedrijfsleiders, tijdens de zevende editie van het netwerkevent Leadersmeeting@Paris.

***

Belgische bedrijven hebben heel wat kennis en expertise in huis over de sector waarin ze actief zijn, over hun eigen producten of diensten, of over het ondernemerschap. Een groot deel stuurt daarom geregeld persberichten de wereld in. Helaas mist het overgrote deel van de persberichten zijn doel. Van de vele honderden berichten die het persagentschap Belga dagelijks ontvangt, haalt maar een fractie effectief het nieuws in de geschreven of audiovisuele media.

Om na te gaan hoe dat komt, liet PR-bureau Bepublic honderd willekeurig gekozen persberichten beoordelen door tweeduizend Vlamingen. Gewone mediagebruikers, omdat ook journalisten de persberichten beoordelen met hun lezers in het achterhoofd: zij zijn de uiteindelijke doelgroep.

Persberichten scoren barslecht

Uit het onderzoek blijkt dat bedrijven er vaak niet in slagen om met hun boodschap de interesse van het publiek te wekken. De deelnemers aan het onderzoek beoordeelden de impact van de persberichten aan de hand van verschillende factoren: spreekt dit me aan, voel ik me beter geïnformeerd, zou ik dit bespreken met anderen, etc...  Telkens waren de impactscores opvallend laag: gemiddeld haalden de persberichten 4 op 10 en amper één op de vier persberichten slaagde erin om de kaap van 5 op 10 te behalen.

“We stellen vast dat nog te veel bedrijven de kans laten liggen om helder met hun publiek te communiceren. Heel wat van die bedrijven hebben nochtans een pak interessante informatie en expertise in huis, maar doen er momenteel niet genoeg mee. Daarmee zouden ze niet alleen de consument kunnen boeien, maar ook duidelijk maken dat ondernemen zoveel meer is dan een product 'verkopen'."

Jeroen Wils, communicatieadviseur bij Bepublic

Slecht geschreven

Aan de deelnemers van het onderzoek werd ook gevraagd of de persberichten beantwoordden aan de elementaire regels van de kunst. Zo bevat een goed persbericht verrassend nieuws, is het relevant voor een grote groep mensen, is het glashelder geschreven, heeft het een titel die meteen aanspreekt en is het goed gestructureerd.

Uit de analyse blijkt dat de meeste persberichten op die elementaire regels laag scoren: gemiddeld haalden ze iets meer dan 4 op 10. Amper vier op de tien persberichten haalden een voldoende. Niet onbelangrijk: de persberichten die hoger scoorden, bleken tegelijk drie keer meer impact te hebben dan de andere.

Nood aan minder persberichten

Kan elk persbericht het nieuws halen, ongeacht het onderwerp, zolang het maar beantwoordt aan de elementaire regels van de kunst? Om dat te testen herschreef Bepublic vijf willekeurig geselecteerde persberichten: één versie met puur taalkundige aanpassingen, en één versie waar fundamenteel andere accenten worden gelegd.

Wat bleek? De impactscore steeg lichtjes na de zuiver taalkundige aanpassingen, maar nam niet significant toe bij de volledig herschreven versies. Globaal haalden ook de geheel nieuwe versies een onvoldoende. Uit die test blijkt dat niet elk persbericht te redden valt door er enkele trucjes op toe te passen. Als de relevantie en de nieuwswaarde ontbreekt, wordt een persbericht beter niet verstuurd.

“Bij Belga verdwijnt het grootste deel van de persberichten in de prullenmand. De boodschap van veel ondernemingen is vaak te commercieel of niet relevant genoeg om opgepikt te worden. Ook overdaad schaadt: wie om de haverklap een nietszeggend persbericht de wereld instuurt, riskeert dat zijn boodschap niet eens gelezen wordt als er eens wél interessant nieuws wordt meegedeeld.”

Hans Vandendriessche, hoofdredacteur Belga

De resultaten van het onderzoek leggen de vinger op een zere wonde: dat de meeste persberichten nooit de pers halen, komt simpelweg omdat ze te weinig belang hebben voor een grote doelgroep én zondigen tegen de regels van de kunst. Voor die boodschappen kiezen bedrijven beter andere kanalen om ze te verspreiden.

Hans Verhoeven

Managing Partner, iVox

Jeroen Wils

Managing Partner, Bepublic

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be