Een op de twee jongvolwassenen wil slim huis

Succes smartphone zorgt ervoor dat bewoners steeds meer toestellen mobiel willen bedienen

De helft van de 25-34-jarigen geeft de voorkeur aan een zogenaamd “slim” huis. Ze zijn met hun smartphone vergroeid, en zien een woning die ze mobiel kunnen bedienen en waarmee je zelfs communiceert als een logische volgende stap. Dat blijkt uit een onderzoek dat marktonderzoeksbureau TNS bij 1.600 Belgen uitvoerde in opdracht van Niko, marktleider in slimme elektrische installaties.

                                                            ***

De studie van Niko en TNS toont verder aan dat 33 procent van de Belgen tussen 25 en 64 jaar interesse heeft om slimme technologie te installeren in zijn huis. Bij de Belgen die van plan zijn om in het komende jaar te verbouwen, willen zelfs twee op de drie investeren in huisautomatisering. Bij de 25-34-jarigen overweegt de helft (47 procent) om zijn huis slimmer te maken.

“Twintigers en dertigers zijn met hun gsm opgegroeid en doen er vandaag bijna alles mee. Hun huis kunnen aansturen en opvolgen met hun smartphone lijkt voor hen dan ook een logische volgende stap. Niet alleen omdat ze graag mee willen zijn met de nieuwste technologieën, maar ook omdat ze comfort belangrijk vinden. Ze vinden het aantrekkelijk dat ze van onder hun dekentje het licht kunnen aandoen. Een smart home zal even belangrijk worden als een smartphone.”

Stijn Melis, productmanager bij Niko.

Eerder onderzoek toonde aan dat 53,4 procent van de 20-34-jarigen de smartphone nu al gebruiken om één of meerdere toestellen in hun huis te bedienen. Het grote voordeel van slimme technologie is dat jonge (ver)bouwers nog niet hoeven te weten wat ze later met de installatie willen doen.

“Met slimme technologie kunnen ze hun woning gemakkelijk binnen hun budget aan hun nieuwe levenssituatie aanpassen. Hun installatie groeit met hen mee. Ouders kunnen de babykamer van hun zoon in een handomdraai in een tienerkamer omtoveren. Dit kan nu bijvoorbeeld al met de elektrische installatie Niko Home Control.”

Stijn Melis

Slimme schakelaars

Er is ook al technologie voor wie een slim huis wil, maar geen verbouwplannen heeft. Niko heeft de slimme schakelaar ontwikkeld voor mensen die hun bestaande woning slimmer willen maken. Met een slimme schakelaar doe je nog steeds het licht aan en uit, maar je kan hem ook bedienen met de connected switch app op een smartphone, tablet of smartwatch.

Met slimme schakelaars maak je van elke elektrische installatie een slimme installatie die volledig kan worden afgestemd op je voorkeuren. Je kan bijvoorbeeld een weekkalender instellen, zodat de verlichting elke avond om 23 uur dooft, of de rolluiken elke avond op hetzelfde uur naar beneden gaan.

Niko stelt Niko Home Control en de slimme schakelaars voor op Batibouw aan de Niko-stand, paleis 9.

 

Over Niko

Niko is marktleider in België en produceert vanuit zijn hoofdkantoor in Sint-Niklaas oplossingen voor schakelmateriaal, toegangscontrole, lichtsturing en huisautomatisering. Niko zet volop in op doordacht design, kwalitatief hoogstaande producten en een milieuvriendelijk productieproces, en investeert hiervoor sterk in onderzoek en ontwikkeling. Binnen zijn designfilosofie streeft Niko ernaar voortdurend innovatieve, esthetisch aantrekkelijke en gebruiksvriendelijke producten op de markt te brengen. Niko is een bedrijf in volle groei, stelt meer dan 630 medewerkers tewerk en heeft een jaarlijkse omzet van meer dan 125 miljoen euro. Momenteel heeft Niko vestigingen verspreid over heel Europa: België, Frankrijk, Nederland, Slowakije en Denemarken.

Caroline Vercauteren

Communicatie coördinator PR & copywriting, Niko

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be