Eerste duurzaamheidscertificaat voor Belgisch voedingsbedrijf

Adviesbureau AS4 werkt primeur uit voor Kipco-Damaco

Voor het eerst krijgt een Belgisch voedingsbedrijf in ons land een certificaat voor duurzaamheid. Dit garandeert de consument dat wat hij op zijn bord krijgt op een ethisch correcte manier is geproduceerd, waarbij onder meer het milieu en de maatschappij zo min mogelijk wordt geschaad. AS4, een adviesbureau voor voedingsbedrijven, heeft dit duurzaamheidscertificaat uitgewerkt.

Volgens AS4 is het na de recente schandalen in de voedingsindustrie nu meer dan ooit belangrijk dat voedingsbedrijven bewijzen dat zij het vertrouwen van de consument waard zijn.

Bedrijven zien meer en meer dat consumenten afhaken om bijvoorbeeld vlees te eten, omdat ze zich vragen stellen bij de verwerking ervan. Bij AS4 zien we dat de voedingsindustrie begint na te denken over een betere aanpak rond duurzaamheid. Bedrijven zijn bijna verplicht om aan de publieke opinie en de stakeholders te bewijzen dat ze het goed doen. Consumenten zijn minder bereid om voedsel te kopen als ze niet weten dat het op een ethisch correcte manier is geproduceerd.” 
Kathleen Malfroy van AS4

Om op die vragen en bezorgdheden in te spelen, werkte AS4 een methodiek rond duurzaamheid uit voor voedingsbedrijven. Op het einde van de rit krijgen die dan een certificaat, dat beantwoordt aan de strengste normen op vlak van productverantwoordelijkheid, milieu, mens en maatschappij. Officieel heet dit certificaat IQNet SR10.

Primeur voor Kipco-Damaco

Het eerste duurzaamheidscertificaat voor een Belgisch voedingsbedrijf gaat naar het vleesverwerkend bedrijf Kipco-Damaco uit Oostrozebeke, in West-Vlaanderen. Het bedrijf versnijdt gevogelte dat wordt verwerkt in snacks zoals kipnuggets, frikandellen en kalkoenworst.

Kipco-Damaco kreeg de voorbije jaren vragen van hun klanten, nationaal en internationaal, of het genoeg acties onderneemt rond duurzaamheid. Het bedrijf schakelde hiervoor AS4 in om dit mee te concretiseren. Eén van de voorbeelden om aan te tonen dat ze duurzaamheid serieus nemen, is dat Kipco-Damaco op dit moment een nieuwe vestiging bouwt met machines die zo CO2-neutraal mogelijk produceren.

“Pas wanneer duurzaamheid een echt fundament wordt van de bedrijfscultuur ben je als bedrijf klaar om te bouwen aan een stabiele toekomst. We voelen ons vereerd dat we als eerste voedingsbedrijf met dit certificaat, trendsetter zijn in de Belgische voedingsindustrie."
Philip Eeckman, CEO van Kipco-Damaco

Voedselproductie zonder sociale uitbuiting

Het certificaat beperkt zich niet alleen maar tot milieu en productverantwoordelijkheid. Ook mens en maatschappij spelen een belangrijke rol. Volgens AS4 moet de voedingsindustrie de consumenten ook kunnen garanderen dat er bij de productie van voedingswaren geen sprake van uitbuiting is.

Op vlak van het bewustzijn rond mensenrechten en maatschappelijke verantwoording scoren niet alle bedrijven even goed. Wat ze bijvoorbeeld niet altijd doen, is kijken naar hun leveranciers uit het buitenland of die geen loopje nemen met de sociale wetgeving, de regels rond kinderarbeid en het recht op een minimumloon." 
Kathleen Malfroy

Duurzaamheid is de toekomst

Voedingsbedrijven die zo’n duurzaamheidscertificaat willen, kunnen een screening vragen bij AS4. Het certificaat is tot nu toe wel geen verplichting. Maar FEVIA, de federatie van de Belgische voedingsindustrie, juicht het wel toe.

Duurzaamheid zit in het DNA van heel wat voedingsbedrijven. Met dit certificaat kunnen die bedrijven dat ook aantonen. Heel wat voedingsbedrijven nemen concrete acties die er samen voor zorgen dat we evolueren naar een duurzamere voedingsproductie. Die inspanning zichtbaar maken blijft wel een uitdaging. Met dit certificaat hopen wij dat de klanten van onze bedrijven die inspanningen beter herkennen en ook erkennen.
Ann Nachtergaele, Coordinator Sustainability bij FEVIA

Duurzaamheidscertificaat IQNet SR10

PDF - 115 Kb

Kathleen Malfroy

AS4

Safia Yachou

Bepublic

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be