Eigen kost aan de Costa’s? Belg wil het niet meer

Lokale ingrediënten en street food concepten geven Instagramwaardige bordjes tijdens vakantie

Het oog wil ook wat op vakantie. En dan gaat het niet noodzakelijk over de vraag om een fantastisch strand, modern zwembad of luxueuze hotelkamer. “De Belg is steeds meer bezig met zijn vakantievoeding”, vertelt Leen Segers van touroperator Neckermann. “Werken met lokale ingrediënten en street food concepten die gezonde borden opleveren die rechtstreeks op Instagram kunnen, zijn tegenwoordig een must voor de hotelchefs.” De vettige hap op vakantie smaakt de Belg niet meer. “3 op 10 Belgen mijdt bewust hotels met Belgische gerechten”, zegt Segers. “De frietjes met stoofvlees of balletjes in tomatensaus eten we liever thuis.” 

Sex on a plate, dat is wat de Belg verwacht, ook op vakantie. Uit een onderzoek bij 1.000 Belgische Neckermann klanten blijkt dat 49% van de ondervraagden het voedingsaanbod in hun hotel veel belangrijker vindt dan 5 jaar geleden. “4 op 10 geeft zelfs aan dat de variëteit en de kwaliteit van de gerechten in de hotelkeuken belangrijker is dan hun eigenlijke vakantiebestemming”, vertelt Neckermann woordvoerster Leen Segers. Volgens de touroperator zijn de hoge eisen van de Belgische reiziger compleet logisch gezien de huidige food culture en awareness. 

“De laatste jaren maakt de volledige voedingssector een revolutie mee”, duidt Segers. “Foodtrucks zijn niet meer weg te denken, veel Belgen bestellen foodboxen en posten hun gastronomische pareltjes op sociale media. We kiezen ook meer en meer voor alternatieve, gezonde drankjes en plantaardige producten die we bij lokale boeren halen of zelf oogsten. Ook op vakantie willen we nu die regionale invloeden zien, ruiken en voelen en de hotelsector beseft dat het daar moet op inspelen.”

Hoe doen ze dat? “Heel wat hotels zetten in op street food concepten”, zegt Segers. “Chefs kunnen op die manier heel divers koken, maar tegelijk ook voldoen aan de behoeften van onze Belgische klanten: het eten wordt vers voor de ogen van de klant bereid, het gerecht is vaak creatief en gezond en er zitten naast specifieke kruiden, specerijen en zaden heel vaak lokaal geteelde groenten in verwerkt. Bovendien biedt het ook de mogelijkheid om snel een vegetarisch of veganistisch alternatief tevoorschijn te toveren.” 

Nieuwe gerechten en nieuwe ingrediënten, wil de Belg dat wel? Ja, zo blijkt uit het Neckermann onderzoek. “52% geeft aan nieuwe voeding te willen uitproberen op vakantie”, vertelt Segers. De eigen Belgische keuken hoeft absoluut niet. “Slechts 4 procent wil dat zijn hotel Belgische gerechten aanbiedt. 3 op 10 Belgen vermijdt zelfs hotels die dat doen en 7 op 10 verkiest een hotel met de mogelijkheid om lokale gerechten te proeven. De typisch Belgische klassiekers als frietjes met stoofvlees of balletjes in tomatensaus eten we dus blijkbaar liever thuis.”  

 

1 op 4 past voor een dessertje

Gezonde voeding laat de Belg op reis echt niet los want 6 op 10 verwacht een gezond aanbod in zijn hotel. 45 procent geeft ook aan tijdens het avondeten steeds vaker voor een licht visgerecht te kiezen en zelfs 1 op 4 Belgen raakt het dessertenbuffet niet aan tijdens zijn vakantie. “Als sector willen we aan die gezonde wensen tegemoetkomen, ook voor de allerjongsten”, vertelt Segers. “Daarom hebben we sinds deze zomer alle kunstmatige suikers uit het eten en drinken van de Kids Clubs in onze Sunwing hotels geweerd. In plaats van taartjes, snoepjes en suikerhoudende frisdranken bieden we de kinderen nu smoothies of ongezoete popcorn aan. Nog altijd heel lekker, maar een stuk gezonder.” 

Weten wat je eet en waar het exact vandaan komt, speelt ook een steeds grotere rol. “Millennials gaven in ons Europees onderzoek aan dat ze het ‘belangrijk’ of zelfs ‘zeer belangrijk’ vinden om geïnformeerd te worden over de oorsprong van de ingrediënten die op hun bord terechtkomen”, vertelt Segers. “43% van hen zou graag willen dat hun hotel samenwerkt met lokale leveranciers. Of ze willen dat het hotel zelf zijn producten kweekt en oogst.” De Casa Cook hotels hanteren momenteel al zo’n methodologie. “We gaan uit van het farm to table concept bij onze boetiekhotels in Griekenland, Spanje en Egypte”, klinkt het. “Op Rhodos groeien veel verse groenten gewoon in de tuin van het hotel. Op Kos ligt het hotel dan weer naast een stuk landbouwgrond dat ze zelf uitbaten en waarvoor een lokale landbouwster aangeworven werd. Zij bewerkt het land en kweekt dagelijks groenten en kruiden voor de hotelkeuken. De gasten kunnen haar echt bezig zien waardoor ze echt toegang krijgen tot de lokale keuken op hun bestemming.” Wie dat wil, kan zelfs meegaan naar de velden, helpen bij de oogst en dan samen met chef-koks het eten klaarmaken. “De chefs geven dan samen met de klanten de traditionele Griekse keuken een moderne twist die zo fel in de smaak valt dat zelfs eilandbewoners of niet-hotelgasten een tafeltje willen reserveren in de bewuste hotelrestaurants, wat ook kan en gebeurt.” 

Ken Standaert

PR Consultant, Bepublic

Leen Segers

Woordvoerder Neckermann - Thomas Cook Group

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be