Elke Belg betaalt € 16 extra voor Sinterklaas en Kerstmis door winkeldieven

Checkpoint Systems toont aan hoeveel Belgische retail verliest door diefstal tijdens eindejaarsperiode:

  • € 187 miljoen verlies bij Belgische retailers tijdens feestdagen
  • Handelaars rekenen verlies door aan de consument: € 16 per gezinslid
  • Speelgoed, kleding en luxe voedingsmiddelen populairst bij Belgische winkeldief
  • Sociale druk verhoogt drang om te stelen  

De Belgische consumenten betalen de laatste drie maanden van het jaar gemiddeld € 16 te veel in de winkel. Dat is de marge die de Belgische retailers aanrekenen om de kosten van gestolen spullen te compenseren. Checkpoint Systems toont aan dat winkeldiefstal de Belgische retailers tijdens de feestperiode € 187 miljoen kost. Speelgoed, kleding en luxe etenswaren worden het meest gestolen.

                                                                           ***

Met Sinterklaas, Kerstmis en Nieuwjaar voor de deur, bevindt de Belgische retailer zich in de drukste periode van het jaar. In deze periode wordt maar liefst 35% van de totale jaaromzet gerealiseerd. Maar de feestperiode heeft ook een keerzijde voor de Belgische winkelier: hun marges liggen lager dan ze zelf verwachten. Ook winkeldieven zijn namelijk verlekkerd op de ruimere en duurdere assortimenten in de winkels.

“Retailers promoten tijdens de feestdagen meer luxe artikelen in de winkel. Dat maakt dat ze extra aantrekkelijk zijn en dus eerder gestolen worden. Anderzijds heerst er bij de retailer een enorme hectiek tijdens deze periode: extra openingstijden en extra drukte op de winkelvloer. En ook het personeel draait extra uren. Dat alles samen zorgt ervoor dat winkeldieven minder snel opvallen.”
Dominique Reumers van Checkpoint Systems

Speelgoed, kleding en luxe etenswaren meest gestolen

Vooral speelgoed, kleding en luxe voedingsmiddelen zijn populair bij de winkeldieven in België. Dat het vooral om die producten gaat, toont aan dat diefstal vaak wordt gepleegd onder invloed van sociale druk.

Top 5 meest gestolen goederen in alfabetische volgorde:

Grootwarenhuis

Kledingwinkel

Supermarkt

Accessoires

Accessoires

Alcohol

Elektronica

Jeans

Babyvoeding

Jeans

Juwelen

Cosmetica

Schoenen

Lingerie

Gourmetkaas

Speelgoed

Schoenen

Vlees en vis

Consumenten verlagen zich sneller tot stelen tijdens de dure feestperiode. Ze willen hun kinderen toch net dat duurdere speeltje kunnen geven onder de kerstboom, hun geliefde dat ene mooie cadeau geven of hun familie imponeren tijdens de feestmaaltijd.”
Dominique Reumers van Checkpoint Systems

Marges liggen lager in oktober, november en december

De Belgische retailers verwachten tijdens de komende drie maanden 60% meer omzet te draaien dan gedurende de rest van het jaar. De studie van Checkpoint Systems geeft echter aan dat marges onder druk staan. In de maanden oktober, november en december liggen ze lager dan in de andere negen maanden.  

“Onze berekeningen geven aan dat het verlies door winkelcriminaliteit 15% hoger ligt dan de andere maanden. Als retailers erin slagen de winkeldiefstallen de komende maanden terug te dringen, dan verhogen ze hun marge dus aanzienlijk. Beveiligingstechnieken helpen om in de hectiek van de feestdagen toch extra alert te zijn om winkeldieven bij de kraag te vatten.
Dominique Reumers van Checkpoint Systems

Over de studie
De Retail Holiday Season Global Forecast 2016 is een wetenschappelijke studie uitgevoerd door Professor Ernie Deyle, een autoriteit op het gebied van winkelcriminaliteit. Hij berekende het omzetverlies op basis van publiek toegankelijke financiële data uit 2015 en liet daar de resultaten op los van de Wereldwijde Diefstalbarometer 2015. Op die manier berekende hij de verliezen voor de retailsector tijdens de feestdagen 2016. Hij deed dit voor de Verenigde Staten, België, Duitsland, Frankrijk, Het Verenigd Koninkrijk, Italië, Nederland, Portugal, Spanje, Australië, China, Hong Kong en Japan.

Over Checkpoint Systems, Inc.
Checkpoint Systems is een wereldwijde leider op het gebied van oplossingen die de detailhandel helpen de beschikbaarheid en beveiliging van hun producten te vergroten. Retailers zijn dankzij de oplossingen van Checkpoint Systems in staat om een nauwkeurige real-time inventaris bij te houden, de beschikbaarheid op het schap te verbeteren, out-of-stock situaties en derving te verminderen en onder controle te houden. Hierdoor verbetert de retailer de beschikbaarheid van koopwaar en de winkelervaring van klanten. De oplossingen van Checkpoint zijn gebouwd op meer dan 45 jaar ervaring in RF-technologie, een innovatief dervingsbeheeraanbod, marktleidende RFID-applicaties en een uitgebreid portfolio van labeloplossingen die bijdragen tot de branding, beveiliging en opvolging van de koopwaar van de bron tot aan het schap. De klanten van Checkpoint genieten van een stijgende omzet en winst doordat ze zich ervan verzekeren dat hun producten beschikbaar zijn op de juiste plaats en het juiste tijdstip wanneer klanten klaar zijn om te kopen.
Checkpoint Systems is een divisie van CCL Industries.
Voor meer informatie: www.checkpointsystems.com
Twitter: @CheckpointSys

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be