Ericsson Mobility rapport: IoT-apparaten groeien met 400 procent volgende 5 jaar

Aantal IoT-apparaten gaat mobiele telefoons voorbij in 2018

  • Naar verwachting maken 16 miljard apparaten eind 2021 deel uit van het Internet der Dingen;

  • Smartphone-abonnementen overstijgen die van gewone telefoons in Q3 2016;

  • Het mobiele dataverbruik van video op smartphones door tieners groeide in slechts 15 maanden met 127 procent.

Brussel - Ericsson (NASDAQ: ERIC) presenteert vandaag zijn jaarlijkse Mobility rapport. In het rapport staat onder meer dat IoT-apparaten het aantal mobiele telefoons in 2018 ingehaald zal hebben.  

Het aantal IoT-apparaten zal tussen 2015 en 2021 naar verwachting jaarlijks met 23 procent groeien. Sterkste groeier zal het mobiel IoT zijn: van de 28 miljard apparaten die in 2021 ‘connected’ zijn, zal bijna 16 miljard een IoT-apparaat betreffen.

West-Europa aan kop

West-Europa ledit de dans in het toevoegen van IoT-verbindingen. Het aantal apparaten in de regio groeit naar verwachting met 400 procent tegen 2021. Deze groei komt onder meer voort uit regelgevingen, bijvoorbeeld voor slimme energiemeters en een groeiende vraag naar connected-auto’s waaronder de EU e-call richtlijn die in 2018 wordt ingevoerd.  

"Het IoT versnelt naarmate kosten van apparaten dalen en innovatieve applicaties beschikbaar zijn. Vanaf 2020 biedt de commerciële uitrol van 5G-netwerken extra mogelijkheden, die essentieel zijn voor IoT. Denk daarbij aan network slicing en de mogelijkheid aanzienlijk meer apparaten te verbinden dan op dit moment mogelijk is."

Saskia Van Uffelen, CEO Ericsson Belux

Abonnementen

Het aantal smartphone-abonnees blijft verder toenemen en zal het aantal abonnees van gewone telefoons naar verwachting in Q3 van dit jaar overstijgen. Het aantal smartphone-abonnementen zal in 2021 bijna verdubbelen van 3,4 miljard tot 6,3 miljard. Op dit moment zijn er wereldwijd 5 miljard mobiele abonnees (unieke gebruikers).

Daarnaast gaat het rapport in op de enorme verschuiving in het kijkgedrag van tieners: het mobiele dataverbruik van video op smartphones is in slechts 15 maanden (2014-2015) met 127 procent gegroeid. De afgelopen vier jaar (2011-2015) is de tijd die jongeren besteden aan het kijken van tv of video op een tv-scherm met 50 procent afgenomen. Het bekijken van tv of video op smartphones is daarentegen met 85 procent gestegen. Dit, en het feit dat de komende generatie mobiele gebruikers de meeste data verbruiken door hun video streaming via de smartphone (wifi en mobiel), maakt tieners de belangrijkste doelgroep voor mobiele operatoren.

In 2016 wordt er met de ondersteuning van downlink piekdatasnelheden van 1Gbps door commerciële LTE-netwerken een belangrijke mijlpaal gepasseerd. Apparaten die 1 Gbps ondersteunen, komen naar verwachting in de tweede helft van 2016 op de markt. In eerste instantie zijn deze apparaten in markten als Japan, de Verenigde Staten, Zuid-Korea en China beschikbaar. Andere regio’s zullen snel volgen. Mobiele gebruikers profiteren dankzij deze nieuwe technologie van zeer snelle content. Donwloadsnelheden liggen twee derde hoger, in vergelijking met de snelste technologie die vandaag beschikbaar is.

Andere vaststellingen uit het rapport:

Wereldwijde groei: Het aantal mobiele breedbandabonnementen zal in het Midden-Oosten en Afrika tussen 2015 en 2021 verviervoudigden. Het mobiele dataverkeer in India zal vijftien keer hoger liggen in 2021. Hoewel de Amerikaanse markt als meest volwassen wordt beschouwd, zal het mobiele verkeer in Amerika alleen al in 2016 met nog 50 procent groeien.   

Groei dataverkeer gaat onverminderd door: Het wereldwijde mobiele dataverkeer nam tussen Q1 2015 en Q1 2016 met 60 procent toe, als gevolg van een groeiend aantal smartphone-abonnementen en een toename in dataverbruik per gebruiker. Eind 2021 zal ongeveer 90 procent van het mobiele dataverkeer gegenereerd worden door smartphones.  

LTE-abonnementen groeiden sterk in Q1 2016: In het eerste kwartaal van dit jaar werden 150 miljoen nieuwe LTE-abonnementen afgesloten, vanwege een behoefte aan een betere gebruikerservaring of sneller netwerk. Daarmee staat de teller van het aantal LTE-abonnementen wereldwijd op 1,2 miljard. LTE-piekdatasnelheden van 1Gbps zijn naar verwachting in 2016 commercieel beschikbaar.

Extra spectrum afstemming nodig tussen landen die eerder starten met implementatie 5G: Omdat er naar verwachting eerder met de uitrol van 5G gestart wordt dan aanvankelijk gedacht, is er afstemming tussen landen nodig die van plan zijn 5G eerder uit te rollen over het spectrum  Dit is een aanvulling op het huidige proces voor WRC-19 dat zich richt op het spectrum voor commerciële 5G-implementaties na 2020.


Tool voor het aanpassen van data
Als onderdeel van het Ericsson Mobility rapport, heeft Ericsson de Traffic Exploration Tool gemaakt om grafieken en tabellen op maat te creëren. De informatie kan worden gefilterd per regio, inschrijving, technologie, verkeer, en type apparaat.

 

Over Ericsson

Ericsson is ‘s werelds grootste leverancier van communicatietechnologie en -diensten. De lange-termijn relaties met alle grote telecom operators ter wereld stelt mensen, bedrijven en samenlevingen in staat het potentieel te ontwikkelen en een duurzamere toekomst te creëren. Ericsson’s diensten, software en infrastructuur - vooral in mobiliteit, breedband en de cloud – stellen de telecom industrie en andere sectoren in staat beter zaken te doen, de efficiëntie te verhogen, de gebruikerservaring te verbeteren en nieuwe kansen te benutten.

Het bedrijf is met meer dan 115.000 medewerkers actief in meer dan 180 landen. Vandaag de dag gaat meer dan 40 procent van het wereldwijde mobiele verkeer over Ericsson netwerken en ondersteunt Ericsson netwerken die meer dan 2,5 miljard abonnees bedienen. Ericsson’s investeringen in research & development zorgen ervoor dat hun oplossingen en klanten voorop blijven lopen.

De netto verkoop in 2014 bedroeg SEK 228 miljard (EUR 33,1 miljard). Ericsson is opgericht in 1876, heeft zijn hoofdkantoor in Stockholm en is genoteerd aan de NASDAQ OMX, Stockholm en de NASDAQ New York.

 

Saskia Van Uffelen

CEO Ericsson Belux, Ericsson

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be