Ericsson Mobility Report: 150 miljoen 5G-abonnementen in 2021

  • Opmars naar 5G biedt mogelijkheden voor nieuwe industrieën en sectoren

  • Aanzienlijke stijging van mobiel videoverbruik zorgt voor ongeveer zes keer meer dataverkeer per smartphone in Noord-Amerika en Europa in 2021

  • China wordt grootste 4G-markt in de wereld met bijna 35 procent van alle 4G-abonnementen

  • Eén miljard mobiele abonnementen in Afrika tegen het einde van 2015

  • In 2030 kan ICT zorgen voor een vermindering van de uitstoot van broeikasgassen die gelijk is aan de huidige ecologische voetafdruk van de Verenigde Staten en Europa samen

Brussel, 17 november 2015 - Ericsson (NASDAQ: ERIC) presenteert het Ericsson Mobility Report. Dit rapport geeft inzicht in de toekomst van 5G-netwerken en verwacht dat er 150 miljoen 5G-abonnementen zullen zijn in 2021. Naar verwachting gaan Zuid-Korea, Japan, China en de Verenigde Staten een leidende rol spelen bij de integratie van de eerste en snelste 5G-abonnementen. 5G maakt het mogelijk om nieuwe toestellen en systemen te gebruiken in het tijdperk van The Internet of Things (IoT). Hierdoor ontstaan er heel wat nieuwe mogelijkheden voor ondernemingen en voor de consument.

Video blijft groeien

Verder laat het rapport een significante toename in mobiele videoconsumptie zien. In Noord-Amerika en Europa gaat het gebruik van video al zes keer hoger uitvallen over de periode van 2015 tot 2021. Het dataverkeer in Noord-Amerika gaat per gebruikte smartphone groeien van 3,8 naar 22GB per maand in 2021. In West-Europa verwacht Ericsson een sterke groei van 2 naar 18GB per maand.

Het dataverkeer blijft stijgen, zo worden er wereldwijd twintig nieuwe mobiele breedbandabonnementen per seconde afgesloten. Er zijn nu al evenveel mobiele abonnementen als mensen op aarde. In 2016 bereiken we de grens van vier miljard smartphone-abonnementen.

 

5G gaat over meer dan alleen snellere mobiele diensten. Het maakt nieuwe diensten en systemen met betrekking tot The Internet of Things mogelijk. Zo heeft Ericsson een prototype ‘testbed’ gebouwd om 5G-netwerkfuncties en data-analyses toe te passen op het openbaar vervoer, waardoor die brandstof kunnen besparen, files vermijden en een lagere impact hebben op het milieu. 5G wordt echt belangrijk voor de maatschappij zodra de mogelijkheden worden omgezet van theorie naar praktijk.  Deze toepassingen zullen dan ook impact hebben op het grote publiek.

Saskia Van Uffelen, CEO Ericsson Belux

Andere belangrijke punten uit het nieuwste Ericsson Mobility Report zijn:

  • Video domineert dataverkeer: Het wereldwijde mobiele dataverkeer zal naar verwachting vertienvoudigen in de periode van 2015 tot 2021. Video is naar verwachting goed voor zeventig procent van het totale mobiele verkeer in 2021. Op veel netwerken is YouTube goed voor zeventig procent van al het videoverkeer, terwijl het aandeel van Netflix kan oplopen tot twintig procent in de markten waar dit beschikbaar is.

  • China haalt de Verenigde Staten in als 's werelds grootste LTE-markt: tegen het einde van 2015 heeft China 350 miljoen LTE-abonnementen. LTE staat voor Long Term Evolution of beter gezegd, 4G, de vierde generatie mobiele netwerken. China zorgt voor bijna 35 procent van alle LTE-abonnementen wereldwijd. Het Aziatische land heeft naar verwachting 1,2 miljard LTE-abonnementen in 2021.

  • Afrika wordt een steeds meer een ‘connected’ continent: in 2010 waren er 500 miljoen mobiele abonnementen in Afrika. Tegen het einde van 2015 is dit aantal verdubbeld tot één miljard. De mobiele abonnementen zorgen voor heel wat voordelen, ook op financieel vlak. 70 procent van de mensen die geen bankrekening hebben, krijgen daar via de mobiele diensten nu wel toegang toe.

  • ICT ondersteunt de ‘low-carbon’-economie: ICT maakt het mogelijk het energieverbruik en de uitstoot van broeikasgassen in alle industriële sectoren te verminderen. De totale reductie op de uitstoot kan oplopen tot tien gigaton CO2, wat neerkomt op ongeveer vijftien procent van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen in 2030 - meer dan de huidige ecologische voetafdruk van de Verenigde Staten en Europa samen.

Nieuw in het rapport is de Mobile Business Trends-appendix. De appendix schetst acht trends die laten zien hoe mobiele operators succesvol gebruik maken van verschillende manieren om geld te verdienen aan de explosieve groei van het dataverbruik en de toenemende vraag naar mobiele diensten.

Ericsson heeft de Traffic Exploration Tool ontwikkeld voor het creëren van op maat gemaakte grafieken en tabellen met behulp van gegevens uit het rapport. De informatie kan worden gefilterd per regio, abonnement, technologie, verkeer en het type apparaat.

 

Over Ericsson

Ericsson is ‘s werelds grootste leverancier van communicatietechnologie en -diensten. De lange-termijn relaties met alle grote telecom operators ter wereld stelt mensen, bedrijven en samenlevingen in staat het potentieel te ontwikkelen en een duurzamere toekomst te creëren. Ericsson’s diensten, software en infrastructuur - vooral in mobiliteit, breedband en de cloud – stellen de telecom industrie en andere sectoren in staat beter zaken te doen, de efficiëntie te verhogen, de gebruikerservaring te verbeteren en nieuwe kansen te benutten.

Het bedrijf is met meer dan 115.000 medewerkers actief in meer dan 180 landen. Vandaag de dag gaat meer dan 40 procent van het wereldwijde mobiele verkeer over Ericsson netwerken en ondersteunt Ericsson netwerken die meer dan 2,5 miljard abonnees bedienen. Ericsson’s investeringen in research & development zorgen ervoor dat hun oplossingen en klanten voorop blijven lopen.

De netto verkoop in 2014 bedroeg SEK 228 miljard (EUR 33,1 miljard). Ericsson is opgericht in 1876, heeft zijn hoofdkantoor in Stockholm en is genoteerd aan de NASDAQ OMX, Stockholm en de NASDAQ New York.

 

Saskia Van Uffelen

CEO Ericsson Belux, Ericsson

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be