Europese retailers investeren in voorzorgsmaatregelen om gezondheid van werknemers en klanten te beschermen bij heropleving van COVID-19

Twee Brusselse Carrefour Markets voorloper in België met sensoren van Checkpoint Systems om aantal consumenten en personeel in winkels automatisch te meten

Retailers in heel Europa investeren in innovatieve oplossingen om de gezondheid en het welzijn van personeel en klanten te beschermen. Het gaat dan onder andere om technologie die toezicht houdt op de bezetting van winkels waardoor klanten makkelijker 1,5 meter afstand kunnen houden. Dat stelt Checkpoint Systems, wereldwijde marktleider in oplossingen voor de retailindustrie, vast. In België zijn Carrefour Market Marlow en Carrefour Market Bascule voorlopers. Checkpoint installeerden recent sensoren in deze winkels om de bezettingsgraad automatisch te meten.

Nu het aantal besmettingen met COVID-19 in heel Europa in rap tempo toeneemt, treffen retailers de nodige voorzorgen om alle coronamaatregelen in hun winkels tijdens de tweede golf te respecteren. Retailers als hypermarkt E. Leclerc Wattrelos, warenhuisketen Fnac in Spanje, de Duitse supermarktketen EDEKA en de internationale meubelketen in Zwitserland omarmen technologie om dat automatisch te doen. Zij kregen de voorbije maanden navolging van Belgische, Nederlandse en Scandinavische retailers nu blijkt dat corona ons winkelgedrag voorgoed heeft veranderd.

Dominique Reumers, Key Accountmanager Benelux, zei:

"De detailhandel is vastbesloten om samen te werken aan een gemeenschappelijk doel: het welzijn en de gezondheid van alle klanten en medewerkers beschermen. En dat begint al aan de deur. Om social distancing in de winkel te kunnen respecteren, moet je controle hebben op het aantal mensen dat je tegelijk binnenlaat. Ook klanten willen een duidelijk zicht op de situatie hebben. Daarom hebben consumenten in heel Europa nieuwe technologieën in winkels met open armen verwelkomd. Het stelt hen in staat om met meer gemoedsrust en veiligheid te winkelen. Op deze manier worden mensenmassa's die zouden kunnen leiden tot een verdere verspreiding van het virus voorkomen. Checkpoint heeft de juiste technologie in huis om die missie te ondersteunen, en het is de perfecte keuze om retailers te helpen risico's te verminderen in overeenstemming met nieuwe richtlijnen om een veilige omgeving voor iedereen te garanderen."

Beheer bezettingsniveau van winkels in realtime

Geconfronteerd met een toename van het aantal besmettingen en een verstrenging van maatregelen, hebben grote winkelcentra, verkooppunten, supermarkten en modewinkels ervoor gekozen om gebruik te maken van hulpmiddelen zoals SmartOccupancy van Checkpoint. Deze innovatieve technologie stelt ondernemers in staat om de bezettingsgraad automatisch en in realtime te controleren. Het doel is om social distancing te verzekeren en het risico van mogelijke besmetting in winkels te minimaliseren door ondernemers te helpen bij het naleven van de nieuwe bezettingslimieten.

Het systeem telt automatisch en nauwkeurig de in- en uitgaande bewegingen van alle mensen die de winkel binnenkomen en verlaten. Dit betekent dat als een winkel de capaciteit nadert of heeft overschreden, het systeem een waarschuwing stuurt via een tablet of ander scherm dat een kleursysteem gebruikt om de bezettingsgraad van de vestiging te bepalen. Bovendien wordt er een extra waarschuwing naar de medewerkers gestuurd wanneer het maximum bijna bereikt is, zodat zij gepast kunnen reageren.

Fnac krijgt navolging van Carrefour Markets Marlow en Bascule in België 

Fnac Spanje was een van de eerste retailers die de technologie van Checkpoint Systems installeerde. Europa’s toonaangevende retailmerk voor technische en culturele producten werd al gauw gevolgd door de Spaanse supermarktketen Consum. Dat was de eerste foodretailketen die aanzienlijk in de technologie investeerde en deze in 454 winkels implementeerde. De installatie werd in juni afgerond. Klanten krijgen sindsdien visuele informatie over of ze de supermarkt kunnen betreden dankzij een automatisch stoplichtscherm bij de ingang. Groen betekent dat ze naar binnen kunnen en rood dat ze moeten wachten. Carrefour Markets Marlow en Bascule traden onlangs in de voetsporen van andere Europese retailers. In België installeerden de twee Brusselse supermarkten SmartOccupancy van Checkpoint vanwege het realtime overzicht en de visuele capaciteitsweergave. Klanten vinden het volgens de eigenaar erg leuk en nuttig dat ze kunnen zien hoe de situatie in de winkel is. De installatie heeft ernaar verluidt toe geleid dat sommige klanten hun boodschappen niet hoeven uit te stellen totdat er minder mensen in de winkel zijn.

Naast COVID-19, ook nuttig voor marketingacties

Maar de technologie van Checkpoint Systems is niet alleen nuttig in de strijd tegen COVID-19. Het maakt het ook mogelijk voor winkels om marketingcampagnes beter te plannen, personeelsbezetting te managen en de conversieratio's van klanten te bepalen. Een schoolvoorbeeld is de historische boekwinkel OnaLlibres, gespecialiseerd in boeken in de Catalaanse taal en boeken die niet meer worden uitgegeven. Zij gebruiken de nauwkeurige rapporten om te analyseren hoeveel mensen de winkel binnenkomen. Zo kan de winkel nu bijvoorbeeld het aantal klanten op een bepaald tijdstip van de dag controleren, evenals de invloed van het weer in de stad op een specifiek moment om dan gerichte marketingacties te houden.

 

 

Over de bekroonde technologie

Erkend voor zijn vermogen om bij te dragen aan het herstel van de toeristenindustrie, werd de SmartOccupancy-oplossing van Checkpoint gekozen als finalist van meer dan 1.000 bedrijven uit meer dan 100 landen in de ‘Healing Solutions for Tourism’ Challenge van de Wereldtoerismeorganisatie (UNWTO). De oplossing werd gekozen vanwege zijn innovatie en ambitie om de impact van COVID-19 te verzachten.

Over Checkpoint Systems, Inc.

Als onderdeel van CCL Industries is Checkpoint Systems de enige leverancier van verticaal geïntegreerde RF/RFID-oplossingen voor de retail. Terwijl de vraag van de consument door de technologie buitengewoon snel toeneemt, levert Checkpoint intelligente oplossingen, waardoor de retailomgeving altijd en overal helder en efficiënt is. Door een uniek aanbod van software, hardware, labels, tags en aangesloten cloud-gebaseerde oplossingen optimaliseert Checkpoint retailactiviteiten* en efficiency dankzij intuïtieve realtimegegevens in heel de distributieketen en in de winkels. Dit leidt tot een hogere winstgevendheid en een waardevollere klantervaring. De intelligente retailoplossingen van Checkpoint zijn het resultaat van 50 jaar expertise op het gebied van radiofrequentietechnologie, innovatieve diefstal- en dervingpreventie-oplossingen, toonaangevende software, RFID-hardware en uitgebreide labelmogelijkheden om artikelen van bron tot schap te identificeren, te beveiligen en te traceren. Meer info op www.checkpointsystems.com. Twitter: @CheckpointSys

Over CCL Industries

CCL Industries Inc. (“CCL”), een wereldleider in speciale labels en verpakkingsoplossingen voor wereldwijde ondernemingen, kleine bedrijven en consumenten, telt ongeveer 19.000 mensen, met 150 productiefaciliteiten in 25 landen op zes continenten. De hoofdkantoren zijn gevestigd in Toronto, Canada en Framingham, Massachusetts. Ga voor meer informatie naar www.cclind.com.

 

 

 

Dominique Reumers

Key Account Manager, Checkpoint Systems

Sander Vanlouwe

PR Consultant, Bepublic

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be