Europese studie Intrum: enkel Hongaarse ouders adviseren kinderen vaker richting ‘winstgevendere’ studie of job door stijgende inflatie

Bijna zes op de tien Belgische ouders adviseert vandaag zijn kinderen als gevolg van de stijgende inflatie om voor een goed betaalde baan , en dus bijhorende studierichting, te kiezen en niet langer hun dromen te volgen als dat een slecht betalende job betekent. Daarmee moet ons land enkel Hongarije laten voorgaan, zo blijkt uit een Europees onderzoek in 24 landen van financieel dienstverlener Intrum. “De impact van de inflatie is overal voelbaar en beheerst het leven van vele gezinnen”, zegt Guy Colpaert, Managing Director van Intrum Benelux.

Bijna acht op de tien (77 procent ) Belgen geven aan dat de inflatie een negatieve invloed heeft gehad op hun huishoudfinanciën. 59 procent geeft aan dat zijn algemeen financieel welzijn vandaag slechter af is dan een jaar geleden, zo blijkt uit het European Consumer Payment Report 2022 van financieel dienstverlener Intrum dat werd afgenomen bij 24.000 Europeanen. De impact van de inflatie laat zich ook voelen wanneer ouders met hun kinderen jonger dan 18 jaar hun toekomstige studie of job bespreken.

Geld belangrijker dan geluk volgens ouders
Maar liefst 57 procent van de Belgische ouders raadt hun kinderen aan om te kiezen voor een goedbetaalde baan, en niet om hun dromen te volgen als daar een slecht betaalde job aan vasthangt. Daarmee haalt België samen met Spanje zilver in de Europese rangschikking van landen waar ouders hun kinderen adviseren richting een ‘winstgevende’ studie of job. De Scandinavische landen Denemarken en Noorwegen bengelen helemaal onderaan met slechts 32 en 34 procent.

1

Hongarije

64%

2

België en Spanje

57%

3

Litouwen

56%

4

Italië en Portugal

55%

5

Frankrijk, Oostenrijk en Polen

54%

6

Ierland

53%

7

Duitsland, Roemenië en Slovakije

52%

8

Nederland

49%

9

Griekenland en Tsjechië

48%

10

Verenigd Koninkrijk

47%

Dat de Belgische ouders ontzettend bezig zijn met de financiële toekomst en kennis van hun kroost blijkt ook uit het feit dat bijna twee derde aangeeft zijn kinderen meer te helpen om financiële begrippen en de basisprincipes van ‘goed geldbeheer’ te begrijpen. Evenveel ouders geven aan dat ze vandaag meer geneigd zijn om geld opzij te zetten voor hun kinderen en dat ze hen waarschuwen om zeker geen schulden aan te gaan.

Beter beheren en begrijpen, maar ook meer overleg
Zelf het goede voorbeeld geven aan de kroost lijkt ook te zijn doorgedrongen bij de Belg. Zes op de tien geven aan dat ze nu maandelijkse uitgaven beter in de gaten houden en zich bewuster bezig houden met wat ze als noodzakelijk beschouwen en wat ze kunnen schrappen om te besparen, zoals bepaalde digitale abonnementen of een meeneemkoffie.

Drie manieren om het financieel welzijn te beschermen, zitten de afgelopen 12 maanden fors in de lift. Zo stelt de helft van de Belgen zich bepaalde targets om de rekeningen en het spaargeld beter te beheren. Meer dan vier op de tien geeft ook aan nauwgezetter alle kleine lettertjes uit te pluizen die gepaard gaan met financiële transacties, zoals leningen of verzekeringspolissen. Daarnaast bespreekt nu ook een op de drie geldzaken met familie en vrienden, waar dat een jaar voordien slechts iets meer dan een op de vijf Belgen dat deed. ​

Om de inflatieschok op te vangen schrappen de gezinnen ook fors in hun uitgaven. De helft geeft aan minder te zullen spenderen aan horecabezoeken en andere sociale activiteiten. Een even grote groep laat de bekende supermarkten links liggen en kiest voortaan voor discounters. Een kwart gaat minder of geen geld geven aan goede doelen en een op de vijf schrapt abonnementen op apps en streamingdiensten.

“Uit ons onderzoek komt duidelijk naar voren dat de inflatie elk aspect van ons gezinsleven raakt. Mensen heroverwegen hun abonnement op Netflix of Disney+ als er te weinig naar gekeken wordt, er wordt op weg naar het werk al minder snel een Starbucks-koffie gekocht en we zijn veel meer geïnteresseerd in de kleine lettertjes bij elk contract dat we afsluiten en de mogelijke impact op onze portemonnee. Ook het feit dat we meer met familie en vrienden over onze geldzaken praten, toont hoe hard we er allen vandaag mee bezig zijn. Dat blijkt zeker ook uit de vaststelling dat ouders meer geneigd zijn om het geluk van hun kinderen van ondergeschikt belang te vinden en hen richting een ‘winstgevendere’ studiekeuze stuwen door de stijgende inflatie.” ​
Guy Colpaert, Managing Director van Intrum Benelux

Guy Colpaert

Managing Director Intrum Benelux

Ken Standaert

Ken Standaert

Team Lead/Senior PR Consultant Bepublic Group

 

 

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be