Europese websites scoren slecht op toegankelijkheid voor mensen met beperking aan vooravond European Accessibility Act
Belgische bedrijven riskeren voortaan boetes tot € 150.000
Eén week voor de deadline van de European Accessibility Act (EAA) zijn de Europese websites nog steeds onvoldoende toegankelijk voor mensen met een beperking. Van de 266.000 geteste homepagina’s in 18 Europese landen vertoonde 93% (92,97%) duidelijke toegankelijkheidsproblemen. Dit is slechts een minimale verbetering (-0,84%) vergeleken met vorig jaar. Dat blijkt uit de tweede editie van de Digital Trust Index, een jaarlijkse grootschalige studie uitgevoerd door het digitale adviesbureau Craftzing. De European Accessibility Act gaat in op 28 juni 2025 en legt eisen op aan de digitale toegankelijkheid van essentiële producten en diensten. Belgische bedrijven vanaf 10 medewerkers en meer dan € 2 miljoen omzet riskeren hierdoor voortaan boetes tot € 150.000 per inbreuk.
“Digitale diensten vormen de ruggengraat van onze samenleving, van hoe we shoppen en bankieren tot hoe we communiceren en leren. Ontoegankelijke websites sluiten 1 op de 4 Europeanen daarvan uit. Mensen met een visuele beperking, zoals slechtzienden, hebben moeite met het lezen van tekst. Kleurenblinden ondervinden dan weer moeilijkheden met het correct interpreteren van bijvoorbeeld grafieken of iconen. Mensen met een beperking aan hun handen kunnen moeilijk navigeren op een website en mensen met een cognitieve beperking hebben moeite om complexe structuren te begrijpen. Het is belangrijk dat bedrijven en overheden zich hiervan bewust zijn. De digitale samenleving hoort voor iedereen te werken.” - Roeland Tegenbos, CEO van Craftzing
De Belgische resultaten: gemiddeld in Europa maar lichte verbetering
Alle geteste landen, ook België, scoren ondermaats. België bevindt zich, net als vorig jaar, in de middenmoot van de Europese ranglijst. Van de 7.612 gescande Belgische websites, had 92,49% toegankelijkheidsproblemen. Dit is een fractie beter dan het Europese gemiddelde. Een lichtpuntje is de verbetering ten opzichte van 2024: België toonde de op twee na beste vooruitgang van alle geteste landen met een daling van 1,75% van het aantal websites met problemen. Hierdoor stijgt België twee plaatsen in de ranglijst, van de zevende naar de vijfde positie. België staat net voor Nederland. De Scandinavische landen, Noorwegen, Finland en Zweden, scoren het best in Europa.
Publieke sector doet het het best
Het onderzoek omvatte dit jaar een analyse per economische sector. Over het algemeen is er weinig variatie tussen de meeste sectoren. Behalve de publieke sector: die scoort aanzienlijk beter in bijna alle landen, ongeveer 10% beter dan het gemiddelde. In België scoort de publieke sector het best, met ‘maar’ 79,51% van de websites die kampt met toegankelijkheidsproblemen. Dat is ongeveer 13% beter dan het Belgische gemiddelde. Bij onze noorderburen scoort de publieke sector nog beter: 63,8% van de Nederlandse websites uit de categorie publieke sector voldoet niet aan de hedendaagse toegankelijkheidseisen. De retail sector (detailhandel) is consistent de laagst scorende categorie over heel Europa. In België waren de drie slechtst presterende sectoren mobiliteit & logistiek, retail en technologie.
“Het verschil tussen sectoren is opvallend en toont aan dat duidelijke regelgeving, zoals bij de publieke sector, echt een verschil maakt. Ik ben benieuwd hoe bedrijven hier nu mee aan de slag gaan. Toegankelijkheid is geen nice to have meer: een ontoegankelijke website betekent verloren klanten, verloren omzet en een deuk in je reputatie. Door inclusie van in het begin mee te nemen, laten bedrijven niet alleen zien dat ze maatschappelijk verantwoord ondernemen, ze ontsluiten ook een bredere markt en bouwen aan duurzaam vertrouwen.” – Femke De Roo, Inclusie Lead bij Craftzing
Steeds meer AI chatbots, maar ook deze voldoen niet
Als aanvulling op de automatische test zijn ook de chatbots van 15 populaire Belgische websites onderzocht. Ondanks hun groeiende populariteit en ogenschijnlijk eenvoudige vorm, zijn de meeste AI-ondersteunde chatbots ontoegankelijk voor mensen met een visuele of motorische beperking. Slechts 2 van de 15 geteste chatbots voldeden aan de vier controlepunten (gebruik met toetsenbord, schermlezer, inzoomen, kleurcontrast). Problemen werden het meest frequent vastgesteld bij gebruik met een schermlezer (twaalf chatbots) en toetsenbordnavigatie (zes chatbots).
Meest voorkomende toegankelijkheidsproblemen
De meest frequent aangetroffen problemen vormen ook aanzienlijke obstakels voor veel gebruikers: laag kleurcontrast, moeilijk te onderscheiden links, ontbrekende tekstbeschrijvingen voor afbeeldingen (alt-tekst), gebrekkige of ontbrekende labels voor links en knoppen, en onjuiste taalinstellingen. Hoewel deze problemen aanzienlijke barrières opwerpen, zijn ze relatief eenvoudig te verhelpen met de juiste expertise. Ten opzichte van vorig jaar is de aard van de meest voorkomende obstakels niet gewijzigd.
Tijd voor actie
De resultaten van de Digital Trust Index 2025 onderstrepen dat Europa –inclusief België– nog aanzienlijke stappen moet zetten om digitale diensten toegankelijk te maken voor iedereen. Met de deadline van de European Accessibility Act in zicht, is het cruciaal dat bedrijven dringend actie ondernemen om aan de vereisten te voldoen en mogelijke boetes te vermijden.
"De B2C-organisaties in België zijn verre van klaar als de European Accessibility Act volgende week van kracht gaat. De boetes in de sector van e-commerce en consumer banking kunnen oplopen tot € 150.000 per inbreuk. Dat is niet min. Voor andere sectoren is het nog onduidelijk hoe groot de sancties zullen zijn. Vanuit Craftzing pleiten we voor een strenge opvolging. Aangezien in ons land verschillende overheden en bestuursorganen verantwoordelijk zijn, mag deze versnippering allerminst een rem zetten op de strikte naleving van deze richtlijn. Daarom hopen we op een duidelijk signaal vanuit de politieke wereld, zoals bijvoorbeeld van de federale minister van Gelijke Kansen. Enkel zo worden bedrijven verplicht om het juiste te doen: een gedigitaliseerde samenleving creëren waaraan iedereen kan deelnemen. ” - Roeland Tegenbos, CEO van Craftzing
Toegankelijkheid is niet het sluitstuk, maar een essentieel onderdeel van een digitaal platform, vanaf het begin van het ontwikkelproces. Het omarmen van de European Accessibility Act (EAA) biedt niet alleen de mogelijkheid om de gebruikerservaring te verbeteren en een groter publiek te bereiken, inclusief de 100 miljoen Europeanen met een beperking, maar ook om het digitale vertrouwen in het algemeen te vergroten.
Bekijk alle resultaten van het onderzoek op www.digitaltrustindex.eu
Over de Digital Trust Index
De Digital Trust Index is een jaarlijks onderzoek uitgevoerd door het digitale adviesbureau Craftzing om de betrouwbaarheid van digitale platformen te meten. Voor de 2025 editie maakte Craftzing gebruik van geautomatiseerde tests die werden uitgevoerd op een representatieve steekproef van 266.000 Europese domeinnamen, uit de Tranco-lijst van top websites. Met verschillende testtools bouwde Craftzing een onderzoekstoepassing die 266.000 homepages van EU-websites heeft getest op de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) versie 2.1, niveau A en AA.
In totaal werden 18 Europese landen geanalyseerd. Craftzing analyseerde geen landen die minder dan 4.000 websites in hun steekproef hadden om te testen. Dit zou immers een groot verschil met andere landen geven, wat de vergelijking tussen andere EU-landen zou bemoeilijken. Daarom zijn niet alle Europese landen in de steekproef opgenomen. In België werden op deze manier 7.612 websites geanalyseerd.

Roeland Tegenbos
Steven Van de Perre