Facebook lanceert eerste Belgische Kmo Forum

Voor de eerste keer kwamen tien kmo's samen in de kantoren van Facebook in Brussel voor een nieuw initiatief van Facebook: het Kmo Forum. Facebook zal dit forum twee keer per jaar organiseren om nuttige bedrijfsgerelateerde feedback voor en van kmo's en Facebook uit te wisselen. Verschillende Belgische kleine en middelgrote ondernemingen woonden de bijeenkomst bij, waaronder Animaux Spéciaux, Brussels Ketjep en Lombardia.

Een tiental ondernemers van evenveel verschillende ondernemingen woonden Facebook's eerste Kmo Forum in België bij. Het doel van dit forum is inzichten en tips uitwisselen, een netwerk opbouwen en feedback te geven over bestaande en nieuwe Facebook producten vanuit een business perspectief.

Kmo's zijn belangrijk voor Facebook en ook omgekeerd, wetende dat 69 miljoen mensen over de hele wereld gelinkt zijn met een Belgische zaak via Facebook. Van de Belgische Facebook gebruikers is overigens 81% gelinkt met een Belgische zaak. Hetzelfde percentage Belgen is bovendien ook gelinkt met bedrijven in andere landen.

Facebook wil met het Kmo Forum de hand uitreiken naar kmo's om hun business platform te verbeteren en tegemoet te komen aan de noden van kmo's. Onder de algemene noemer van “SMB Council” lanceert Facebook ook in verschillende andere landen kmo forums. Op die manier wil het bedrijf tweejaarlijks samenkomen met kmo's per land om de voortgang van oplossingen en nieuwe uitdagingen voor de 70 miljoen bedrijven van over de hele wereld die Facebook gebruiken te bespreken opdat ze beter connectie kunnen maken met consumenten en nieuwe klanten vinden.

Mathieu Laporte, SMB Manager bij Facebook voor Frankrijk en Benelux getuigt:

“We zien dat Facebook en Instagram een belangrijk rol spelen in het aanbieden van oplossingen die ervoor zorgen dat ondernemers tegemoet kunnen komen aan de uitdagingen die ze onderweg tegenkomen. Het globale bereik van Facebook en Instagram, samen met de specifieke geotargeting tools, kan zeer waardevol zijn in een kmo context. Ik ben ervan overtuigd dat we door de dialoog tussen kmo's en Facebook kunnen bijdragen aan het versterken van de kmo-sector in België en de rest van de wereld.”

Animaux Spéciaux is als Leuvense kmo één van de bedrijven die deel uitmaakte van het Kmo Forum. Ondernemer Jeroen Lemaire:

“Als kmo was ik enorm verrast hoe je via Facebook en Instagram eigenlijk met een zeer klein budget een gigantisch bereik hebt. Zo kan je met €5 al enorm veel mensen bereiken. Voor een kleine kmo is dat natuurlijk zeer interessant. Momenteel gebruik ik Facebook en Instagram nog redelijk simplistisch. Ik hoop mijn kennis via het forum dan ook te kunnen uitbreiden. Zelf heb ik ook wel ideeën die Facebook en Instagram zouden moeten implementeren. Zo denk ik bijvoorbeeld dat het enorm interessant kan zijn om ads uit te sturen afhankelijk van het weer. Mensen kijken immers vaker op hun smartphone als het zeer slecht of juist zeer goed weer is.”

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be