Facebook legt impact coronacrisis op Belgische kmo’s bloot

Belgische kmo’s voorzichtig optimistisch over de toekomst

In samenwerking met OESO en de Wereldbank publiceert Facebook vandaag een eerste deel van een wereldwijd onderzoek* waarin 30.000 kmo’s uit meer dan 50 landen bevraagd werden tijdens de eerste golf van COVID-19. De cijfers geven een duidelijk zicht van de huidige impact van de coronacrisis op kmo’s. Ook Belgische kmo’s werden bevraagd. Zij zijn wel gematigder positief over de toekomst dan kmo’s uit andere landen.

  • 40% van de Belgische kmo's zijn voorzichtig optimistisch over de toekomst. Dat is significant lager dan in andere Europese landen zoals Denemarken en Tsjechië met respectievelijk 72% en 71%, maar hoger dan Frankrijk 35% en Portugal 39%;  

  • 19% van Belgische kmo’s sloot zijn deuren tussen januari en mei 2020. Veel minder dan kmo’s in Ierland (58%) en het Verendigd Koninkrijk (43%).

  • 14% van Belgische ondernemingen moest hun personeelsbestand inkrimpen als gevolg van de pandemie, terwijl het Europees gemiddelde op 22% lag

  • 68% van de Belgische ondernemers zag zijn verkoop de afgelopen maanden dalen, in vergelijking met de verkoop in dezelfde periode vorig jaar. 30% verwacht dat cash flow een uitdaging wordt de komende maanden.

  • Belgische kmo’s maken gebruik van digitale tools om hun omzet te herstellen of te behouden: 37% haalt ten minste 25% van zijn verkoop uit digitale activiteiten.

 

Het onderzoek, met als naam “Global State of Small Business Report”, maakt deel uit van een reeks rapporten die gepland waren voordat het coronavirus toesloeg, maar geven nu een verhelderend beeld over welke impact de pandemie heeft. Zo ondervond het onderzoek dat 19% van Belgische kmo’s zijn deuren sloot tijdens de coronacrisis. Daarmee hebben Belgische kmo’s meer geluk dan ondernemingen in de UK (43%) en Ierland (58%). In Nederland moesten veel minder kleine ondernemingen hun deuren sluiten (9%).

Het sluiten van de zaak heeft ook gevolgen voor het personeel. 14% van de Belgische kleine ondernemingen moest als gevolg van de eerste golf van de pandemie zijn personeelsbestand inkrimpen tussen januari en mei 2020. Belgische ondernemingen lijken op dat vlak minder hard getroffen dan kmo’s uit andere Europese landen (het Europees gemiddelde ligt op 22%). Medewerkers uit Italiaanse (31%) ondernemingen kregen de zwaarste klappen van alle Europese landen te verduren. 

Voorzichtig over de toekomst

68% van de Belgische ondernemers zag zijn verkoop de afgelopen maanden dalen, in vergelijking met de verkoop in dezelfde periode vorig jaar. Dat is redelijk in lijn met het Europese gemiddelde (61%). In Italië leed 76% van de kmo’s onder de verkoopcijfers. 30% van de Belgische kleine ondernemers vreest bovendien dat cash flow de komende maanden nog een uitdaging wordt. Dat zijn meer ondernemers dan in Denemarken (19%), maar minder dan in Ierland (54%).

Belgische kmo’s lijken weliswaar voorzichtiger in hun enthousiasme over de toekomst. 4 op de 10 Belgische ondernemers kijkt met een optimistische bril naar de toekomst. Dat is een pak lager dan heel wat andere Europese landen. Van alle Europese landen zijn vooral in Tsjechië (71%) en Denemarken (72%) de meeste ondernemers positief ingesteld, maar ook in Nederland zijn meer ondernemingen (60%) optimistischer dan in België. Franse (35%) en Portugese (39%) ondernemingen zijn nog iets meer dan België voorzichtig in hun enthousiasme.

Digitale shift

Veel kmo’s hebben door de crisis hun economisch model aangepast door over te schakelen naar een online omgeving. In 49 van de 54 landen in de steekproef gaf ten minste een derde van de kmo’s aan dat zij in de afgelopen 30 dagen minimaal 25% van hun verkoop via digitale kanalen hadden verdiend. België volgt die trend met 37% van zijn kmo’s. 

"Het is duidelijk dat het herstel van de economie niet van de ene op de andere dag zal plaatsvinden, ondanks de steunmaatregelen van de Belgische overheid. Vanuit Facebook hebben we de afgelopen maanden hard gewerkt aan het opzetten van een aantal initiatieven om kmo’s te ondersteunen, waaronder de lancering van Facebook Shops, het organiseren van gratis trainingen samen met Unizo, het openen van een online omgeving met advies en tips en het openstellen van onze donatietool voor ondernemers. Ondernemen is een combinatie van vastberadenheid, creativiteit en flexibiliteit en ik sta elke dag weer versteld van de ondernemersgeest van Belgische bedrijven.” 

Alexis Lebedoff, Country Manager van Facebook België

De komende zes maanden worden de kmo’s verder opgevolgd over hun activiteiten. Zo willen Facebook, OESO  en de Wereldbank de impact van de pandemie op kmo’s verder in kaart brengen. 

 

Het volledige rapport, Belgische data en beeldmateriaal is te vinden in bijlage.

De newsroompost van Facebook met een overzicht van de algemene tendensen is hier te vinden. 

 

Over het rapport:

*Methodologie: De eerste reeks van het Global State of Small Business rapport onder eigenaars en werknemers werd uitgevoerd op het Facebook-platform tussen 28 en 31 mei 2020 met 271 respondenten in België. Om in aanmerking te komen voor de steekproef moesten de respondenten een beheerder zijn van een actieve Facebook-bedrijfspagina. De statistieken worden gerapporteerd voor degenen die eigenaar of beheerder zijn van een kmo. Respondenten werden gevraagd naar hun mening en ervaringen met betrekking tot de impact van COVID-19 op hun bedrijfsvoering. Respondenten werden uitgenodigd voor de enquête en voerden deze uit binnen de Facebook-applicatie, waarbij deelname volledig optioneel was en niet gecompenseerd werd. 

Het State of Small Business Report, dat deel uitmaakt van de Future of Business Survey, een doorlopende samenwerking tussen Facebook, de Wereldbank en de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO), levert bewijs van ongeveer 30.000 bedrijfsleiders uit kmo’s in meer dan 50 landen over de gevolgen van COVID-19 voor deze bedrijven. 

Voor meer informatie over het State of Small Business Report of voor het aanvragen van een interview kunt u contact opnemen met Kim Van Bokhoven.

 

GlobalStateofSmallBusinessReport.pdf

PDF - 12 Mb

Belgium_DataCaseStudy_EN.pdf

PDF - 474 Kb

Kim Van Bokhoven

Communications Manager Belgium, Facebook

Sander Vanlouwe

PR Consultant, Bepublic

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be