Facebook opent inschrijvingen voor subsidies om kleine ondernemers te ondersteunen

Subsidieprogramma kent rechtstreekse financiering en advertentietegoed toe aan ondernemers

Vandaag stelt Facebook zijn subsidieprogramma open om kmo’s in Brussel te ondersteunen in deze lastige tijd. Daarmee wil het ondernemers vooral een steuntje in de rug bieden om hun bedrijfsactiviteiten voort te kunnen zetten. De subsidie is bedoeld voor ondernemers in Brussel, omdat Facebook hier kantoor houdt en zo onderdeel uitmaakt van de lokale gemeenschap. Facebook verwacht in totaal ongeveer 300.000 euro aan subsidie te verstrekken, een bedrag dat aan 83 bedrijven toegekend zal worden.

De subsidie is bedoeld voor bedrijven die in Brussel gevestigd zijn, twee tot vijftig medewerkers hebben, een jaar actief zijn en te maken hebben met uitdagingen die een direct resultaat zijn van de COVID-19-pandemie. Een groot deel van de subsidie bestaat uit een rechtstreekse financiering. De rest bestaat uit advertentietegoed om bedrijven te helpen meer klanten te bereiken. Deloitte zal de ondernemers die de subsidie ontvangen selecteren en de toekenning ervan afhandelen. De inschrijvingen gaan op dinsdag 29 september 2020 om 10.00 uur van start en blijven open tot 18.00 uur op donderdag 8 oktober 2020. Via facebook.com/grantsforbusiness kunnen bedrijven toetsen of ze in aanmerking komen om zich in te schrijven.

Met de subsidie wil Facebook gehoor geven aan de uitdagingen waar kleine ondernemers momenteel mee te maken hebben. Zo bleek uit de resultaten van Facebook’s State of Small Business Survey dat 30 procent van de in juli actieve Belgische kmo’s op Facebook hun cashflow de komende maanden als grote uitdaging ziet. Aangezien meer dan 180 miljoen bedrijven wereldwijd gebruiken maken van de platformen van Facebook, wil het hen gedurende dit moeilijke en onvoorspelbare jaar voorzien van de juiste hulpmiddelen.

Een ander initiatief van Facebook om ondernemers te ondersteunen is de lancering van Facebook Business Suite. Deze interface is bedoeld om bedrijven te helpen hun pagina’s of profielen op Facebook en Instagram op eenvoudiger wijze te beheren. Met de interface kunnen ze tegelijkertijd op Facebook en Instagram posten, en kunnen ze berichten, notificaties en alerts op één plek beheren en ontvangen. Ook zien ze dankzij Facebook- en Instagram-inzichten eenvoudig wat er bij hun (potentiële) klanten aanslaat. De Facebook Business Suite is nu beschikbaar.

Alexis Lebedoff, Belgisch Country Manager bij Facebook:

“Miljoenen kleine bedrijven gebruiken Facebook en Instagram om verbonden te blijven met hun klanten. Onze platformen hebben een belangrijke rol gespeeld in de ondersteuning van die bedrijven om klanten te bereiken en online te verkopen om zo de crisis door te komen. Toch bestaat er nog altijd financiële druk. We weten dat elk beetje helpt en dat is ook de reden dat we dit subsidieprogramma hebben opgetuigd.  We hopen dat deze subsidies, en de gratis tools en trainingen die we hebben ontwikkeld, kleine bedrijven wat ondersteuning bieden in hun weg naar herstel.”

Facebook biedt ook virtuele trainingen via de Business Resource Hub, met gratis webinars en online resources over een breed scala aan onderwerpen: van hoe je je bedrijf online runt tot het opbouwen van veerkracht, of verbonden blijven met klanten.

Kleine ondernemers die in Brussel gevestigd zijn kunnen zich via facebook.com/grantsforbusiness inschrijven voor de subsidie.

Kim Van Bokhoven

Communication Manager Benelux, Facebook

Sander Vanlouwe

PR Consultant, Bepublic

Facebook Benelux

Public Relations

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be