Facebook schakelt AFP in als derde onafhankelijke factchecker in België

Na Knack en DPA schakelt Facebook ook Agence France Presse (AFP) in als derde onafhankelijke factchecker in België. De Belgische tak van AFP zal zich vanaf vandaag richten op Frans- en Nederlandstalige inhoud. Facebook werkt wereldwijd met onafhankelijke factcheckers om de accuraatheid van de informatie op het platform te beoordelen en om onjuiste en gemanipuleerde inhoud tegen te gaan.

Dat factcheckers een belangrijke rol spelen werd tijdens het (voorlopige) hoogtepunt van de coronacrisis extra duidelijk gemaakt. Zo kon Facebook in april en mei een label aanbrengen op ongeveer 90 miljoen inhoudelijke posts omtrent COVID-19. Dat label waarschuwde mensen dat deze posts incorrecte informatie bevatten over het coronavirus en verwees hen door naar informatie van de gezondheidsautoriteiten.  Facebook merkt dat deze waarschuwingslabels werken: in 95% van de gevallen klikken gebruikers die zo’n label zien niet door om de inhoud ervan te bekijken. AFP werkt sinds 2017 als onafhankelijke factchecking partner voor Facebook in verschillende landen. Vanaf vandaag zal ook zijn Belgische tak het initiatief vervoegen. 

"We zijn verheugd over de voortzetting van onze wereldwijde samenwerking met Facebook in de strijd tegen misinformatie in België. De start van deze nieuwe samenwerking is het bewijs van het belang van AFP’s rol op dit gebied. Met bijna 90 deskundige journalisten in 37 landen hebben we het grootste netwerk van journalisten ter wereld dat zich toelegt op het ontleden en checken van misinformatie die online verspreid wordt.” 

Christine Buhagiar, Regional Director Europe van AFP

Drieledige strategie 

Facebook werkt met factcheck partners die gecertificeerd zijn door het onafhankelijke “International Fact Checking Network”. De factcheckers maken deel uit van Facebook’s drieledige strategie om de kwaliteit en authenticiteit van de verhalen in de nieuwsfeed te verbeteren. 

  1. Facebook verwijdert accounts en content die mensen in direct fysiek gevaar kunnen brengen, zoals het drinken van bleekmiddel als medicijn tegen COVID-19. Facebook verwijdert alles dat in strijd is met Facebook’s Richtlijnen voor de community of het advertentiebeleid. Door de inspanningen van het bedrijf rond het coronavirus, heeft Facebook al honderdduizenden stukken met onjuiste informatie verwijderd die zouden kunnen leiden tot een fysiek letsel.

  2. De verspreiding van misinformatie die niet meteen tot fysieke letsels leidt, zoals samenzweringstheorieën, wordt verminderd door Facebook zodat minder mensen de misinformatie zien. Dit is ook het gebied waarop Facebook werkt met onafhankelijke factcheckers zoals AFP, Knack en DPA. Wanneer een factchecker iets als onjuist beoordeelt, zal Facebook voorkomen dat de content zich op grote schaal verspreidt en veel mensen de content zien door het lager te plaatsen in het nieuwsoverzicht. Pagina's en domeinen die herhaaldelijk onjuist nieuws delen zullen hun distributie zien afnemen en worden tegengehouden om geld te verdienen en reclame te maken via Facebook.

  3. Zodra fact-checkers iets als onjuist beoordelen, vermindert Facebook niet alleen de distributie, maar informeert het platform ook mensen met meer context. Zo brengt Facebook mensen die onjuiste info hebben gedeeld ervan op de hoogte dat hun bericht gefactcheckt is. Bovendien verwijst het platform bij het onjuiste bericht naar een artikel van de factchecker.

"We zijn blij dat we met AFP ons fact-checking programma in België kunnen versterken. De verspreiding van misinformatie beschouwen we als één van onze belangrijkste verantwoordelijkheden. Daarom blijven we voortdurend inzetten op manieren om ons platform ervan te vrijwaren. Om factchecking goed te doen is lokale kennis ontzettend belangrijk. Daarom zijn we ook blij dat we kunnen rekenen op de expertise en inzichten van de Belgische afdeling bij AFP.” 

Guido Buelow, Strategic Partner Development Manager, EMEA bij Facebook

Vandaag heeft Facebook meer dan 70 partners die wereldwijd de inhoud in meer dan 50 talen controleren op feiten.  Het bedrijf blijft investeren  bovendien in manieren om deze inspanningen verder op te schalen. 

 

 

 

Noot voor de redactie 

Meer informatie over political speech en misinformatie kan je hier vinden.

Over AFP

Agence France Presse is een internationaal persbureau met het hoofdkantoor in Parijs. Het is het oudste persbureau ter wereld (opgericht in 1835). AFP heeft regionale hoofdkantoren in Nicosia, Montevideo, Hong Kong en Washington en 201 kantoren in 151 landen. Het kantoor in Brussel telt 17 journalisten en behandelt zowel het Belgische nieuws als nieuws uit de Europese instellingen. AFP beschikt over het grootste factchecking-netwerk in de wereld sind de start van de site factcheck.afp.com in het Engels en factuel.afp.com in het Frans in november 2017. Op dit moment is AFP actief als fact-check partner in 37 landen en in 15 talen. 

Over Facebook

Facebook heeft als missie om mensen de kracht te geven een community op te bouwen en de wereld dichter bij elkaar te brengen. Met de producten van Facebook blijven de gebruikers verbonden met hun vrienden en familie, ontdekken ze wat er in de rest van de wereld gebeurt en delen ze wat voor hen belangrijk is. In september 2019 waren er 1,63 miljard dagelijkse gebruikers op het platform en 2,45 miljard actieve gebruikers. Ongeveer 2,2 miljard mensen gebruiken Facebook, Instagram, WhatsApp of Messenger dagelijks. Facebook is door Mark Zuckerberg opgericht in 2004, het hoofdkantoor staat in Californië en er zijn inmiddels 43.030 fulltime medewerkers in dienst. Meer informatie over Facebook is te vinden op https://newsroom.fb.com/company-info/.

Contacteer ons
Kim Van Bokhoven Communications Manager Belgium, Facebook
Gregoire Lemarchand Editor-in-Chief Digital Investigation, AFP
Sander Vanlouwe PR Consultant, Bepublic
Kim Van Bokhoven Communications Manager Belgium, Facebook
Gregoire Lemarchand Editor-in-Chief Digital Investigation, AFP
Sander Vanlouwe PR Consultant, Bepublic
Over Bepublic

Wij pakken communicatie journalistiek aan. We zorgen ervoor dat jouw organisatie relevant communiceert. Op de juiste manier, en met het juiste publiek.