Fandorp Red Flames palmt Leuvens stationsplein in vanaf zondag 10 juli

Gratis voetbalattracties voor jong en oud, groot scherm en live radio zorgen voor warme EK-sfeer op wedstrijddagen van Red Flames

Zondag 10 juli bereikt de #FLAMETIME-gekte zijn hoogtepunt. Om 12u00 openen Leuvens burgemeester Mohamed Ridouani en schepen van Sport Johan Geleyns officieel het allereerste fandorp van de Red Flames. Het Red Flames Fan Village aan het station in Leuven is een heus minidorp. Het beslaat met drie pleinen driekwart van het Martelarenplein in de thuisstad van onze nationale voetbalvrouwen. Jong en oud kunnen zich er op de matchdagen van de Red Flames van ‘s middags tot ‘s avonds gratis uitleven op tal van voetbalattracties en in een gezellige EK-sfeer genieten van de matchen op groot scherm met andere supporters en live radio van Studio Brussel en MNM.

De voetbalbond doopte de Bondgenotenlaan in Leuven maandag 4 juli al om tot de Walk of Flame. Twaalf vlaggen met aan beide kanten een Red Flame en vierentwintig ​ sterren, voor elke Red Flame uit de EK-selectie één, sieren de weg naar het station van Leuven. Daar opent zondag 10 juli het allereerste officiële fandorp van de Red Flames de deuren. De EK-gekte kan dan echt beginnen.

“We zijn fier dat de Red Flames hun thuishaven hebben aan stadion Den Dreef in Leuven. Meer nog, het is een eer om hun allereerste officiële fandorp te verwelkomen in onze stad. Hier zullen alle voetballiefhebbers samen kunnen supporteren voor onze nationale vrouwenploeg. Sport verbindt en brengt mensen samen. Daar zal dit fantastisch fandorp zeker voor zorgen.”
Mohamed Ridouani, burgemeester van Leuven
“Als een heuse sportstad draagt Leuven sport voor allen hoog in het vaandel. En zien sporten, doet sporten. De vele supporters die de sfeer komen opsnuiven en tevens genieten van een uitgebreid aanbod aan randanimatie in het fandorp van onze Red Flames zijn ook een zegen voor onze lokale horeca. Bovendien wordt de Bondgenotenlaan, onze bekendste winkelstraat, de Walk of Flame. Dit wordt een prachtig voorbeeld van hoe sport, handel en horeca elkaar versterken.”
Johan Geleyns, schepen van sport en handel

Gratis voetbalattracties, workshops en Dorianne Aussems als sfeermaakster

Het hart van het Red Flames Fan Village is een groot scherm op het Martelarenplein. Bus Belgica van Studio Brussel warmt het fandorp de eerste dagen op en MNM-radiopresentatrice Dorianne Aussems zal tijdens de matchdagen live verslag uitbrengen van de wedstrijden en sfeer maken met bekende gasten zoals ex-Red Flame Heleen Jaques. Daarnaast kunnen fans zelf het vuur van de #FLAMETIME-campagne verspreiden via een vurige foto- en 360°-videobooth. De voetbalbond wil tot slot ook jong en oud tijdens de matchdagen in beweging krijgen in het fandorp. Daarvoor bouwt de KBVB het stationsplein vol met leuke voetbalattracties.

“Voetbalbowling, voetbaldarts, een pannakooi en een speed challenge. Het zijn slechts enkele attracties waar onze supporters zich voor en tijdens de matchen van de Red Flames kunnen uitleven en zichzelf, familie en vrienden kunnen uitdagen. Elke speeldag in de poulefase zijn er trouwens workshops. Zo is er een speeldag een freestyle workshop, een andere dag een panna pro zodat iedereen zelf voetbaltrucjes kan leren. Tot slot vallen er elke speeldag nieuwe voetbalattracties uit te proberen. Zo is er eens een levensgrote voetbal-poolbiljart, een grote zittafelvoetbal en een stand waar iedereen kan testen hoe hard hij/zij op een bal kan trappen.”
Katrien Jans, Women's Football Manager bij de Belgische voetbalbond

#FLAMETIME-gekte barst los

Tijdens de fandag 10 dagen geleden in Tubeke trapte de voetbalbond de campagne #FLAMETIME echt op gang. Bijna 2.000 fans speurden ondertussen al massaal naar QR-vlammetjes om leuke voetbalgoodies, smartphones, concerttickets of reisjes bij elkaar te sparen. De ludieke spaaractie slaat duidelijk aan. Op tien dagen tijd scanden de fans van de Red Flames al bijna 10.000 QR-codes. Het fandorp breit een vervolg aan de ludieke speurtocht.

“De speuractie leidt tot hilarische taferelen. Sommige fans struikelen bijna letterlijk over elkaar tijdens het zoeken en scannen van de bijna 1.000 vurige QR-codes die we in heel België verstopten. In Leuven kunnen onze fans in en rond het fandorp meer dan 300 punten verzamelen en binnenkort zullen er ook in andere steden nog #FLAMETIME-codes opduiken. Tot 31 juli, het einde van het Europees Kampioenschap, gaat het zoeken door. Wie nog mee wil speuren naar de “QR-Flames”, kan dat door de laatste versie van onze RBFA-app (11.6.1) te downloaden.”
Manu Leroy, directeur marketing en communicatie van de KBVB

Programma van het fandorp

Als de Red Flames doorstoten naar de volgende rondes zal de KBVB het fandorp wellicht langer openhouden. Het voorlopige programma van het fandorp ziet er als volgt uit:

  • Zondag 10 juli - match tegen IJsland om 18u00
    • Openingsceremonie: 12u00 – 12u30 met burgemeester en schepen van sport van Leuven
    • Groot scherm: 12u00 – 22u00
    • Extra activiteiten: 12u00 – 18u00
  • Donderdag 14 juli - match tegen Frankrijk om 21u00
    • Groot scherm: 12u00 – 24u00
    • Extra activiteiten: 16u00 – 21u00
  • Maandag 18 juli - match tegen Italië om 21u00
    • Groot scherm: 12u00 – 24u00
    • Extra activiteiten: 16u00 – 21u00

Het Red Flames Fan Village in Leuven is vlot bereikbaar via het openbaar vervoer. Het ligt aan het bus- en treinstation van de studentenstad. Het station heeft ook een grote fietsenstalling en wie met de wagen komt, kan zich parkeren onder het Martelarenplein in Parking De Bond.

Pierre Cornez

Press Officer RBFA

Ken Standaert

Ken Standaert

Team Lead/Senior PR Consultant Bepublic Group

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be