Fanfunding helpt OHL op weg naar duurzaamheid

  • OHL-stadion voorziet volledig in eigen energieproductie met zonnepanelen

  • Duurzame partner Eneco installeert ook Tesla Powerwall en twee publiek toegankelijke laadpalen

  • Club zoekt daarvoor 125.000 euro via ‘fanfunding’: 250 euro bij 500 supporters

  • Fanfunding: supporters krijgen inleg na vijf jaar volledig terug

  • Duurzaam stadion heet voortaan ‘Eneco Stadion’

  • Belangrijke stap in realisatie van doelstelling Leuven Klimaatneutraal 2030

Voetbalclub Oud-Heverlee Leuven (OHL) trekt een groene kaart. Samen met partner Eneco legt de club zonnepanelen op het dak van de nieuwe stadiontribune. Een Tesla Powerwall zal de overdag opgewekte energie die niet onmiddellijk verbruikt wordt, opslaan. Voor de financiering van de zonnepanelen zet OHL een ‘fanfunding’-actie op, zodat supporters bij kunnen dragen aan de duurzame toekomst van het stadion. Dankzij het initiatief werkt OHL mee aan een klimaatneutrale stad.

Juichende voetbalsupporters en een occasioneel pintje dat door de lucht vliegt; het lijkt niets te maken te hebben met duurzaamheid en CO2-uitstoot. OHL, vzw Leuven Klimaatneutraal 2030, stad Leuven en Eneco zien dat anders. De partners realiseren nog dit jaar de ambitie om het stadion van OHL flink te verduurzamen. OHL doet daarvoor een beroep op de supporters van de ambitieuze club.

Zonnepanelen boven nieuwe tribune
OHL en Eneco hebben mooie plannen voor het stadion, dat voortaan door het leven gaat als Eneco Stadion.

“Nog dit najaar plaatsen we zonnepanelen op het dak van de nieuwe supporterstribune en installeren we een Tesla Powerwall. Zo kan de club de opbrengst van de zonnepanelen opslaan om die op een drukker moment te gebruiken. Daarnaast zal de club twee publieke laadpunten installeren voor bezoekers die met de elektrische auto naar het stadion willen komen.”

Jimmy Houtput, voorzitter OHL

De expertise voor de realisatie van het project komt van energieregisseur Eneco. Het initiatief van OHL is volgens Eneco een belangrijke stap naar een wereld waarin duurzaamheid centraal staat.

“We willen niet blijven steken in de oude wereld waar we volop fossiele brandstoffen gebruikten. We moeten resoluut kiezen voor de weg van duurzaamheid en innovatie, vertrekkende vanuit de klant en vooral samen met de klant. Wij zijn dan ook zeer verheugd om OHL te helpen deze doelstellingen te realiseren.”

Christophe Degrez, directeur van Eneco België

Stadsbrede ambitie
OHL draagt met dit initiatief bij aan de ambitie van de stad om tegen 2030 klimaatneutraal te zijn. De club werd in maart al lid van de vzw Leuven Klimaatneutraal 2030, die samen met haar partners toewerkt naar een duurzaam, klimaatvriendelijk en leefbaar Leuven in 2030. Dat gebeurt onder meer door de CO2-uitstoot drastisch te reduceren.

“Duurzaamheid en voetbal worden zelden in één adem genoemd. Wat ons hier verbindt, is ‘teamwork’. Leuven Klimaatneutraal 2030 gelooft sterk in de kracht van samenwerken. Nieuwe partnerschappen als deze tussen OHL, haar supporters en Eneco kunnen in belangrijke mate bijdragen aan onze stadsbrede ambitie. Wij hopen dat dit partnerschap anderen zal inspireren om stappen te zetten. Door de handen in elkaar te slaan, komt een duurzame toekomst sneller dichterbij. Niet alleen voor het stadion en de club, maar ook voor Leuven en haar inwoners. Wij hebben hier allemaal bij te winnen.”

Katrien Rycken, projectcoördinator Leuven Klimaatneutraal 2030

Supporters dragen bij aan duurzame toekomst
In het duurzame verhaal hebben de supporters van OHL een belangrijke rol. Zij krijgen de kans om ten volle bij te dragen aan de duurzame toekomst. OHL zet daarvoor een unieke fanfunding-actie op. De club wil 500 supporters overtuigen om elk 250 euro te investeren in de verduurzaming van het stadion. De besparing die dankzij deze actie wordt gerealiseerd, stelt de club in staat om de investering na 5 jaar aan de supporters terug te betalen. Het geld dat daarna bespaard wordt, zal extra budgettaire ruimte opleveren voor de club. De supporters krijgen in ruil een exclusief wedstrijdshirt van de club.

Mohamed Ridouani, schepen van leefmilieu in Leuven, is tevreden met het initiatief waarbij OHL en Eneco de handen in mekaar slaan en de toon zetten in het voetballandschap.

“De samenwerking met stad Leuven en met Leuven Klimaatneutraal 2030 zal het project extra versterken. Voor onze ambities rond klimaatneutraliteit is dit een voorbeeld en uithangbord. Supporters betrekken maakt het project gedragen en inspirerend voor anderen.

Mohamed Ridouani

Supporters kunnen tot 30 september bijdragen via www.fondsopdreef.be/fanfunding

OHL-gaat-voor-duurzaam.mp4

MP4 - 77 Mb

Roel Van Olmen

OHL

Geertrui Heyvaert

Stad Leuven

Katrien Rycken

vzw Leuven Klimaatneutraal 2030

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be