“Fast jewelry maakt van diamant een wegwerpproduct”

Stefanie Koulouris, oprichtster en CEO van duurzame juwelenproducent Juna Fae, plaatst kanttekening bij Zeemans diamantenactie

Met zijn recente campagne rond lab-grown diamanten zet Zeeman de luxesector op scherp. Door diamanten te verkopen aan bodemprijzen schetst de winkelketen volgens juweliers een misleidend beeld van het vakmanschap en de echte waarde van juwelen. “Ze maken van een diamant een wegwerpproduct”, zegt Stefanie Koulouris, oprichtster en CEO van Juna Fae, gespecialiseerd in de productie van duurzame en ethisch verantwoorde juwelen. “De waarde van een diamant zit niet in de steen alleen, maar in de kost van edelmetalen, een ethische productieketen en het geavanceerde vakmanschap dat erin kruipt. Een juweel is geen massaproduct, maar een investering die generaties lang verhalen doorgeeft. Net zoals ‘fast fashion’ de waarde van kleding uitholt, dreigt ‘fast jewelry’ hetzelfde te doen met ons vak. Luxe mag toegankelijk zijn, maar nooit ten koste van kwaliteit en authenticiteit”

Stefanie Koulouris streeft, samen met haar zussen via hun merk Juna Fae, al jaren voor de sensibilisering rond lab-grown diamanten. Het doel van het duurzame en ambachtelijke juwelenhuis uit Antwerpen, was van bij het begin om een ethisch en duurzaam alternatief te bieden voor het klassieke diamantenjuweel.

Genuanceerde boodschap is nodig

“We juichen toe dat de recente campagne rond een hanger met een lab-grown diamant van Zeeman het gesprek over diamanten en luxe naar een breder publiek brengt. Het merk verdient lof voor hun educatieve content en het toegankelijk maken van informatie over lab-grown diamanten.” Toch ziet Koulouris risico’s in de boodschap die zo’n stunt uitdraagt.

De prijs van 29,99 euro, waaraan het juweel wordt aangeboden, schetst jammer genoeg geen realistisch beeld van de werkelijke waarde van duurzame juwelen,” zegt Stefanie Koulouris, oprichtster en CEO van Juna Fae. “Er zijn nog merken die diamantjuwelen aanbieden aan lagere prijzen maar daar wordt onder meer met andere edelmaterialen gewerkt. Ook hier kiest Zeeman voor massaproductie in zilver, terwijl wij werken met 18 karaat massief gerecycleerd goud – waarvan de prijs historisch hoog staat – én CO2-neutraal geproduceerde diamanten. Elk stuk wordt bij ons op maat gemaakt en ambachtelijk afgewerkt door lokale vakmensen in Antwerpen.”

Volgens de oprichtster ligt de prijs van een juweel met een klein formaat diamant - of het nu om een lab-grown of natuurlijk exemplaar gaat - niet zozeer in de diamant zelf, maar in de kost van edelmetalen, de ethische productieketen en geavanceerd vakmanschap. “Een diamantenjuweel voor deze zeer lage prijs is dan ook eerder een marketingstunt dan een realistische afspiegeling van de sector, en kan bijdragen aan een framing die de lab-grown industrie neerzet als een oneerlijke sector”, klinkt het bij Koulouris. “Een juweel is geen wegwerpproduct, maar een investering in duurzaam en verantwoord ondernemen, vakmanschap en verhalen die generaties meegaan.

Juna Fae pleit dan ook voor een bewuste benadering van luxe, met lokale en ethische productie en tijdloos design als alternatief voor massaproductie. “Net zoals ‘fast fashion’ de waarde van kleding uitholt, dreigt ‘fast jewelry’ hetzelfde te doen met ons vak. Luxe mag toegankelijk zijn, maar nooit ten koste van kwaliteit en authenticiteit”, besluit Koulouris.

Over Juna Fae

Juna Fae werd opgericht in 2021 en is een duurzaam juwelenhuis uit Antwerpen dat volledig custom-made stukken creëert met 18 karaat goud en CO₂-neutraal geproduceerde diamanten. Elk stuk wordt met de hand vervaardigd door lokale vakmensen en staat symbool voor tijdloze schoonheid, ethiek en verantwoordelijkheid.

Stefanie Koulouris

Oprichtster en CEO, Juna Fae

Hannelore Schmid

Senior PR Consultant, Bepublic Group

 

 

 

Delen

Over Bepublic

Bepublic is onderdeel van PR- en strategisch communicatiebureau Bepublic Group dat organisaties uit België al meer dan 10 jaar begeleidt bij hun communicatie. Journalistieke PR is ons DNA. Onze ervaren consultants helpen bedrijven en organisaties om nieuwsverhalen helder te vertellen. 

Bepublic maakt samen met Bereal, Befirm en Beready deel uit van Bepublic Group. Ontdek alles over het PR- en strategisch communicatiebureau op https://bepublicgroup.be

Neem contact op met

+32 (0)2 422 05 34

hello@bepublic.be

bepublic.be