Feestmenu op restaurant dit jaar tot wel 15% duurder
Restaurants zetten in op afhaal tijdens feestdagen om winstgevend te blijven
12 december 2024
De feestdagen staan voor de deur, maar wie dit jaar met kerst of oudjaar uit eten gaat, mag zich aan een stevigere rekening verwachten. Door de stijgende kosten van grondstoffen, energie en personeel zien restaurants zich genoodzaakt hun prijzen te verhogen. Toch blijven veel horecazaken creatief en spelen ze in op nieuwe trends om rendabel te blijven, blijkt uit de informatie van horecagroothandel Sligro. Zo groeit de populariteit van afhaalmenu’s, waarmee mensen thuis van een feestmaal kunnen genieten zonder in te boeten op kwaliteit. “Restaurants zetten vooral in op klassiekers, zoals wild”, zegt Dirk Ladrière, sales manager bij Sligro Food Group.
Kabeljauw vervangt de kreeft
De horecasector zit al een tijd in zwaar weer. Stijgende grondstof – en energiekosten en een gebrek aan personeel zetten bij veel zaken druk op de inkomsten. Voor veel restaurants is het dan ook wikken en wegen: tijdens de feestdagen de deuren opendoen of sluiten? Welke prijs wil de consument nog betalen voor een feestmenu? Groothandel Sligro, waar meer dan 17.000 Belgische restaurants hun inkopen doen, ziet een aantal trends terugkeren.
“Er wordt enorm prijsbewust ingekocht, weliswaar steeds met oog voor kwaliteit en vers”, stelt Dirk Ladrière, sales manager bij Sligro. “Restaurants kiezen daarbij vaker voor alternatieven. Kabeljauwhaas, in plaats van meer exclusieve en duurdere ingrediënten zoals kreeft of krab. Klassiekers als gevulde kalkoen, gestoofde appelen en peren, en wild doen het ook goed. Ondanks deze prijsbewuste keuzes, schatten we in dat het feestmaal op restaurant dit jaar gemiddeld 15% meer zal kosten dan vorig jaar.”
Ook Dave De Causemaeker, zaakvoerder van het succesvolle Brasserie Fortuin in Kontich en al 25 jaar actief in de horecasector, heeft de voorbije jaren het geweer van schouder veranderd tijdens de eindejaarsperiode. Zo kiest hij er bewust voor om enkel op kerst - en nieuwjaarsdag de deuren van Brasserie Fortuin te openen.
“We houden rekening met de wensen van het personeel. Ook openen op kerst – en oudejaarsavond zou te duur uitvallen, aangezien zowel de prijzen van de producten als de personeelskosten zijn gestegen”, zegt hij. “Ook zien we dat klanten langer wachten om te boeken dan in het verleden. Terwijl men vroeger al van heel ver van tevoren een tafel reserveerde, wacht men nu vaak last minute af. Daarnaast zien we tijdens het tafelen de laatste jaren sterke verschuivingen. Men tafelt minder uitgebreid, juist omdat er in die hele eindejaarsperiode genoeg gegeten wordt.” Waar men vroeger al vaak een menu aanbood, laat Brasserie Fortuin zijn klanten à la carte kiezen. “We bieden bewust klassiekers, zoals wild, met een twist aan. Die zijn heel populair bij onze klanten, die vooral op zoek zijn naar herkenbare producten en een vertrouwde keuken.”
Afhaal steeds populairder
Sligro ziet ook hoe zijn klanten alternatieve manieren zoeken om rendabel te zijn. Zo bieden veel restaurants afhaalgerechten aan. Daarmee spelen ze in op een trend die is blijven hangen na de coronatijden, waarbij mensen noodgedwongen thuisbleven tijdens kerst en oudjaar. Het gaat om complete gangenmenu’s waarbij de klant een uitgebreide beschrijving mee naar huis krijgt om de gerechten optimaal klaar te maken.
“Het is uiteraard meer dan een bakje opwarmen in de microgolfoven. Door technische innovaties in de keuken is het mogelijk om meer complexe gerechten al deels op voorhand te bereiden en thuis verder af te werken zonder verlies van kwaliteit. Zo kan de gastheer of -vrouw zelf schitteren als chef-kok en de complimenten in ontvangst nemen”, zegt Ladrière. “Met deze dienst besparen de restaurants op personeelskosten en kunnen ze hun menu aan een lagere prijs aanbieden.”